Maar 's nachts rijden brengt geen soelaas. Dit is één van de conclusies van hetonderzoek. Zelfs al is er 's nachts weinig verkeer, je rijvaardigheid isopmerkelijk slechter, waardoor het risico op een ongeval veel groter wordt.
Maximale totale rijtijd
Als chauffeur mag u: maximaal 2 keer per week 10 uur per dag rijden (en op andere werkdagen in diezelfde week maximaal 9 uur per dag); per week maximaal 56 uur rijden (als u voldoet aan de voorwaarde hieronder); per 2 weken maximaal 90 uur rijden.
Rauwkost: Een lange autorit betekent al snel verveling en voor je het weet heb je een zak drop of een reep chocolade naar binnen gewerkt. Houd daarom schijfjes komkommer, worteltjes, radijsjes, kerstomaatjes, stengels bleekselderij in de aanslag. Fruit: Appels zijn het handigst. Bananen vullen het meest.
Wij hebben afgelopen jaar (met 2 kleine kinderen) ongeveer 1000km gereden (alpen) en waren ongeveer 12 uur onderweg incl. flinke stops (1,5 uur eten in de middag) en redelijk wat korte pauzes om de benen te strekken voor ons én wat te spelen voor de kinderen.
Wanneer je reist met het vliegtuig, de trein of de auto heb je te maken met een tekort aan zuurstof. Grote kans dat je de zuurstof moet delen met anderen. Vandaar dat je niet veel energie hebt na de reis en vermoeid aankomt. Zelfs wanneer je je reis energiek begint word je op een gegeven moment duf en sloom.
Als het warm is, word je sneller rozig. Stop regelmatig onderweg als je lange afstanden moet rijden. Je hebt per twee uur wel een kwartiertje rust nodig. Vermijd alcohol, ook de twee toegestane glazen kunnen extra vermoeidheid veroorzaken.
De slaap komt snel en is intensief, waardoor je vaak aan tien tot twintig minuten genoeg hebt om de reis veilig te kunnen vervolgen. Het wakker worden is vaak niet prettig na zo'n 'powernap', maar even later voel je je als herboren.
Iedereen kan zich moe voelen, hetzij na een lange werkdag, hetzij na een intense sportactiviteit. Moeheid hoeft daarom niet per se abnormaal te zijn. Het is een signaal van je lichaam dat je nood hebt aan een vorm van herstel. Dit herstel kan zowel psychisch als fysiek zijn.
Autorijden in de schemering of 's nachts kan erg inspannend zijn voor je ogen. Een nachtbril zorgt ervoor dat je zo'n 56% minder last hebt van verblinding in het donker. Hierdoor zijn koplampen van het tegemoetkomend verkeer minder hinderlijk en kun je diepte beter inschatten.
Bij nachtblindheid zie je niets, of bijna niets, in het donker terwijl je bij voldoende licht wel prima kunt zien. Kom je uit een helder verlichte ruimte en heb je moeite om te wennen aan het donker dan ben je waarschijnlijk nachtblind. Ben je nachtblind dan heb je dat aan beide ogen.
Behandeling. Nachtblindheid is niet te genezen als het om een erfelijke aandoening gaat. In het beste geval blijft de toestand stabiel, maar meestal verergert het. Het is wel belangrijk regelmatig een oogarts op te zoeken.
Of u rijgeschikt wordt verklaard, hangt onder andere af van de oorzaak van het bewustzijnsverlies en hoe vaak u uw bewustzijn verliest. Vaak moet u een periode niet buiten bewustzijn zijn geraakt om rijgeschikt te worden verklaard.
Een autobril is een bril met speciale glazen: Roadview-glazen. Deze glazen hebben een oranjebruine kleur, waardoor je meer contrast ziet en minder last hebt van lichtschitteringen. Hierdoor heb je beter zicht op de weg en dat maakt autorijden een stuk prettiger én veiliger.
Strafbaar bij verminderde rijvaardigheid
U bent strafbaar als u een voertuig bestuurt wanneer uw rijvaardigheid minder is door een medicijn. Dat geldt voor autorijders, motorrijders, iemand die een bromfiets bestuurt en fietsers. Als u in dat geval een ongeluk veroorzaakt, bent u verantwoordelijk voor de gevolgen.
Gebruik de formule: Versnelling (a) = Verandering in snelheid (Δv) / Tijdsinterval (Δt) = (v2 - v1) / (t1 - t2). Trek de beginsnelheid af van de eindsnelheid, en deel het resultaat door de tijdsinterval. Het eindresultaat is je gemiddelde versnelling over die tijdsperiode.
Op veel Nederlandse snelwegen mag een auto 130 km/u rijden. Dat betekent dat de auto 130 kilometer aflegt in 1 uur.
Om te weten hoeveel meter je per seconde aflegt moet je de snelheid vermenigvuldigen met 1000. Je hebt dan het aantal meter per uur. 1 uur heeft 3600 seconden. Deel de uitkomst door 3600 en je weet hoeveel meters je per seconde aflegt.
Bij het maken van lange autoritten wordt geadviseerd: twee uur rijden, een kwartiertje rust. Om de twee uur even 15 minuten pauze nemen bevordert de verkeersveiligheid. Zo blijven bestuurders scherp en geconcentreerd en veroorzaken ze minder ongevallen.