Confronteren is een gespreksstijl.Je gaat in feite de confrontatie aan met diegene waarmee je in gesprek bent. Toch is er nog wel wat misverstand over de confronterende stijl van een gesprek voeren. En dat misverstand zit in de uitleg over confronteren.
Confronterende gesprekken zijn gesprekken waarbij er veel op het spel staat, de meningen verschillen en de emoties hoog oplopen. De kern van een succesvolle confrontatie is een dialoog waarbij de gesprekspartners elk open en eerlijk hun mening, gevoelens en ervaringen over de kwestie geven.
Het werkwoord “confronteren” betekent dat je iemand met iets moeilijks of ongemakkelijks confronteert. Dit kan bijvoorbeeld zijn om iemand aan te spreken op ongewenst gedrag, om iemand te laten zien wat de gevolgen zijn van zijn of haar acties, of om een probleem op te lossen.
Geef rustig en duidelijk aan hoe jij de situatie beleeft, wat je voelt en wat je wilt. Vraag hoe de ander de situatie beleeft, wat hij voelt en wat hij wil. Probeer zowel negatieve als positieve opmerkingen te maken. Toon begrip voor de situatie van de ander en voor zijn argumenten of opvattingen.
Wat zijn doorvraagtechnieken? De betekenis van doorvragen is dat je voortborduurt op wat de ander zegt. Je vuurt niet de ene na de andere vraag op je gesprekspartner af om steeds van onderwerp te veranderen. Nee, je luistert (en dan écht luisteren – actief luisteren) naar de ander.
We leggen hier uit wat de vier gesprekstypen zijn: dialoog, debat, tirade en redevoering.
Een gesprek bestaat uit een voorbereiding, een introductie, de kern van het gesprek en de afsluiting en afspraken.
Open vragen stellen, doorvragen en stiltes laten vallen. Beheers je dit, dan heb je al een sterke basis van gesprekstechnieken. Ondanks dat je daarbij veel ruimte bij de ander laat, zijn dat ook technieken om gesprekken aan te sturen. Een open vraag geeft je gesprekspartner de vrijheid een eigen richting te zoeken.
Een typisch kenmerk van confronteren zit al in het woord besloten: denk aan 'frontaal', dus zonder omwegen en zonder omhaal recht tegenover of op je gesprekspartner af, face to face. De ander kan zich niet verschuilen, maar jij verschuilt je dus ook niet.
Hou het bij jezelf
Tijdens een prettige confrontatie benoem je het effect dat iets op jou heeft. Maar niet welk effect jij denkt dat het op de ander heeft en je legt de oorzaak van jouw gevoel ook niet bij de ander. Je zoekt juist de confrontatie op om perspectieven te verhelderen.
De Privacygedragscode onderscheidt naast een gewoon (getuige)interview ook het confronterend interview. Dit interview vindt altijd plaats als het onderzoek door de particuliere onderzoeker is afgerond en hij het subject van het onderzoek wil confronteren met de bewijzen voor de onderzochte vermeende misstand(en).
Een dialoog is een gesprek tussen verschillende mensen, waarin een vrije gedachtewisseling plaatsvindt, wat tot nieuwe inzichten leidt bij de betrokkenen.
In het kort: Een Drie- gesprek, is een gesprek tussen werkgever, werknemer en psycholoog, met als doel helderheid te verschaffen in de wederzijdse behoeftes van werkgever en werknemer, waarbij samen wordt gezocht naar de best passende oplossing voor een succesvolle arbeidsre-integratie.
Een afhankelijke persoonlijkheidsstoornis is een psychische stoornis waarbij iemand zich overmatig afhankelijk opstelt. Dit wordt soms ook wel een afhankelijkheidsstoornis genoemd.
Waar voldoen goede vragen aan? Een goede vraag bevraagt maar één onderwerp, stuurt niet, bevat geen dubbele ontkenningen, is niet te lang, is duidelijk geformuleerd, houdt rekening met alle mogelijkheden en genereert antwoorden waar je wat mee kan.
Kritische vragen kunnen aan ieder inhoudelijk onderwerp gekoppeld worden, we geven hier enkele voorbeelden. Hoe komt het dat ik de dingen doe zoals ik ze doe?Wat is 'mijn waarheid' over deze situatie?Hoe komt het dat wij in onze groep/team de dingen doen zoals we ze doen?