Omschrijving Verkeersbord RVV J08 - Gevaarlijk kruispunt Dit officiële verkeersbord J08 waarschuwt voor een gevaarlijk kruispunt. Weggebruikers die deze kruising naderen, weten zo dat ze hun snelheid moeten matigen en goed dienen uit te kijken.
Officieel verkeersbord RVV J08 - Waarschuwing gevaarlijk kruispunt. Officieel verkeersbord RVV J08 geeft een waarschuwing voor het naderen van een gevaarlijk kruispunt. Weggebruikers weten na het passeren van deze vooraanduiding dat ze moeten opletten en hun snelheid moeten aanpassen.
Het kruispunttype is als eerste een bepalend kenmerk voor de veiligheid op een kruispunt. Kruispunten met een verkeersregelinstallatie (VRI) zijn door hun capaciteit, hoge verkeersdruk en complexiteit bijvoorbeeld onveiliger ten opzichte van andere kruispunttypen.
Als je binnen de bebouwde kom bent staat het bord B1 voor het kruispunt. Als je buiten de bebouwde kom bent staat het bord B1 na het kruispunt.
Eenvoudige uitleg: Opgelet!pas je snelheid aan, je nadert een gevaarlijk kruispunt, hier moet je ook rechts voorrang geven.
De gangbare christelijke kruissymboliek gaat terug op de kruisdood van Jezus Christus. In het Romeinse Rijk was een houten kruis een instrument om misdadigers ter dood te brengen door kruisiging. Vanwege het geloof in de verrijzenis van Christus werd het kruis onder christenen echter een symbool voor eeuwig leven.
Staat er aan het begin van de maat een b met een mol, dan speel je een bes. Staat er later in de maat weer een b, maar dit keer met een kruis, dan speel je een bis.
Voorrangskruispunt | Verkeersbord B03
Dit verkeersbord geeft aan dat u een kruising nadert, waar u voorrang heeft op links en rechts verkeer.
Het voorrangskruispunt rechts bord geeft aan dat u op het eerstvolgende kruispunt voorrang heeft op rechts. Het voorrang verlenen bord geeft aan dat u voorrang moet verlenen aan bestuurders op een kruisende weg. Het stopbord geeft ook aan dat u voorrang moet verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.
Als je een gelijkwaardig kruispunt nadert, moet je de snelheid aanpassen aan de verkeersdrukte en het overzicht op het kruispunt. Komt er dan een bestuurder van rechts, dan hoef je geen noodstop te maken om deze voorrang te verlenen.
Voorrangsregels op een kruising
De basisvoorrangsregel voor alle kruispunten is: verkeer van rechts heeft voorrang. Op een T-splitsing, viertakskruising, verkeersplein, rotonde: overal. Ténzij voorrangsborden en -tekens een andere situatie schetsen.
Eén van de meest gekende verkeersregels is de voorrang aan rechts. Dat betekent dat je op een kruispunt waar het verkeer niet geregeld wordt door voorrangsborden, verkeerslichten of een bevoegd persoon, voorrang moet geven aan de bestuurders die van rechts van jou komen. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.
Een rotonde is de veiligste kruispuntvorm, omdat deze minder conflictpunten, een lagere snelheid en een kleinere impacthoek heeft dan een conventioneel kruispunt. Ook voor fietsers en voetgangers zijn rotondes veiliger dan andere kruispuntvormen, althans in Nederland.
Dit is een waarschuwing voor een gevaarlijk kruispunt. Je moet voorrang verlenen aan verkeer van rechts. Wees alert, pas je snelheid aan.
Geslotenverklaring bord voor alle verkeer
Het bekende rode ronde verkeersbord met witte binnenkant RVV C01, dat 'verboden in te rijden' betekent, is het meest gebruikte verkeersbord uit de categorie C. Met dit geslotenverklaring bord geef je aan dat het verboden is om een bepaalde straat in te rijden.
Zo zie je vaak borden met 60 op de provinciale weg. De bebouwde kom herken je vaak aan het verkeersbord met de plaatsnaam van de stad of dorp waar je inrijdt. Het einde van de bebouwde kom is hetzelfde bord met een rode schuine streep er doorheen.
Ritsen is verplicht wanneer er bij sterk vertraagd verkeer sprake is van een wegversmalling. Dit kan zijn door bijvoorbeeld wegenwerken, een ongeval of een rijstrook die ophoudt te bestaan. Ritsen is geen kwestie van hoffelijkheid, maar simpelweg de wet. U bent dus verplicht het te doen.
Een verplicht fietspad is een fietspad als het bord G11 (het blauwe bord met de witte fiets) rechts naast het pad staat. Dan ben je als fietser verplicht er te rijden. Bromfietsen en speedpedelecs zijn hier niet toegestaan, al wordt er voor speedpedelecs soms een uitzondering gemaakt met een onderbord.
Verkeersborden voorrang
De bekendste zijn wel het voorrangskruispunt bord: de omgekeerde witte driehoek met rode rand ('pas op, je nadert een voorrangsweg en jij moet dus voorrang verlenen') en de witte ruit met oranje rand ('je rijdt op een voorrangsweg').
Verplichte rijrichting borden zijn geschikt voor verschillende verkeerssituaties en hebben een herkenbare uitstraling. Deze ronde verkeersborden zijn blauw met een witte pijl en soms omgeven door een vierkant fluoriderend vlak voor extra zichtbaarheid in het donker. Ze worden gebruikt bij: Smalle straatjes.
Met verkeersbord H1 (zie onder Algemeen / Bebouwde kom) wordt aangegeven dat je de bebouwde kom binnenrijdt, waar de maximumsnelheid voor auto's en motoren 50 km/h is.
Naamsverandering bij een ♯
Zo wordt de F met een kruis dus een Fis, wordt G met kruis een gis, A-met kruis een aïs, enzovoort.
Een AC mol is de B, oftewel de B herstellingstoon, en een B kruis is de C, oftewel de C herstellingstoon .
De Fis is een met een halve toon verhoogde F. In de praktijk is zij, althans op toetseninstrumenten, dezelfde toon als de Ges (G♭), een met een halve toon verlaagde G. Op instrumenten die op natuurtonen gestemd worden, ligt de Fis net iets hoger dan de Ges.