Bij deze markering is de maximumsnelheid doorgaans 60 km per uur.
Erfontsluitingswegen kunnen 60 kilometer per uur wegen zijn. Je herkent deze wegen aan het ontbreken van een enkele of dubbele middenstreep. Op de theorie pagina staat ook 80 km/uur (of minder), een lagere maximumsnelheid als dat staat aangegeven.
Maximumsnelheid: 80 kilometer per uur
Toch zijn er tegenwoordig ook veel wegen waar je 60 kilometer per uur mag. In dat geval zie je logischerwijs een bord met 60 erop. Waarom deze snelheid? Deze wegen zijn smaller, er rijden fietsers en landbouwvoertuigen, en er zijn uitritten van boerderijen.
Dit bord geeft aan dat je niet sneller mag rijden dan 50 km/h. Zodra je het bord ziet moet je vaart minderen zodat je 50 km/h rijdt bij het bord. Dit bord word bij bijzondere omstandigheden geplaatst.
Gemiddeld wordt er op een 130-weg zo'n 122 kilometer per uur gereden. Op een 100-weg is dat 102 kilometer per uur.
Deze maximumsnelheid geldt voor een weg binnen de bebouwde kom met een verkeersfunctie. De kruisingen zijn altijd vormgegeven met verkeerslichten. Rijd niet sneller dan 70 km/uur, ondanks dat u hier twee rijbanen per richting heeft en u gevoelsmatig sneller kunt rijden.
- Gebiedsontsluitingsweg, een hoofdweg waar maximaal 80 km/uur geldt en die de verbinding vormt met een stroomweg en naastgelegen gebieden ontsluit. Landbouwverkeer en (brom)fietsers rijden op een eigen voorziening (parallelweg / fiets-/bromfietspad) en de voorrang op kruispunten is geregeld.
De verschillende wegen in Nederland zijn rijkswegen, provinciale wegen, lokale wegen en waterschapswegen.
30 km/h kun je over het algemeen herkennen aan het feit dat er geen aparte voorziening is voor fietsers en soms zelfs niet voor voetgangers. Deze zone bevind zich alleen maar binnen de bebouwde kom. Drempels, wegversmallingen en zigzagverleggingen zorgen ervoor dat je de snelheid er wel uit moet halen.
Als er niets staat aangegeven, geldt op de snelwegen in principe een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur. Als er een andere maximumsnelheid geldt, of als de snelheid op een traject wisselt, wordt dit aangegeven met borden naast of boven de weg.
De snelheid op provinciale wegen moet omlaag van 80 naar 60 kilometer per uur om verkeersongelukken te voorkomen. Daarvoor pleit Veilig Verkeer Nederland (VVN). Van alle dodelijke verkeersongelukken vindt 41 procent plaats op provinciale wegen, blijkt uit cijfers van de politie.
Verkeersborden langs of boven de weg geven de maximumsnelheid aan. Houd de borden in de gaten als je wilt weten hoe hard je ergens mag. Omdat de maximumsnelheid in de avond en nacht hoger is dan overdag, hebben veel borden een zogeheten tijdvenster. Dit tijdvenster geeft aan welke snelheid binnen welke uren geldt.
Voor motorvoertuigen op autosnelwegen geldt een maximum snelheid van 130 km/u. Voor motorvoertuigen op een autoweg geldt een maximum snelheid van 100 km/u. Voor motorvoertuigen op andere wegen geldt een maximum snelheid van 80 km/u. Voor T-100 bussen geldt een maximum snelheid van 100 km/u.
Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer.
In de avond en nacht (van 19.00 tot 06.00 uur), mag u op sommige snelwegen 120 kilometer per uur of 130 kilometer per uur rijden. De maximumsnelheid in de avond en nacht is dus op veel snelwegen hoger dan overdag.
In 1976 werden alle wegen in Nederland van een letter voorzien: de autosnelwegen kregen de letter A, alle niet-autosnelwegen de letter N.
Dan geldt in het algemeen een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur. Maar let goed op, want in veel gevallen wordt een andere snelheid aangegeven. Zo zie je vaak borden met 60 op de provinciale weg. De bebouwde kom herken je vaak aan het verkeersbord met de plaatsnaam van de stad of dorp waar je inrijdt.
De voordelen van 30 km/u
De invoering van 30 km/u heeft verschillende voordelen: Verbeterde verkeersveiligheid: kans op overlijden is drie keer kleiner dan bij 50 km/u. Past bij verstedelijking: meer nadruk op ruimte-efficiënte vervoerwijzen.
Een 30km/uur-gebied wordt ook wel een 'zone 30' of 'verblijfsgebied' genoemd. Het gebied ligt meestal binnen de bebouwde kom en bestaat uit aaneengesloten erftoegangswegen met een snelheidslimiet van 30 km/uur. De gebieden hebben een verblijfsfunctie waar langzaam en gemotoriseerd verkeer mengen.
Alhoewel het rijkswegenplan 82 wegen kent, worden uiteindelijk niet alle wegen gerealiseerd. In de loop van de jaren zijn de wegen die al zijn aangelegd geactualiseerd. Daarom 'ontbreekt' er bijvoorbeeld altijd nog een rijksweg 3 en een 11. De ontbrekende wegen zullen er naar alle waarschijnlijkheid ook niet komen.
Het betreft hier doorgaands oude landwegen buiten de bebouwde kom, die door de constructie of situering en voor de verkeersveiligheid niet geschikt zijn bereden te worden door zwaar verkeer.
Feiten over de A7
De snelweg A7 vormt samen met de autoweg N7 de langste rijksweg van Nederland met 235,1 km. De A7 kruist het Prinses Margrietkanaal bij de Prinses Margriettunnel, een aquaduct tussen Sneek en Joure.
Het nieuwe bord laat weggebruikers weten dat zij niet harder mogen rijden dan 60 kilometer per uur. Ook de paarse middenstreep benadrukt deze maximumsnelheid gedurende het gehele traject tot vlak voor Wageningen. 60 km/uur.
Een 60 jarig jubileum wordt ook wel een diamanten huwelijk genoemd.
Maximumsnelheid 130 km/uur
In een dergelijk geval ziet u onder het bord met de maximum snelheid (bijvoorbeeld 120 km/uur) de tijden waarop deze snelheid geldt (van 6-19 uur bijvoorbeeld). Daarbuiten is de limiet 130 km/uur, ook als u er overdag 120 km/uur mag.