De wet zegt dat je een jas met lange mouwen en een lange broek of overall moet dragen. Kort door de bocht gaande, volstaat dus ook een jeansvest. Wij zijn er echter zeker van dat jij heel graag rijdt maar nog liever heelhuids terug thuis geraakt (zodat je nog ritjes kunt maken).
Beschermende kledij: Verplicht!
Sinds september 2011 is het dragen van beschermende motorkleding op de openbare weg een wettelijke verplichting. Tip: voor een nog betere bescherming neem je best een motorvest met rug-, schouder- en elleboogprotectie én zorg je ervoor dat de kinband van je helm goed gesloten is.
Beschermende motorkleding
Op de motor moet u een goedgekeurde helm dragen. Beschermende kleding is niet verplicht, maar wel belangrijk. Kies kleding die speciaal voor motorrijders is ontworpen. Die kleding beschermt u als het onverhoopt toch misgaat.
Ook is het verplicht armen en benen te bedekken op de motor en schoeisel te dragen waarbij de enkels zijn beschermd. Tevens is het verplicht handschoenen te dragen op de motor (met of zonder vingertoppen). Dit is ook verplicht voor de passagier!
De volgende beschermende kledij is enkel verplicht voor de bestuurder of passagier van een motorfiets met een cilinderinhoud groter dan 50 cc: handschoenen. valhelm. jas met lange mouwen.
3. De schoenen. De schoenen moeten voldoende hoog zijn zodat de enkels beschermd worden. Ook hier is het beter om te kiezen voor motorlaarzen of goede bottines dan schoenen in stof van het “Converse”-type die niet hard genoeg zijn om voldoende bescherming te bieden.
Waarom zou een verplichting nog niet zo gek zijn? Een glijpartij met een motor kan al snel zorgen voor ernstig letsel. Ook bij een lage snelheid. Met motorkleding aan loopt u waarschijnlijk nog steeds letsel op bij een flinke uitglijder, maar de gevolgen kunnen door de juiste kleding beperkt blijven.
Niet enkel om boetes te voorkomen, maar vooral om de veiligheid van u en uw passagier te garanderen. U bent sowieso verplicht om een helm te dragen, handschoenen, een lange broek, een vest met lange mouwen en schoenen met enkelprotectie.
Ook is het in België verplicht een reflecterend hesje bij je te hebben. File rijden mag wel bij de zuiderburen. Ook voor een Db-killer zijn er geen regels in België.
Over het algemeen bieden de meeste rijscholen op zijn minst motorhelmen te leen aan en veelal motorjassen, handschoenen en motorbroeken. Laarzen of hoge stevige schoenen moet je daarom zelf meenemen zodat je voeten en enkels beschermd zijn.
Regels voor motorrijders in Frankrijk
Het dragen van motorhandschoenen (met CE keurmerk) is verplicht. Je bent als motorrijder ook verplicht om een CE-goedgekeurd reflecteren vest bij je te hebben. Zowel de motorrijder als de passagier moet dit vest aandoen als je langs de weg stil komt te staan.
Of je nu rijdt op een scooter, een Vespa, een motor met 1000cc of eentje met 125cc, een motorhelm MOET je áltijd dragen. Voor het rijden zonder helm krijg je dus gegarandeerd een boete.
Motorfietsen die in gebruik zijn genomen na 16 juni 2003, moeten zijn voorzien van een linker- en een rechterbuitenspiegel.
Beschermende kledij
Helm, handschoenen, een jas met lange mouwen, een lange broek of een overall en laarzen of schoenen die de enkels beschermen, zijn verplicht als je op de motorfiets kruipt. Een short en T-shirt kunnen niet.
Motorhandschoenen, verstandig om te dragen, moeilijkste qua pasvorm. Met een jas of laars krijg je ietwat speelruimte qua pasvorm, maar een motorhandschoen moet perfect zitten. In grote lijnen zijn er zomer- en wintermotorhandschoenen. Zomer handschoenen kunnen waterdicht, niet waterdicht en winddoorlatend zijn.
Motorlaarzen of motorschoenen zijn een echte must! Wanneer je op je motor stapt, trek je dan gewoon je everyday-shoes aan of heb je speciaal schoeisel voor op de motor? Of het nu gaat om een korte of lange motorrit, het antwoord op deze vraag zou altijd 'speciale schoenen voor op de motor' moeten zijn.
Hiervoor heeft de RDW richtlijnen opgesteld. De cilinderinhoud van de motorfiets is daarbij leidend. Zo mag een motorfiets tot 80 cc maximaal 91 dB(A) geluid produceren terwijl een motor met meer dan 1000 cc tot wel 106 dB(A) mag produceren.
De nieuwe regel heeft als gevolg dat motoren als de BMW S1000RR, Ducati Multistrada 1260 en Harley-Davidson Dyna Street Bob niet langer welkom zijn op de wegen waar nu een limiet geldt. Al deze motoren zijn namelijk geregistreerd met een stationair-geluid van meer dan 95 dB(A).
Geen dempers? Geen probleem! Alle dempers mogen uit de uitlaat verwijderd worden. Het is geen APK-afkeurpunt.
Kinderen in het zijspan
Kinderen en helmen; In Nederland is het voor iedereen op een motor/scooter of als passagier in een zijspan verplicht om een goedgekeurde helm te dragen. Omdat dit voor baby's en de kleine peuters levensgevaarlijk is moet je ze beslist geen motorhelm opzetten.
Wie langer dan twee jaar het rijbewijs B op zak heeft, mag met een motor of scooter van 125 cc de weg op, op voorwaarde dat die een vermogen heeft van maximaal 15 pk (11 kW). Wie zijn rijbewijs B na mei 2011 haalde, moet eerst vier uur scholing (zonder examen) volgen.
Deze mag niet te hoog of te laag zitten, maar moet midden voor de knie zitten. Het is belangrijk om bij het passen van een motorpak op een motor te gaan zitten. Het is dan beter te zien en te voelen of een motorpak goed past. Kijk hierbij of de knieën naar buiten te plaatsen zijn zodat je genoeg bewegingsvrijheid hebt.
motorkleding/ schoeisel/ handschoenen verplicht (handen, benen en armen moeten beschermd zijn; dus handschoenen, lange broek en lange mouwen zijn voldoende en hoge schoenen).
Spanje kent geen kledingvoorschriften voor motorrijders.
De voornaamste en belangrijkste reden om motorkleding te dragen is de bescherming bij een ongeval. Een ongeval zit in een klein hoekje. Zodra je met de motor een ongeval krijgt, is de kans zeer groot dat je over het asfalt gaat glijden.