Ieder kind moet genoeg te eten en te drinken krijgen en een huis hebben om in te wonen.Een kind moet kunnen doen en leren wat goed voor hem is. Ouders moeten ervoor zorgen dat dit mogelijk is. Als ouders dit niet kunnen, dan moet de overheid ze helpen.
Veiligheid. Kinderen moeten zich veilig en gezond voelen, met hun basisbehoeften om te overleven: onderdak, voedsel, kleding, medische zorg en bescherming tegen gevaar .
lichamelijke behoeften: eten, drinken, beweging, slaap,...behoefte aan affectie: knuffels, liefde, warmte,… Een kind wil niet alleen affectie krijgen, maar ook geven. behoefte aan veiligheid, duidelijkheid en continuïteit: de nood aan een min of meer voorspelbare omgeving.
Voel je veilig en zeker. Voel je geliefd en geliefd. Voel je warm verbonden met je verzorger. Voel je begrepen en erkend, daarom geloven ze dat "mijn gedachten en gevoelens belangrijk zijn in ons gezin".
Ieder kind moet genoeg te eten en te drinken krijgen en een huis hebben om in te wonen.Een kind moet kunnen doen en leren wat goed voor hem is. Ouders moeten ervoor zorgen dat dit mogelijk is. Als ouders dit niet kunnen, dan moet de overheid ze helpen.
Een kind reageert ontvankelijk, aanspreekbaar, spontaan, ... Contacten met anderen verlopen vlot en geven veel voldoening. Het is blij met de aandacht die het krijgt: een knuffel, een pluim, een troostend woord, wat aanmoediging of hulp. Een kind heeft zelfvertrouwen.
Basisbehoeften. De drie psychologische basisbehoeften van kinderen zijn competentie, autonomie en relatie.
Op basis van alle antwoorden die kinderen gaven werd een top 30 samengesteld voor zowel jongens als meisjes. Meisjes willen het liefst leerkracht, dierenarts, dokter, kapper of politieagent worden. Voor jongens waren de favorieten: politieagent, sporter/atleet, brandweerman, bouwvakker en leerkracht.
Kinderen met ADHD hebben soms moeite met emotieregulatie. Daar kunnen ze weinig aan doen, dat heeft te maken met een minder goed functioneren van de executieve functies. Let dus goed op in situaties waar emoties aan te pas komen, zoals sportlessen, woordenwisselingen, enz.
Gezonde ontwikkeling betekent dat kinderen met alle capaciteiten, inclusief die met speciale zorgbehoeften, kunnen opgroeien waar hun sociale, emotionele en educatieve behoeften worden vervuld. Een veilig en liefdevol thuis hebben en tijd doorbrengen met familie - spelen, zingen, lezen en praten - zijn erg belangrijk.
Naast de meest basale overlevingsbehoeften (zoals eten en onderdak), zijn er slechts twee dingen die elk kind van een ouder nodig heeft om goed aangepast, gelukkig en gezond te zijn: Liefde en warmte . Consistente grenzen.
Met deze simpele dingen maak je een kind blij. De Kabouterdans, de Hokey Pokey of gewoon even lekker alles losschudden: niets gezelliger dan de muziek even hard aanzetten en samen te dansen. Je kind iedere dag even de volledige aandacht geven heeft een magische uitwerking op kinderen (en doet jou ook goed).
In dit artikel worden vier psychologische basisbehoeften gepresenteerd, afgeleid van psychologisch basisonderzoek. Dit zijn de behoeften aan oriëntatie en controle, plezierverwerving/vermijding van stress, bescherming van het zelfrespect en gehechtheid .
Meisjes wilden vooral kapper, dierenarts, dierverzorgende, leerkracht in het basisonderwijs of kinderverzorgende worden. Jongens zagen hun toekomst vooral als piloot, architect, it'er, politieagent of automonteur.
Het respecteren van de zelfstandigheid van je kind, het bieden van structuur en het stellen van grenzen horen ook bij het opvoeden. Net zoals het stimuleren van de ontwikkeling van je kind, het begeleiden van hoe je met elkaar omgaat en het bijbrengen van kennis, normen en waarden.
Ieder kind komt als uniek persoon in de wereld. De identiteit wordt gevormd. Kinderen mogen ieder op hun eigen manier – passend bij hun lijf, tempo, gedrag en situatie – in de wereld komen en zij mogen de ruimte krijgen om zich voor te bereiden op hun toekomst, door het leren van sociaal gedrag en kennis.
Kinderen hebben eigenlijk dezelfde behoeften als volwassenen, zoals de behoefte aan gezondheid, veiligheid, voeding en rust. (1) Andere belangrijke behoeften kunnen zijn: vertrouwen, geborgenheid, aanraking, geaccepteerd worden, erbij horen, plezier, spelen, respect, erkenning, creativiteit en zelfexpressie.
Het CAR-model: motiveren met basisbehoeften
Volgens het CAR-model van Luc Stevens stimuleer je motivatie door in te spelen op de volgende drie basisbehoeften; Competentie, autonomie en relatie. Competentie: Iedereen wil het gevoel hebben dat hij of zij iets kan.
Samen lekker stoeien, grappen en grollen uithalen, spelletjes spelen, thee drinken, naar de speeltuin, samen eten enzovoort vinden kinderen fijn en leuk. Het samen zijn en dingen doen geeft ze plezier, maar maakt ook dat ze zich geliefd en veilig voelen.
Je kind liefde en aandacht geven is een van de belangrijkste manieren om hun zelfbeeld te creëren. Ze hebben verzorgers nodig die genegenheid, liefdevolle boodschappen en positieve bekrachtiging bieden om een gezond gevoel van zelfvertrouwen te ontwikkelen.