Binnen twee minuten na aankomst geef je aan de meldkamer een situatierapport (SitRap) door, in de vorm van GAVE. Dat doe je om de meldkamer op de hoogte te stellen van de toestand van het slachtoffer en om eventuele extra hulp aan te vragen.
Prio (-1, -2 en -3)
Prio 2 is minder dringend maar er mogen eventueel signalen worden gevoerd en fietspaden en trottoirs worden gebruikt. Prio 3 is het minst ernstig; geen signalen en geen (aanvullende) voorrang op andere verkeersdeelnemers.
Een A1-inzet is een spoedeisende inzet van een ambulance in opdracht van de meldkamercentralist ambulancezorg eventueel na eerdere melding en overleg met de meldkamer op het evenementen- of festivalterrein. Bij een acute bedreiging van de vitale functies van een bezoeker op een evenement of festival.
Melding waarbij er sprake is van de noodzaak om zo snel mogelijk ter plaatse te gaan en waarbij sprake is van een dringende taak. Prioritering van meldingen die gebruikt worden door de meldkamer en brandweer.
Ambulances worden ingezet als A1, A2 of B rit. Bij een A1 rit rijd de ambulance met spoed naar de melding om er zo snel mogelijk te zijn (over het algemeen binnen 15 minuten). Bij een A2 rit is er geen spoed maar moet de ambulance wel direct gaan rijden om er binnen 30 minuten te zijn.
Een spoedrit is in opdracht van de meldkamer. Gezien de ernst van de melding dient de ambulance hierbij binnen 15 minuten (A1) dan wel 30 minuten (A2) ter plaatse te zijn. De meldkamer stelt de classificatie vast.
De ambulancebemanning moet binnen 30 minuten ter plaatse te zijn. B1 rit - Planbare rit van patiënt die voor onderzoek of behandeling naar en van de ziekenhuizen gebracht moeten worden. Mogelijk is onderweg medische behandeling nodig. B2 rit - Planbare rit waarbij de patiënt geen medische behandeling nodig heeft.
De A1 en A2 urgentie kan uitgegeven via een Directe Inzet Ambulance (DIA). Bij een DIA inzet is het adres bekend en is de centralist nog bezig met het uitvragen van de melder. Aan de hand van de informatie kan de meldkamer beslissen om op te schalen naar A1 of A2 door te laten rijden.
Zo zijn er verschillende prioriteiten: Prio 1: spoed met gebruik van zwaailicht en sirene Prio 2: gematigde spoed zonder gebruik van sirene en zwaailichten Prio 3: geen spoed en geen gebruik van zwaailicht en sirene vrijstelling: spoed zonder gebruik van zwaailichten en sirenes Soms worden prio 4 en 5 ook gebruikt.
Het heeft weinig nut meer om na het vaststellen van het overlijden verder te Page 5 MP Code 20 Noodcentrale 112 Oost-Vlaanderen – Medische Directie rijden naar het niet dichtstbijzijnde maar meer aangewezen ziekenhuis (omdat er bv. hyperbare zuurstof, een cathlab of andere therapeutische middelen beschikbaar zijn).
Op het Operationeel Centrum, de meldkamer van politie, brandweer en GHOR, zitten dag en nacht politiemensen die samen met de agenten op straat en in de lucht er alles aan doen om verdachten snel te pakken of hulp te verlenen aan burgers.
P1 kan verwijzen naar: P1 (Letland), een regionale weg in Letland P01 (Oekraïne), een regionale weg in Oekraïne, zie R01 (Oekraïne) P1 (AirTrain Newark), station AirTrain Newark Papyrus 1, een hand [..]
Dat kan betekenen dat, ondanks dat er sprake is van een 'prioriteit 1-melding', de meldkamer toch besluit om geen toestemming te verlenen aan het gebruik van optische en geluidssignalen. De bestuurder beslist zelf of hij gebruikmaakt van de verkregen toestemming tot het voeren van optische en geluidssignalen.
Capcodes in de alarmontvanger
In het geheugen van een pager kunnen meerdere (meestal 16) capcodes geprogrammeerd worden. Een capcode is grofweg vergelijkbaar met een telefoonnummer of IP-adres en identificeert de bedoelde ontvanger.
Technische hulpverlening (THV) is één van de vier kerntaken van de brandweer. De hamvraag bij THV is: hoe gaan wij de klus klaren? Of het nu gaat om een koe in de sloot of een kettingbotsing: er wordt op ons gerekend. Dat betekent zo snel mogelijk overzicht krijgen over het incident.
Een 'A2-urgentie' is ook dringend, maar iets minder. We rijden dan meestal zonder voorrangssignalen, maar wel met gepaste spoed om binnen een half uur aanwezig te zijn bij de patiënt.
capcode 0923100 - Monitorcode Ambulancepost - P2000alarm monitor.
GRIP staat voor gecoördineerde regionale incidentenbestrijdingsprocedure. Het is een vaste regeling die ingaat bij een grote ramp of crisis. Bij een overstroming die veel slachtoffers zal maken. Bij een demonstratie die uit de hand loopt.
P2000 maakt gebruik van de frequentie 169,650 MHz.
De kosten voor een ambulance zijn wettelijk vastgesteld en komen al gauw neer op zo'n 700 euro. En heb je een hoger eigen vrijwillig risico? Dan zullen de kosten hoger uitvallen. Goed om te weten: kosten voor een ambulance worden alleen gerekend als de patiënt ook echt vervoerd wordt.
is de alarmering voor ons. Dit wil zeggen dat we naar een HulpVerlening gaan uitrukken (in plaats van brand of een incident met gevaarlijke stoffen) waarbij een voertuig (auto, vrachtauto, brommer of ander voertuig) betrokken is en mensen met verwondingen.
Botsing van een trein met iets dat in het spoor thuis hoort, zoals een ander railvoertuig of juk. (Bijna)Aanrijding met iets dat of iemand die niet binnen het pvr hoort.