Het asfalt van het fietspad is alleen rood zodat je beter het onderscheid kunt maken tussen het fietspad en de weg. Er zijn rode fietsstroken met een wettelijke status, die de fietsers hun plek op de weg 'garanderen'. En die status hebben ze alleen als er een fietssymbool op de strook staat.
Strepen op de weg kunnen een rijbaan in rijstroken verdelen of aangeven wat de maximumsnelheid is. De strepen die de maximumsnelheid aangeven, heten ook wel essentiële herkenbaarheidskenmerken (EHK).
Vaak is het asfalt van een fietsstrook rood. De rode kleur heeft geen wettelijke betekenis. Wanneer de strook alleen rood is, (in Nederland: zonder fietssymbool), dan wordt de strook officieel fietssuggestiestrook genoemd, en kunnen andere voertuigen er ook gebruik van maken.
Hoe zie ik hoe hard ik mag rijden? Verkeersborden langs of boven de weg geven de maximumsnelheid aan. Houd de borden in de gaten als je wilt weten hoe hard je ergens mag. Omdat de maximumsnelheid in de avond en nacht hoger is dan overdag, hebben veel borden een zogeheten tijdvenster.
Het belangrijkste is dat je de maximum snelheden kent: dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur. dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur. geen middenstreep: 60 kilometer per uur.
GEEN MIDDENSTREEP EN ONDERBROKEN ZIJSTREPEN
Is er geen middenstreep en staat langs de weg een bord met 60 km/uur dan mag u maximaal 60 km/uur. Staat er geen snelheidsbord dan mag u 80 km/uur. Houd daarom goed de verkeersborden in de gaten, die blijven bepalend!
Een driehoekig wit bord met een rode rand waarschuwt je voor mogelijke gevaren op de weg. Op het bord wordt aangegeven waar voor wordt gewaarschuwd.
Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.
Op autowegen geldt standaard een maximumsnelheid van 100 km/h, doch zijn vele autowegen uitgevoerd met snelheden van 80 en 70 km/h. Daar ontstaat vaak de vergissing bij weggebruikers die de verkeersregels niet voldoende kennen, door standaard 80 km/h te rijden op een autoweg.
De meetcorrectie is 3 kilometer en de eerste 3 kilometer te hard rijden blijft onbestraft. Wie op een weg met maximaal 80 kilometer per uur de snelheid aantikt van 87, rijdt dus 1 kilometer te hard. Je kunt dan een boete krijgen voor 4 kilometer te hard rijden.
De betekenis van een verkeersbord met een streep is dat het een einde van een bepaalde situatie aangeeft.
Om je te waarschuwen voor een gevaarlijk punt worden soms zigzag-strepen op het wegdek aangebracht. Dit kan zijn een voetgangersoversteekplaats, gevaarlijk kruispunt of een ander gevaarlijk punt.
Rood asfalt wordt het meest toegepast om fietspaden mee aan te duiden. Blauw of groen asfalt wordt bijvoorbeeld gebruikt voor sportvelden. Geel asfalt kan worden gebruikt om voetpaden aan te duiden. Met witte steenslag is een lichtgekleurd wegdek mogelijk.
Een doorgetrokken streep moet een lengte hebben van minimaal 20 meter. Als een doorgetrokken streep korter is dan 20 meter, mag je deze wel overschrijden. 1 Een doorgetrokken streep die zich niet langs de rand van de rijbaanverharding bevindt, mag niet worden overschreden.
Een dubbele witte middenstreep met groen ertussen (100km/u), dubbele witte streep zonder groen ertussen (80km/u), ontbrekende middenstreep (80km/u) of onderbroken kantstreep zonder middenstreep (60km/u) geeft de toegestane maximumsnelheid op die weg aan.
Heb je wel eens gezien dat de positie van dit bord bepaald bij een kruispunt niet altijd dezelfde is? Je kunt aan de plaats namelijk zien of je je binnen of buiten de bebouwde kom bevindt. Binnen de bebouwde kom staat het bord vóór het kruispunt en buiten de bebouwde kom erna.
In de avond en nacht (van 19.00 tot 06.00 uur), mag u op sommige snelwegen 120 kilometer per uur of 130 kilometer per uur rijden. De maximumsnelheid in de avond en nacht is dus op veel snelwegen hoger dan overdag.
Maximumsnelheid: 100 of 80 kilometer per uur
Let wel: de borden zijn maatgevend! De dubbele asstreep houdt het tegemoetkomend verkeer iets verder uit elkaar. Dat is beter voor de veiligheid. Is de streep onderbroken, dan mag je inhalen.
De 3e of 4e rijstrook is een spitsstrook. Deze is smaller dan een normale rijbaan. Om die reden is de snelheid beperkt (vaak tot 100km/u) als de spitsstrook is geopend. Zonder spitsstrook kan er op de reguliere rijbanen weer 120 of 130 gereden worden.
Hoe hoog is de boete voor mobiel bellen? In 2021 bedraagt de boete € 259.00 (inclusief administratiekosten). In 2022 wordt de boete verhoogd naar € 340.00 (exclusief administratiekosten). Op de fiets kost hetzelfde feit u € 109.00 (inclusief administratiekosten) en op de brommer € 179.00.
Het staat niet zo letterlijk in de wegcode maar te traag rijden valt onder het artikel waarbij u bestraft wordt als u andere weggebruikers in gevaar brengt of kan brengen met uw rijgedrag. Op de autosnelweg geldt er een minimumsnelheid van 70 km/h, op andere wegen is er geen minimumsnelheid vastgelegd.
Maximumsnelheid 130 km/uur
In een dergelijk geval ziet u onder het bord met de maximum snelheid (bijvoorbeeld 120 km/uur) de tijden waarop deze snelheid geldt (van 6-19 uur bijvoorbeeld). Daarbuiten is de limiet 130 km/uur, ook als u er overdag 120 km/uur mag.
C01 – Gesloten in beide richtingen verkeersbord
Wanneer je dit bord tegenkomt betekent het dat je deze weg niet in mag. Het betekent ook dat je de weg vanuit de andere kant ook niet in mag. Deze weg is afgesloten voor voertuigen, ruiters, en geleiders van rij- of trekdieren of vee.
bord E1 is het officiële verkeerssymbool voor een parkeerverbod bord. Combineer dit met een eigen tekst en je hebt een duidelijk bord verboden te parkeren voor jouw eigen terrein of prive terrein.
Eenrichtingsweg. Eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee. Je mag de weg niet inrijden vanaf de kant waar dit bord staat. Soms heeft dit bord een onderbord waar Ga terug op staat, wat bedoeld is om te voorkomen dat bestuurders gaan spookrijden.