Opleiding en ontwikkeling. Wat juist wél motiveert zijn zaken als ontwikkelingsmogelijkheden en kansen om beter te kunnen worden in je werk. Opleidingen kunnen hierin een belangrijke rol spelen. Verder vindt elke medewerker het prettig om erkenning te krijgen voor hun prestaties en om gewaardeerd te worden.
Volgens Tempo Team doet 72% van de werknemers na een compliment zijn werk met meer plezier. 61% van de werknemers doet erna beter zijn best. Wat motiveert medewerkers: waardering en positieve feedback. Dit leidt tot beter werk, dat op zijn beurt zorgt voor een betere omzet.
Het gevoel van frisse energie en ideeën, de suggestie dat je misschien iets nieuws gaat opzetten of dat je iets van je to-do lijst af kan strepen wat er echt toe doet. Ergens gemotiveerd aan werken geeft ons een ontzettend goed gevoel. Het geeft ons een gevoel van meerwaarde en competentie.
De meest motiverende factoren situeren zich in de medewerker zelf, zoals: Het gevoel gewaardeerd te worden op het werk. Fier zijn op je werk, het graag doen. Erkenning van de prestaties.
Motivatie is het gevoel dat je aanzet tot het beginnen én afmaken van een taak. Of nog ruimer, dat je aanzet tot bepaald gedrag. Met dat gedrag denk je iets te krijgen dat je nodig hebt. Of iemand gemotiveerd bezig is met een taak, kun je meestal aan de buitenkant wel zien.
Werknemers willen vooral waardering voor het harde werk wat verricht wordt. Tevredenheid op de werkvloer is enorm belangrijk voor de werksfeer. Personeel dat zich gewaardeerd voelt werkt productiever en is tevredener op de werkvloer.
Lekker bonden met collega's
Wie nog steeds denkt dat de teamspirit er niet toe doet, heeft het mis. Uit een onderzoek van het CBS blijkt dat medewerkers 11 arbeidsomstandigheden als belangrijk ervaren bij hun werkgever. Hierbij staat een prettige werksfeer met stip op nummer 1 gevolgd door goede managers.
Werknemers willen vooral flexibele opties als het om werk gaat. 88 procent van de kenniswerkers die meededen aan het onderzoek, geeft aan dat ze bij het zoeken naar een nieuwe baan op zoek zullen gaan naar een functie waarin ze vrij zijn om hun eigen uren in te delen en op welke locatie ze werken.
Een goed salaris is een belangrijke drive om te kiezen voor een andere werkgever. Gedeeltelijk wordt de hoogte van het salaris bepaald door de branche waarin je werkt, de CAO waaronder je valt, door de functie die je uitoefent, door de opleiding die je hebt gevolgd én door de ontwikkelingsmogelijkheden die er zijn.
Gemotiveerde medewerkers voelen zich positief over hun werk en kunnen met waardering naar andere collega's te kijken. Ze geven complimenten aan anderen en zijn oprecht trots op de prestaties van collega's. Ze spreken dit ook uit. Het succes van anderen wordt gevierd en dit is onderdeel van de cultuur binnen het team.
De basisbehoeftes. In psychologische termen kennen we drie basisbehoefte: Autonomie, Competentie en Verbondenheid. Wanneer deze drie basisbehoeftes in balans zijn, kan de motivatie vastgehouden worden. Autonomie kunnen we ook wel lezen als keuzevrijheid in het handelen, zonder volledig afhankelijk te zijn van anderen.
Wat te kiezen hebben
In financiële zin verwacht hij een redelijk salaris, een goede pensioenvoorziening en goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Bij die laatste wil hij wel wat te kiezen hebben, dus enige vrijheid zal hij op prijs stellen. Een bonusregeling wordt door velen ook gewaardeerd.
De werknemer heeft behoefte aan veiligheid. Dit geld voor een veilige werkomgeving, maar ook voor een veilige werksfeer. Het is namelijk niet alleen de bedoeling dat een werknemer veilig is, maar ook dat hij of zij zich veilig voelt op de werkvloer en rondom collega's.
Mensen hebben behoefte aan prettige, betekenisvolle relaties met elkaar en met hun leidinggevende. Ze willen zich gewenst en veilig voelen in hun werk. Mensen hebben behoefte aan geloof in hun eigen kunnen, aan het kunnen voldoen aan de (werk)eisen, aan het krijgen van waardering en bevestiging.
Zeg iets als: 'Dus, en nu? ' of 'En, wat spreken we nu samen af?' en laat de ander dan komen met wat hij/zij gaat doen. Als je de oplossing acceptabel vindt, maak hier aan het eind van het gesprek een duidelijke afspraak over.
Open motivatiebrief voorbeeld
Zorg dat je een vragenlijstje hebt. Stel je kort voor en vertel waarom je belt. Vraag of er binnenkort een passende vacature vrijkomt. In dit telefoongesprek kun je ook vertellen waarom je zo graag bij het bedrijf wilt werken.
Motivatie speelt daarbij een grote rol, het zorgt ervoor dat de werknemer een drijfveer heeft om zijn werk te doen. Gemotiveerd personeel is productiever, efficiënter en levert kwalitatief hoger werk. Belangrijk dus om de motivatie bij uw werknemers te stimuleren.