De accijnzen op brandstoffen worden bepaald door de Nederlandse overheid. Ze worden jaarlijks herzien en verschillen per type brandstof. De accijns op benzine is momenteel 45,6% van de prijs. Voor diesel is dit 34,9% en voor LPG 23,8%.
01-01-2022 - 18-03-2022 € 0,2270 per liter. 19-07-2018 - 31-12-2021 € 0,2476 per liter.
De huidige adviesprijs voor Benzine is € 2,085. Dit bedrag is inclusief BTW. Exclusief BTW kost een liter € 1,723 en de BTW is € 0,362.
Btw 21% Over de brandstofprijs, inclusief accijns, heft de overheid btw. Die is voor brandstof 21%.
Het ontzwavelen is duurder door de energieprijzen
'Er zit tegenwoordig steeds minder zwavel in de brandstoffen. Bij diesel worden er meer stappen genomen om de brandstof te ontzwavelen, en de stappen zijn moeilijker omdat diesel meer zwavel bevat. Dit doe je met waterstof.
Allereerst wijst hij erop dat er veel energie nodig is voor de productie van diesel. "De olie die je gebruikt om diesel van te maken, is relatief vuil en er is energie voor nodig om die schoon te maken. Maar de prijs van energie is de laatste tijd flink gestegen.
Op de getankte benzine verdient de overheid in deze rekensom dus 480 miljoen euro per maand. Op diesel geldt 25 procent accijns, waardoor je uitkomt op 35 cent BTW en 52 cent accijns per liter. Dat komt dus neer op 478 miljoen euro in de maand.
Ook over benzine en diesel heft de overheid btw: belasting toegevoegde waarde. Omdat deze brandstoffen niet als één van de eerste levensbehoeften worden gezien, is de btw op benzine en diesel het hoge tarief, namelijk 21%.
Als voorbeeld, op 31 december 2018 vertegenwoordigde het fiscaal gedeelte (accijnzen en BTW) 61% van de maximumprijs op benzine 95 E10 en 59% van de prijs voor de conventionele diesel. De accijnzen zijn ook bijkomend onderhevig aan een BTW van 21%.
In België kunnen taksen oplopen tot 50 % voor diesel en 60% voor benzine De overheid belast het verbruik van brandstof en de productie van ruwe olie uiteraard om inkomsten te genereren, maar ook om invloed te krijgen op de manier waarop de consument brandstof koopt en gebruikt.
Een verzoek om teruggaaf van accijns moet worden gedaan met een van rijkswege beschikbaar gesteld digitaal formulier (URA, artikel 32b, lid 1). Dit digitale formulier is door de ondernemer die de teruggaaf verzoekt te downloaden via zijn Persoonlijk Domein (het beveiligde gedeelte van www.belastingdienst.nl).
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
In Nederland os de adviesprijs van benzine momenteel € 2,00 . Hiervan gaat 21% naar de BTW € 0,42 rest nog € 1,58 per liter daarvan gaat 45,6% naar de accijns belasting € 0,72 rest nog € 0,86 per liter. Dan wil de pomphouder nog wat verdienen ca. 11% dat is ongeveer €,0,09 per liter dan komt de prijs per liter op ca.
Accijns wordt over het algemeen geheven over de hoeveelheid van het product en niet over de waarde daarvan. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de btw, de belasting over de toegevoegde waarde. Bij accijnsgoederen wordt de btw geheven over het totale bedrag inclusief de accijns.
De prijs van een liter diesel zal op donderdag 16 juni 2022 opnieuw stijgen, meer bepaald tot 2,23 euro/liter. Dit bedrag is niet ver verwijderd van het (trieste) record van afgelopen maart, voordat de Belgische regering ingreep met een verlaging van de accijnzen.
Accijns benzine
Op dit moment bestaat 34 procent van de benzineprijs uit accijns. Dat komt neer op 80 cent van 2,357 euro per liter benzine. 17 procent van die prijs is BTW en komt neer op 40 cent. De overheid 'verdient' hiermee een slordige 480 miljoen euro per maand.
De in rap tempo stijgende dieselprijs is het gevolg van de teruglopende leveringen vanuit Rusland aan het Westen. De maximumprijs van een liter diesel in België gaat bijna net zo hard weer omhoog als de afgelopen accijnsverlaging van 17,5 cent.
Verzekeringsmaatschappijen gaan er namelijk vanuit dat je met een diesel ook veel meer kilometers maakt en dus is er vanzelfsprekend meer risico op schadegevallen. Aan de andere kant is de vraagprijs van een tweedehands diesel anno 2022 in de meeste gevallen een stuk lager dan een evenknie op benzine.
Het einde van de diesel is nabij
Als er een klimaatakkoord gesloten wordt in Den Haag dan is naar verwachting in 2030 maximaal eenvijfde van alle auto's in Nederland elektrisch en/of waterstof. In de nabije toekomst is er dus in elk geval nog ruimte voor de diesel.
Per 100 kg gewichtstoename bedraagt de toename van de wegenbelasting € 12 per maand. Bij een benzineauto bedraagt de wegenbelasting ongeveer 10 % van de vaste autokosten, bij een dieselauto is dit 20 %.