Voor de Tesla kun je een onderhoudsplan afsluiten. Onderhoud voor de eerste 80.000 kilometer van een Tesla Model S kost 2.500 euro. Voor 30.000 kilometer per jaar gedurende vijf jaar zou je dus twee van dit soort onderhoudsplannen moeten afsluiten.
Heeft mijn auto een jaarlijkse onderhoudsbeurt nodig? Uw Tesla heeft geen jaarlijkse onderhoudsbeurt en vloeistofverversingen nodig. Raadpleeg de meest actuele onderhoudsaanbevelingen in de gebruikershandleiding voor uw Tesla.
Onderzoek onder Tesla-rijders heeft uitgewezen dat vrijwel alle accu's na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun originele capaciteit hebben. Er is dus sprake van een heel beperkte batterijdegradatie en met het voortschrijden van de techniek wordt de levensduur van accu's nog steeds langer.
Eigenaren van een Model 3 hoeven zich niet één keer per jaar (of 20.000 kilometer) bij een Tesla servicecentrum te melden voor een onderhoudsbeurt, maar één keer per twee jaar, of 40.000 kilometer.
Uit onderzoek van IFA en DEKRA blijkt dat al in 2020 de totale kosten van een elektrische auto, inclusief stroom, regelmatig onderhoud en reparaties, 3,2 procent lager uitvallen dan bij een auto met verbrandingsmotor.
Op basis van 30.000 kilometer zou je dan 3.000 euro per jaar kwijt zijn (uitgaande van een benzineprijs van 1,50 euro per liter). De Tesla Model 3 zou 147 Wh per kilometer gebruiken. Om 30.000 kilometer af te leggen zou je dan 4.417 kWh nodig hebben. Voor 1 kWh betaal je ongeveer 20 eurocent.
Elektriciteit is goedkoper dan benzine of diesel, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger of zelfs lager dan die voor een vergelijkbare benzineauto.
Heeft mijn auto een jaarlijkse onderhoudsbeurt nodig? Uw Tesla heeft geen jaarlijkse onderhoudsbeurt en vloeistofverversingen nodig. Raadpleeg de meest actuele onderhoudsaanbevelingen in de gebruikershandleiding voor uw Tesla.
Neem contact op met Tesla Service om de remblokken te laten vervangen. De remmen moeten regelmatig gecontroleerd worden waarbij de wielen gedemonteerd moeten worden. Kijk voor technische gegevens en de minimumdikte van remschijven en -blokken op Subsystemen.
In tegenstelling tot benzine-auto's hebben Tesla's geen regulier onderhoud (olie verversen, vervangen van brandstoffilters en bougies, emissiecontroles) nodig, maar als een Tesla Service-afspraak noodzakelijk is, kunt u deze gemakkelijk inplannen in de Tesla-app.
Wat zijn de kosten van een accu vervangen voor Tesla ? De installatie van een nieuwe accu neemt ongeveer 20 tot 30 minuten in beslag. De prijzen voor een nieuwe accu variëren van € 60 tot € 300, afhankelijk van het soort accu dat je nodig hebt.
De kosten voor snelladen komen in de buurt van kosten voor het tanken van brandstof. Wanneer je een auto met een groter accupakket oplaadt, zoals een Tesla Model S (met 75 kWh), tegen een tarief van €0,60 per kWh, komt dit uiteindelijk neer op zo'n €45,00 voor een volle accu.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Tesla Hulp onderweg levert u 24 uur per dag, 365 dagen per jaar onmiddellijke pechhulp. Dit team is speciaal bedoeld voor hulp onderweg, dus ga voor andere vragen naar onze pagina Klantondersteuning. Als u zich op een onveilige locatie bevindt, neem dan contact op met hulpdiensten.
Snelheid en actieradius
“Met mijn elektrische auto, de Tesla Model 3, ligt de échte actieradius dus ergens tussen de 350 en 560 kilometer.
Service-mode elektronische handrem Tesla Model 3
We hebben bij de Tesla Model 3 de elektrische handrem in de service-mode gezet. In deze modus wordt de handrem in de remklauw teruggesteld zodat er service kan worden uitgevoerd aan de achterremmen.
Model 3 is uitgerust met een rembekrachtiging dat de remmen activeert wanneer het rempedaal wordt ingetrapt. Hydraulische bekrachtigingscompensatie zorgt voor mechanische assistentie als de rembekrachtiging uitvalt.
Wil je een auto die gebouwd is met traditionele technologie, dan moet je wegblijven bij Tesla. Met Tesla zit je boven de innovatie. Alles te bedienen via één scherm. Allemaal nieuwe snufjes, die soms ook nog wat kinderziektes hebben.
Bij een elektrische auto zijn de verbruikskosten lager dan bij een gewone auto. Gemiddeld ben je namelijk maar € 0,04 kwijt per kilometer. Ter vergelijking: een dieselauto kost gemiddeld € 0,08 per kilometer en bij een auto op benzine ligt dat bedrag rond € 0,12.
De 'Tesla-taks' heeft een flinke invloed. Koop je dit model met een levering in 2020 dan komen de netto kosten op 853 euro (dat is 117 euro netto meer per maand), en in 2021 betaal je 952 euro per maand.
Elektrische auto: geen motorrijtuigenbelasting
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren.
Voor een WA Casco autoverzekering kom je bij de goedkoopste verzekeraar uit op een maandbedrag van € 47. Bij de duurste verzekeraar komt de premie maar liefst uit op € 177.
Oplaadgedrag bij thuisladen
We raden aan om elke avond de auto in te pluggen om de batterij bij te laden. Tot welk percentage moet ik de batterij opladen? Voor regelmatig gebruik raden wij u aan de auto op te laden tot het bereik "Dagelijks", dus tot ongeveer 90%.
Het is dan ook onmogelijk om je accu boven de 100 procent capaciteit te krijgen. Dit fabeltje was vroeger overigens wél waar, want 'oude' accu's kon je wel degelijk overladen. Al met al is snelladen dus niet schadelijk voor je telefoon. Een degelijke oplader levert nooit meer vermogen af dan je toestel aankan.