Door met draaiende motor met een spanningsmeter (multimeter) de pluspool en de minpool van de accu te meten (de spanning vanaf de dynamo staat hier direct op), kan gecontroleerd worden of de dynamo goed bijlaadt: Is de spanning bij draaiende motor rond de 14,2 volt, dan werkt de dynamo zoals het hoort.
Verschijnt er tijdens het rijden een rood acculampje op het dashboard, brandt je verlichting zwak of werken ruitenwissers trager?Dan kan een kapotte dynamo de boosdoener zijn.
Spanningsregelaar defect onderzoeken
Dit doe je door de motor te starten en vervolgens met een volt-meter de spanning te meten op de accupolen. Dit hoort rond de 13,5-14,5V te zijn. Is dit minder (dus 12V is niet goed!) of meer dan 15V, dan is er iets niet goed met het laadcicruit.
We raden aan om de accu eerst te testen. Indien de accu nog goed werkt, kan het toch voorkomen dat de accu iedere keer leeg is na het rijden. Het probleem kan voortkomen vanuit de dynamo.Als dit het geval is, dien je deze te vervangen.
Dynamo auto kapot – De kenmerken. Alle auto's hebben elektriciteit nodig voor onder andere een goede werking van de motor (bougies), de lampen, de radio, de computer en natuurlijk het opladen van de accu. De kenmerken van een kapotte dynamo zijn dan ook vooral dat deze onderdelen van uw auto niet meer werken.
Het is overigens mogelijk om jouw auto te laten rijden als de dynamo slechts nog voor een klein deel werkt. Indien de dynamo kapot is en geen spanning meer levert, kan de auto doorrijden totdat de accu helemaal leeg is.
Revisie van uw dynamo
Door uw oude dynamo uit elkaar te halen, schoon te maken en versleten onderdelen te vervangen zorgen we ervoor dat uw oude dynamo weer in optimale conditie is. Vaak scheelt het reviseren van uw dynamo behoorlijk wat geld ten op zichte van een nieuwe dynamo.
Sluit de multimeterkabels aan op de polen van de batterij (rode sonde op de pluspool van de batterij en zwarte sonde op de minpool van de batterij). Lees de meting af op de multimeter. Als de multimeter ongeveer de waarde aangeeft die op het etiket van de batterij staat, werkt de batterij goed.
Het is daarom vaak moeilijk om zelf te bepalen of een dynamo vervangen moet worden. Je kunt ervan uitgaan dat een dynamo ongeveer 7 jaar meegaat.
Je merkt dat de accu leeg is, zodra je auto niet meer start. Een slechte accu geeft dit vaak al eerder aan. De motor slaat bijvoorbeeld minder snel aan. In andere situaties draait de startmotor minder snel rond.
Om een accu bij te laden moet deze minstens 14 volt krijgen van de dynamo. Een dynamo levert normaal gesproken veel meer stroom en dat wordt weer afgevlakt door de spanningsregelaar.
Het vervangen van een dynamo voor een gemiddelde auto kost €275 – €350,-. Natuurlijk is dit moeilijk te zeggen, dit varieert per type, model en bouwjaar van de auto.
De spanningsregelaar van een autodynamo is vaak temperatuurgevoelig en regelt de spanning bij een hoge temperatuur zelfs verder naar beneden, vaak naar 13,5 of 26,5 V. Deze spanning is veel te laag om een ontladen accu weer voldoende te laden.
Door met draaiende motor met een spanningsmeter (multimeter) de pluspool en de minpool van de accu te meten (de spanning vanaf de dynamo staat hier direct op), kan gecontroleerd worden of de dynamo goed bijlaadt: Is de spanning bij draaiende motor rond de 14,2 volt, dan werkt de dynamo zoals het hoort.
De dynamo maakt een piepend of schurend geluid
Als één van deze onderdelen stuk gaat, kunt u een piepend of schurend geluid horen onder de motorkap. De oorzaak is meestal een versleten multiriem of v-snaar.
De eenvoudigste manier om te weten hoeveel er nog in een accu zit is een accumeter. Deze sluit u aan op de + en - pool van de accu. Met behulp van een aantal LED's (rood-oranje-groen) krijgt u dan een grove indicatie. Een nauwkeuriger gereedschap om dit te bepalen is een multimeter (voltmeter).
De dynamo wordt grondig geïnspecteerd om eventuele beschadigde onderdelen, slijtage of andere problemen te identificeren. Het gaat onder meer om het anker, de koolborstel, de lagers en de spanningsregelaar. Vervolgens worden de versleten of defecte onderdelen vervangen door nieuwe exemplaren.
De meeste startproblemen zullen namelijk door de accu worden veroorzaakt. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn zoals de weersomstandigheden, een versleten startmotor, defecte bougies of een verzadigd brandstoffilter. Ook kan het er aan liggen dat u simpelweg geen brandstof meer in uw auto heeft.
bij start Meeste mensen zullen de V-snaar kennen van "het piepende geluid van de auto van de buurman". Veelal is dit geluid te horen direct na het starten van de auto. Dit komt doordat er bij een stationair draaiende motor een dynamo het extra zwaar heeft.
Met het contact aan en draaiende motor zou het rond de 14V moeten zijn. En als je geen voltmeter hebt of niet onder de motorkap wilt kruipen, kun je spanningsmeters vinden die je op de aansteker kunt aansluiten en zo de spanning van je accu meten.
Doorsnee Dynamo begint te laden bij 1200 rpm.En zijn op hun maximum bij 1800-2000 rpm. Zorg wel dat voldoende oppervlakte hebt op de kleine pully om het vermogen over te brengen. Dynamo is een prima Nederlands wordt, Alternator is Engels.
Een dynamo moet vervangen worden zodra hij niet meer voldoende capaciteit levert en daarmee de accu niet meer voldoende laadt. Ook kan er een ander technisch defect zijn zoals versleten lagers. Dit is in de meeste gevallen hoorbaar door een in meer of mindere mate ruisend/schurend geluid vanuit de dynamo.
BTW voor uw oude originele dynamo. Uw oude defecte originele dynamo is geld waard!