Met de groenfase wordt de tijd aangeduid waarin een verkeersregelinstallatie (VRI) het groene licht toont. De groenfase volgt in Nederland na de roodfase en duurt altijd minimaal vier tot acht seconden.
Alleen als u het licht zo dicht genaderd bent dat u redelijkerwijs niet meer kunt stoppen, mag je doorrijden. Richtlijn van het CROW is 3,5 seconden op een 50 km/u weg.
De lussen en knoppen werken als de zintuigen voor de stoplichten, zij weten waar het verkeer vandaan komt en heen wilt. Door deze signalen weet het verkeersregeltoestel waar het druk is op het kruispunt en waar vraag is naar groen licht. Zo wordt er bepaald waar de lichten op groen gaan en hoe lang dit nodig is.
Tussen 20.00 en 06.00 uur worden de verkeerslichten in het centrumgebied uitgeschakeld, waarna de normale voorrangsregels van kracht zullen zijn.
Maximumsnelheid 50 kilometer per uur: 3,5 seconden. Maximumsnelheid 60 kilometer per uur: 4 seconden. Maximumsnelheid 70 kilometer per uur: 4,5 seconden. Maximumsnelheid 80 kilometer per uur: 5 seconden.
De boete als u door een rood licht gereden bent ligt al wat hoger. Dat is immers een overtreding van de derde graad. Het boetebedrag ligt daarvoor op €174. Afhankelijk van het aantal seconden kan men gedagvaard worden voor de politierechtbank.
Een boete die vrij vaak wordt uitgedeeld is er eentje voor door rood rijden (feitcode R602). De boete voor het negeren van een rood licht bedraagt 250 euro. Daar komt nog 9 euro aan administratiekosten bij van het CJIB. De boete is niet altijd terecht.
Voor het melden van storingen aan verkeersregelinstallaties, verwijzen wij u graag door naar de desbetreffende gemeente of provincie. Bij storingen die direct groot gevaar opleveren voor de omgeving of grootschalige storingen, neemt u contact op met de politie: 0900-8844. Alleen in zeer dringende gevallen belt u 112.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren.
In de wet (Reglement Verkeerstekens en Verkeersregels, RVV 1990, artikel 68.1) staat de betekenis van de kleuren van verkeerslichten: Rood licht betekent stoppen. Groen licht betekent doorgaan. Geel (door iedereen oranje genoemd) betekent stoppen.
De rood/oranje/groen-combinatie voor verkeerslichten komt oorspronkelijk van de spoorwegen. Rond 1830 begon men met de aanleg van de treinrails. Al snel bleek dat er kleursignalen nodig waren, zodat de treinen niet zouden botsen. Als stopkleur koos men groen en wit betekende 'rijden maar'.
In de weg zitten sensoren die voelen of er een auto voor het verkeerslicht staat, en vaak ook hoeveel auto's. Dat zijn die zwarte lijnen in het asfalt, ook lussen genoemd. Als het verkeerslicht ziet dat er flink wat auto's staan, dan blijft het mogelijk langer op groen. Als er geen auto's meer zijn, dan kan ie op rood.
Met slimme verkeerslichten wordt bedoeld dat de verkeerslichtenregelingen, aan de hand van informatie van detectoren op het kruispunt, flexibel inspelen op de diverse weggebruikers die zich op dat moment aandienen op het kruispunt.
Dus lang niet overal staat een roodlichtcamera: het antwoord op de hoofdvraag is nee. En het is dus sowieso niet zo waarschijnlijk dát je geflitst zou zijn, temeer daar je nog bent gaan kijken of er ergens een flitspaal stond.
Rij je niet aan een overdreven snelheid, dan flitst de camera als het rode licht al minstens één seconde op rood staat. Je wordt niet geflitst als je aan een correcte snelheid door het oranje rijdt. Je wordt al evenmin geflitst als je tegen minder dan dertig kilometer per uur rijdt.
roodtijd marge= 0.4 seconden = de tijd dat het stoplicht op rood staat, maar er nog niet geflitst wordt.
Ga dan naar mijn.overheid.nl. Hiervoor hebt u wel DigiD nodig.
Flitsfoto inzien bij CJIB
Als je jezelf ervan wilt overtuigen dat jij het echt was op de tijd en plaats die is aangegeven, kun je op de website van het CJIB de flitsfoto bekijken. Als je met je eigen auto of motorfiets bent geflitst, kun je met je DigID de foto inzien.
Mobiele flitsers doen meestal maar 1 baan. Ik dacht dat de banen verder dan de meest dichtbije niet nauwkeurig genoeg gemeten kunnen worden. Net zoals ze niet in bochten mogen meten of bij heel brede vluchtstroken. Trajectcontrole doet alle banen.
Bel dan snel met de Landelijke Informatielijn van Rijkswaterstaat: 0800-8002. We ondernemen dan meteen actie en laten het voorwerp door één van onze weginspecteurs verwijderen.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,De wegenverkeerswet (RVV) is hier heel duidelijk in: de verkeersregelaar is altijd leidend. Verkeerstekens (borden) gaan boven verkeersregels (bijvoorbeeld de regel rechts heeft voorrang) en verkeerslichten gaan weer boven verkeerstekens.
Wettelijk komt het erop neer dat het voor degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig die is uitgerust met een motor of fiets bestuurt, verboden is tijdens het rijden een mobiel elektronisch apparaat (en dus ook een telefoon) vast te houden.
Boete voor door oranje rijden
Kijk dan zeker na hoelang het licht precies op oranje staat vooraleer het naar rood verspringt. Als je 50 kilometer per uur mag rijden, dan moet het licht minstens drie seconden op oranje staan. Mag je 70 kilometer per uur rijden, dan moet je zelfs vijf seconden de tijd krijgen.
Een 10 km te hard rijden boete kost binnen de bebouwde kom €74 en buiten de bebouwde kom €69.