Distributieriem vervangen Opel Zafira kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
U vraagt of uw Opel zafira 1.8 uit 2011 een distributieriem of een ketting heeft. Deze motor heeft een distributieriem. Uitgaande van een motor met motorcode A18EXR is de vervangingsinterval 150.000 km of 6 jaar.
Distributieriem vervangen Opel Astra kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
Distributieriem vervangen Opel Meriva kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
Distributieriem vervangen Opel Insignia kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
In het instructieboekje van uw auto kunt u vinden of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft. Maar, u kunt ook onder aan deze blog een lijst vinden met automerken en types; onze distributieriem of ketting checker.
Wanneer een distributieriem vervangen moet worden, hangt onder meer af van hoeveel kilometers je per jaar rijdt en wat de tijdslijn is die de fabrikant opgeeft voor het vervangen van de distributieriem. Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar.
U vraagt of de betreffende Opel Meriva een distributieketting of riem heeft. Deze Meriva is voorzien van een distributieketting en is er geen sprake van een voorgeschreven vervangingstermijn.
Distributieriem vervangen Opel Corsa kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
Opel Astra 2.0 16V (tot 2003) = 60 000 kilometer of 4 maximaal jaar; Opel Astra 2.0 16V (vanaf 2003) = 90 000 kilometer of 6 maximaal jaar; Opel Astra 2.0 16V OPC = 60 000 kilometer of 4 maximaal jaar; Opel Astra 2.0 16V Turbo = 60 000 kilometer of 4 maximaal jaar.
U vraagt naar de interval voor vervanging van de distributieriem. Die is bij dit type Opel Astra elke 150.000 km of 10 jaar.
In de Opel Astra zit je behoorlijk veilig. Bij de crashtest behaalde het autootje met vijf sterren de hoogste score. Verder is de Astra uitgerust met een automatisch noodremsysteem, dat bijgesteld kan worden en je waarschuwt bij gevaarlijke situaties.
Controleer zelf de staat van uw distributieriem!
Zij maken een notitie in uw onderhoudsboekje of plakken een sticker met de onderhoudsgegevens in uw auto of onder de motorkap. Deze gegevens bevatten de kilometerstand van uw auto ten tijde van de vervanging en de datum waarop dit is gedaan.
Wat is beter een distributieriem of een distributieketting: Bij een distributieriem heb je intervallen voor controle en vervanging. Dit gebeurd na een aantal kilometers of een aantal jaren. Een distributieketting is duurzamer en hoeft niet preventief vervangen te worden.
De distributieriem drijft onderdelen aan in de motor die in een oogwenk ernstig beschadigd kunnen raken wanneer ook maar de kleinste afwijking ontstaat in het bewegen van de onderdelen ten opzichte van elkaar. Daarom is het op tijd vervangen van een distributieriem uitermate belangrijk.
Wat als de distributieriem breekt bij een dieselmotor
De distributieriem drijft via de krukas de nokkenas aan die de kleppen opent en sluit. Zodra de distributieriem breekt staat de nokkenas stil en zal de krukas door de massa van o.a. het vliegwiel en koppeling nog doordraaien.
In het instructieboekje van de autofabrikant staat aangegeven om de hoeveel kilometer een distributieriem vervangen moet worden. Vaak ligt dit ergens tussen de 100.000 en 150.000 kilometer. Op het dashboard van de meeste moderne auto's wordt aangegeven wanneer de distributieriem aan vervanging toe is.
Elke Peugeot 3008 met een distributieriem zal na enige tijd slijtage ondergaan en aan vervanging toe zijn. De distributieriem is een belangrijk onderdeel voor het functioneren van de motor van een Peugeot 3008. De distributieriem zit aan de zijkant van de motor verstopt en is een lastig uit te voeren klus.
Signalen die wijzen op problemen met de distributieriem
Een tikkend geluid uit de motor. Op het moment dat de riem slijtage vertoont kan er een tikkend geluid uit de motor komen. Dit kan duiden op een lage oliedruk of niet de juiste hoeveelheid smeermiddel, maar dus ook op een probleem met de distributieriem.
Daarnaast hebben veel auto's ook een waterpomp die door de distributieriem wordt aangedreven. En omdat de riem meestal rond de 100.000 kilometer of om de 5 jaar moet worden vervangen, zal dan ook gelijk de waterpomp worden 'meegenomen' bij deze ingreep. Immers, die kost maar een paar tientjes en slijt ook.
Kijk in het onderhoudsboekje van je auto voor informatie over de laatste vervangingsdatum. Is dit niet ingevuld, kijk dan of er een sticker zit onder de motorkap met daarop de laatste datum of kilometrage waarop de distributieriem voor het laatst vervangen is.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
De kosten voor het laten vervangen van een distributieketting zijn afhankelijk van het model en type van uw auto. Meestal lopen ze uiteen van zo'n 700 tot 1500 euro. Goedkoper kan soms, maar 3000 euro is ook goed mogelijk, wanneer u een auto heeft waarbij het hele blok uit elkaar moet om de ketting te vervangen.
Voor een ketting is geen preventieve vervanging in het onderhoudsschema opgenomen. In principe hoef je je bij een auto met een distributieketting dus geen zorgen te maken over kostbare vervanging.