Wat niet direct hoeft te betekenen dat deze angst ook geheel terecht is. Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren – namelijk dat een vliegtuig neerstort – dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
Op 23 mei 2021 werd Ryanair-vlucht 4978 van Athene naar Vilnius gedwongen om te landen op de luchthaven van het Wit-Russische Minsk omwille van een valse bommelding. Na deze landing werd een van de passagiers, Wit-Russisch oppositielid Roman Protasevitsj gearresteerd, waarna het vliegtuig kon doorvliegen.
Op basis van die data kwamen ze tot de conclusie dat mensen die vooraan in het toestel zitten 49% kans hebben om de crash te overleven. Het zijn met name de passagiers in businessclass die vooraan zitten. Zit je in het vliegtuig net voor of net achter de vleugels, dan stijgt de overlevingskans tot 56%.
De vraag "Hoe veilig is vliegen?" kan daarom als volgt worden beantwoord: Reizen per bus en trein is het veiligst, op de voet gevolgd door reizen per vliegtuig. Het is een feit: statistisch gezien is de kans op een ongeval in een vliegtuig ongeveer 1 op 188.364 (2019) en is dus veel kleiner dan in een auto.
Turbulentie is vervelend voor passagiers, maar het vliegtuig zal niet neerstorten. Maar door het zo te omschrijven wakker je angst aan, zegt hij. “Het grootste gevaar is dat je een flinke smak maakt in het vliegtuig.
Als het op luchtvaartveiligheid aankomt, zijn opstijgen en landen twee van de meest kritische fases van een vlucht. Beide momenten vereisen een hoog niveau van concentratie, nauwkeurigheid en samenwerking tussen de piloten en de luchtverkeersleiding.
Hoe vaak stort er een vliegtuig neer? Er storten ongeveer 100 vliegtuigen per jaar neer. Dat is vergelijkbaar met 1 vliegtuig dat neerstort elke 3 of 4 dagen. Dagelijks worden er echter ongeveer 90.000 tot 100.000 vluchten uitgevoerd.
De veiligste plek om te zitten
Uit die analyse blijkt dat mensen die achterin het vliegtuig zitten de kleinste kans hebben dodelijk gewond te raken bij een crash. Daarna komt het gedeelte voorin en als laatste het middelste gedeelte van het vliegtuig. Hier zit je ook het dichtst bij de motoren.
De trein en het vliegtuig zijn de veiligste vervoerswijzen. Voor het onderzoek heeft SWOV de beschikbare ongevallendata geanalyseerd van de vier transportwijzen in zeven Europese landen.
Vliegrampen zijn zeldzaam in West-Europa. Het neerstorten van de Airbus is ook de eerste ramp waarbij een prijsvechter betrokken is. Tot nu toe was er nog nooit een toestel van maatschappijen als Germanwings, Easyjet of Ryanair neergestort.
Slechts enkele incidenten met Transavia
Sinds de eerste vlucht tussen Amsterdam en Napels in 1966 heeft Transavia nog nooit een dodelijk ongeluk gehad. Ook is er nog nooit een vliegtuig verloren gegaan als gevolg van een incident.
In de lichte vorm, die meestal voorkomt, is het nauwelijks hinderlijk, maar wordt het zwaarder dan kunnen in het vliegtuig zelfs gewonden vallen. Als zulke zware turbulentie wat langer duurt, waan je je leven soms niet meer zeker. Toch zal een vliegtuig normaalgesproken niet uit de lucht vallen.
Goede piloten
Het Amerikaanse Department of Transportation geeft aan dat sinds 1985 de overlevingskans op zo'n 95 procent ligt. Ondanks al die mooie cijfers kijken wij dus nog steeds heel erg op van een crash waarbij niemand is omgekomen.
Uit het overzicht op de website blijkt de regionale Thaise carrier Nok Air de onveiligste airline van dit moment te zijn. Op de voet gevolgd door Nepal Air. Ook deze luchtvaartmaatschappij scoort slechts 1 ster, die de airline verdient omdat de toestellen boven de VS mogen vliegen.
KLM heeft vliegtuigen zonder rijnummer 13, aangezien er het gehele jaar door talloze passagiers zijn die een stoel op rij 13 weigeren. Op die manier voorkomt de luchtvaartmaatschappij dat passagiers in paniek raken of stennis gaan schoppen zodra ze merken dat ze op rij 13 zitten.
De juiste plek in het vliegtuig
Het vliegtuig is in het midden het meest stabiel. Hierdoor is deze plek aan te raden als je angstig bent voor turbulentie. In tegenstelling tot achterin het toestel, waar je juist de meeste last van turbulentie ervaart.
Direct na een vliegtuigcrash is er vaak chaos en paniek.Soms staan delen van het toestel in brand en is er explosiegevaar. Ook gebeurt het weleens dat een vliegtuig neerkomt in zee, of op een andere plek die voor hulpdiensten moeilijk te bereiken is.
De luchtvaart is anno 2018 minstens tien keer zo veilig als in de jaren zestig en het wordt alsmaar veiliger om te vliegen. Slechts één op de twee miljoen(!) vluchten is er eentje met fatale afloop, dus dat zegt wel wat over de veiligheid. Het vliegtuig is daarmee het veiligste vervoermiddel ter wereld.
Commerciële vliegtuigen zijn zo gebouwd dat ze in principe voor onbepaalde tijd meegaan. Daarom zijn ze ook zo duur. Voor maatschappijen is vliegen met vliegtuigen van 25 jaar of ouder dan ook de normaalste zaak van de wereld.
AMSTERDAM - Vliegtuigongevallen waarbij een vliegtuig noodgedwongen een landing maakt op het water komen relatief weinig voor, maar hebben vaak dodelijke slachtoffers tot gevolg. Voor inzittenden ligt de overlevingskans bij een noodlanding op water rond de 60 procent.
Hierdoor is een kortere startbaan nodig. Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
Dat zit zo: zodra het warm wordt, stijgt lucht op. Hierdoor is er rond 13.00 uur meer kans op onstuimige lucht dan wanneer het 's ochtends koel is. Toch wil je ook niet de allereerste ochtendvlucht hebben, dan heb je juist meer kans op turbulentie.
250 km per uur
Zo'n groot vliegtuig heeft een hele lange startbaan nodig om zo hard te kunnen, wel 3 kilometer lang! Op een vliegdekschip heb je niet zo'n lange startbaan. Daarom kunnen grote vliegtuigen daar ook niet vanaf opstijgen.