ART-2 sloten betreffen in de regel fietssloten. ART-3 sloten zijn in de regel bestemd voor de duurdere fietsen en scooters en brommers. ART-4 sloten zijn geschikt voor scooters en (de wat lichtere) motoren, terwijl het bij ART-5 uitsluitend gaat om sloten voor de (zwaardere) motor.
Een ART-slot herken je aan het ART-logo met het aantal sterren op het slot in de vorm van een sticker of afdruk. Op het logo moet ook het goedkeurnummer zichtbaar zijn. Of het slot geschikt is, hangt af van het soort tweewieler waar het om gaat.
ART-3 fietssloten bieden meer beveiliging en zijn meer geschikt voor de stedelijke omgeving. ART-4 wordt voor fietsen nauwelijks gebruikt, maar des te meer voor scooters en motors. Let op: veel verzekeraars eisen bij een diefstalverzekering dat uw fietsslot een minimaal aantal sterren moet hebben.
Een slot met het ART5 keurmerk is dus een slot dat gekeurd is volgens het strengste keuringsvoorschrift van stichting ART. Een ART5 slot heeft een 5 sterren keurmerk is altijd een kettingslot.
Hoe is te zien dat het om een ART-2 slot gaat? Het minimale advies voor het beveiligen van gewone fietsen tegen diefstal is dus een slot ART-2. Zo'n slot is te herkennen aan het ART-logo, het aantal sterren en een viercijferig goedkeurnummer.
In eerste instantie kijk je of je op het slot een stickertje of opdruk kunt vinden met het ART logo. Op het stickertje vind je de volgende gegevens: Het woord “ART”, een “nummer” en een aantal “sterretjes”. Het nummer is het slotnummer oftewel het goedkeurnummer.
Het winnende ketting motorslot is deze Abus Ionus. Dit erg stevige en volledig gekeurde kettingslot wordt door alle verzekeraars goedgekeurd omdat het een ART 4 slot is. Daarnaast is hij lekker lang met de 120 cm waardoor je hij makkelijk aan een lantaarnpaal, hek of ander voorwerp is vast te zetten.
ART is een afkorting die staat voor ANWB, RAI vereniging en TBBS (Technisch Bureau ter Bevordering Schadepreventie). TBBS bestaat echter niet meer. Deze organisaties vertegenwoordigen samen de stichting ART. Het daadwerkelijk testen en keuren van sloten wordt uitgevoerd door TASS International Homologations.
Het schijfremslot werkt dan als volgt: u draait met de sleutel het slothuis open, steekt de pin of beugel door de gaten van de remschijf en draait het slotmechanisme met behuizing weer dicht. Daarmee is het wiel (vóór of achter) geblokkeerd en kan iemand zonder sleutel er niet mee weg.
Kies voor een ART-slot met minimaal 2 sterren. Ook een ART-3 slot is prima geschikt voor de beveiliging van uw e-bike. Het type slot maakt niet zo heel veel uit; u kunt bijvoorbeeld kiezen voor een ringslot, een vouwslot of een kettingslot. Een goed basisslot voor de beveiliging van uw e-bike is een ringslot.
Verzekeraars als HEMA en Unigarant geven aan dat de fiets of e-bike voor vergoeding bij diefstal op slot moet staan met een ART-goedgekeurd slot van (minimaal) twee sterren. Een ART-2 fietsslot volstaat dus voor zowel de gewone als de elektrische fiets.
De diefstalbestendigheid was bij deze sloten al getest door Stichting ART. Conclusie: vergeet vouwslot en beugelslot. De beste oplossing is een ringslot in combinatie met een los kettingslot van minimaal 85 centimeter zodat je hem altijd aan de 'vaste wereld' vast kunt maken.
Een slot met keurmerk ART 1 voorkomt dat een fiets zomaar is mee te nemen. Deze 'meeneembeveiliging' is bijvoorbeeld geschikt voor een korte stop. Het minimale advies voor een gewone fiets is eigenlijk een slot ART-2. Deze zorgt voor een goede beveiliging.
Het ART slotnummer kun je vinden op het ART logo. Dit logo vind je meestal als sticker of opdruk op het slot zelf. Het nummer bestaat uit vier cijfers en begint meestal met een 4. Naast het nummer kun je ook a.d.h.v. van de sterren zien in welke ART klasse het slot is gekeurd.
Anti-diefstalverzekering voor de fiets
Een anti-diefstalverzekering is af te sluiten met een voor de betreffende tweewieler (fiets, scooter/brommer, motor) goedgekeurd ART-slot. Voor een fiets moet er minimaal sprake zijn van een ART-2 slot, terwijl vaak ook een ART-3 slot goed te gebruiken is voor de fiets.
ART staat voor Active Recovery Triad: actief herstel in de triade. Het betekent dat jij sámen met je naasten en onze hulpverleners in een drie-eenheid (een triade) werkt aan je herstel. De kunst van ART is dat we echt contact met elkaar maken en goed gaan begrijpen wat jij werkelijk wilt.
AF / AFIB. Atriumfibrilleren. Bij atriumfibrilleren is de hartslag onregelmatig en meestal te hoog.
Een eis die vrijwel alle verzekeraars hanteren, is dat het motorslot minimaal over een ART keurmerk dienen te beschikken. Het ART keurmerk is vijf verschillende categorieën ingedeeld en voor het verzekeren van een motor stelt de verzekeraar minimaal een motorslot met ART 4 keurmerk als eis.
Het beste scooterslot is dus een lang ART3 gekeurd kettingslot! Je mag uiteraard ook ART4 of zelfs ART5 gebruiken. Neem je het risico om je scooter niet nagelvast te zetten dan kun je ook andere type sloten nemen, zoals een beugelslot of een schijfremslot.
Welke lengte een kettingslot moet hebben kun je geen eenduidig antwoord op geven en is afhankelijk van verschillende factoren. Uiteraard moet een kettingslot niet te kort zijn, want dan beperk je de mogelijk om je tweewieler te verbinden met een vast object.
Met topmerk ABUS heeft u deze veiligheid. De ABUS Bordo Granit X Plus 6500/85 is een ART 2 gekeurd slot. Het zwarte slot is zeer flexibel, laag in gewicht en heeft een compacte vorm. De zachte coating voorkomt lakschade aan de fiets.
Bij Artslot.nl kunt u ook andere typen sloten kopen, zoals SCM bootsloten, SCM buitenboordmotorsloten, muurankers, die eveneens over een ART keurmerk beschikken en SCM sloten om uw boottrailer, caravan of aanhanger tegen diefstal te beveiligen.
Sommige verzekeraars eisen bijvoorbeeld dat je een insteekketting gebruikt om je fiets vast te zetten aan een object zoals een fietsenrek om volledig verzekerd te zijn. Helaas staat je fiets ook niet altijd veilig in je garage of schuur. Zet daarom altijd je fiets op slot wanneer je deze hier stalt.
Fietssloten van het oer-Nederlandse merk AXA die als 'veilig' worden beschouwd. Dat deze sloten geschikt zijn om uw fiets mee te beschermen tegen diefstal wordt onderschreven door de Stichting ART met een ART-2 certificering.