Adidas maakt al sinds 2018 gebruik van enkel duurzaam verbouwde katoen, en werkt sinds 2015 samen met Parley for the Oceans om polyester te produceren van plastic dat op stranden en in kustgebieden is verzameld. Adidas-ontwerpers houden in het ontwerpproces rekening met de herbruikbaarheid van hun producten.
De Duitse sportgigant maakt zich sterk voor de bescherming van mensenrechten. Zo hanteert het een verbod op kinderarbeid, dwangarbeid en discriminatie bij de productie in landen als China, Vietnam en Indonesië. Verder is Adidas glashelder over omkoping en corruptie.
Nike heeft zichzelf ten doel gesteld in 2015 een verminderde CO2-uitstoot van 20 procent te behalen en haar afval wereldwijd met 10 procent te verlagen. Bovendien wil het concern in 2020 geen gevaarlijke chemische stoffen meer gebruiken in haar gehele productieketen – dit alles ten opzichte van 2011.
Adidas AG (Duits: [ˈʔadiˌdas]; sinds 1949 gestileerd als adidas) is een Duitse multinational, opgericht en gevestigd in Herzogenaurach, Duitsland, die schoenen, kleding en accessoires ontwerpt en produceert.
Nog diezelfde dag liet Dassler een schoentype patenteren dat furore zou maken: de beroemd geworden Adidas met de drie witte strepen erop.
Van T-shirts, longsleeves, joggingbroeken tot jassen, adidas heeft opnieuw flink in de roos geschoten op stijlgebied. Elk item is uniek, opvallend en toch casual. Deze combinatie maakt adidas Originals zo bijzonder. Comfy sportkleding waarin je toch de stijlvolste bent op straat.
De missie van Adidas is als volgt: “De Adidas-groep streeft ernaar de wereldleider te zijn in de sportartikelenindustrie met merken die zijn gebouwd op een passie voor sport en een sportieve levensstijl. We zetten ons in om onze merken en producten voortdurend te versterken om onze concurrentiepositie te verbeteren."
Adidas All Day I Dream About Sex De Amerikaanse band Korn bracht in 1996 een nummer uit genaamd A.D.I.D.A.S. Deze afkorting zou staan voor All Day I Dream About Sex, zoals ook in het nummer wordt gezongen. Adler Alles Dondert Los En Rammelt Duits merk van (brom)fietsen, auto's en naaimachines.
Adi Dassler begon adidas op 18 augustus 1949 omdat hij een verschil wilde maken voor sportieve prestaties. 70 jaar later heeft adidas niet alleen een onuitwisbare indruk gemaakt op sport en sporters, maar ook op mode, muziek, cultuur, duurzaamheid en meer.
Volgens Rank a Brand is Puma het meest duurzame schoenenmerk. De organisatie onderzocht 72 schoenenmerken op het gebied van duurzaamheid. Volgens Rank a Brand communiceert de helft van de onderzochte merken niet helder over de arbeidsomstandigheden en de milieueffecten in de productieketen.
Volgens Nike speelde duurzame innovatie een belangrijke rol in alle ontwikkelingsfases van het nieuwe centrum. Zo gebruikt de Europese Logistieke Campus 100 procent hernieuwbare energie, afkomstig van vijf verschillende lokale bronnen: wind, zon, geothermisch, hydro-elektrisch en biomassa.
Nike fel tegen kinderarbeid
De talrijke demonstraties en acties hadden effect. In 1998 deed Phil Knight een belofte: Nike zou een einde maken aan kinderarbeid en de omstandigheden in fabrieken gingen radicaal verbeteren.
Het gaat hierbij om economische, sociale en leefomgevingsbehoeften. Voorbeelden zijn een schoon milieu, biodiversiteit in de natuur, een hoogopgeleide en gezonde bevolking, goed werkende sociale netwerken en maatschappelijk vertrouwen.
“Karhu is een merk dat het op vlak van duurzaamheid van de schoen heel goed doet. Dit heeft enerzijds te maken met onze materiaalopbouw. Daarnaast zorgt vooral het efficiënt lopen ervoor dat schoenen langer meegaan. Je slijt een schoen veel sneller als je minder efficiëntie hebt.
Ook Adidas, Nike en Puma reageerden op de vragenlijst. Bij acht van alle hierboven genoemde bedrijven is kinderarbeid in de keten gevonden.
Adidas heeft de prijzen van hun Yeezies erg hoog weten te houden, zodat ze er een enorme hype over kunnen creëren. Ze zijn ook slim genoeg geweest om niet te veel nieuwe versies van hun Yeezy uit te brengen. Op deze manier kunnen ze de prijs laag houden en een enorme stijging van de vraag voorkomen.
Het merk staat bekend om de goede kwaliteit en comfort die de kleding biedt. Elk item is bijzonder en uniek. Adidas sportkleding zorgt ervoor dat je comfortabel kan voelen in je sportkleding terwijl je er toch stijlvol uitziet. Adidas biedt allerlei soorten sportkleding aan.
PUMA is met circa 1,5 miljard euro omzet en met bijna 4.000 medewerkers samen met Adidas en Nike een van de grootste fabrikanten van sportartikelen ter wereld. Voor de marketing worden sponsorcontracten met bekende sporters afgesloten. PUMA is ontstaan na een familieruzie tussen de broers Adolf en Rudolf Dassler.
“De adidas Group werkt met partners als de Better Cotton Initiative (BCI), bluesign technologies en Parley for the Oceans om de industrie naar een hoger niveau te brengen.
Als je kijkt naar de miljoenen en miljoenen schoenen die Adidas jaarlijks verkoopt, dan is één miljoen paar schoenen niet veel. Het merk verkoopt de duurzame schoenen al twee jaar in samenwerking met Parley.
Het logo van Adidas is veranderd in de loop der tijd, maar één belangrijk element dat altijd behouden is: de drie strepen. In het actuele logo vormen de drie strepen een driehoek. Deze driehoek symboliseert een berg, een berg die alle sporters moeten overwinnen.
Het starten van een familiebedrijf kan behoorlijk gevaarlijk zijn. Dit ondervonden de broers Adolf (Adi) (3 november 1900 – 6 september 1978) en Rudolf Dassler (26 maart 1898 – 27 oktober 1974) aan den lijve.
Adidas telt wereldwijd 2.500 vestigingen, aangevuld met nog eens dertienduizend franchisewinkels.