San Francisco. Kevin Systrom en Mike Krieger zijn de bedenkers van Instagram. Het begon als een app om foto's te maken onder de naam Burbn, maar al snel werd het omgebouwd naar een app om foto's te delen. De naam Instagram is een combinatie van de woorden instant camera en telegram.
Instagram is een app en sociaal netwerk om foto's en video's te delen met anderen. Je volgers kunnen 'liken' wat je deelt of er een reactie bij plaatsen. Ook kan je via Instagram chatten met elkaar. De app is erg populair bij jongeren, maar ook veel bedrijven hebben vandaag een Instagramaccount.
Kan ik zien wie mijn Instagram heeft bekeken? Het eerlijke antwoord is: nee. Het is onmogelijk om je profielbezoeken op Instagram te zien. De app houdt je bezoekersaantallen niet bij.
Instagram ging op 6 oktober 2010 in San Francisco van start. De applicatie werd gelanceerd door Kevin Systrom (nu nog steeds CEO) en Mike Krieger (eigenlijk Michel), die nog steeds de techniek aanstuurt.
De simpelheid was de kracht van Instagram: celebs en muzikanten plaatsten eindelijk zelf hun eigen verhaal. Een fotootje uploaden is simpel, terwijl Facebookpagina's door hun team of managers werden onderhouden. Dit is een van de belangrijkste oorzaken waarom Instagram zo groot is geworden.
Mensen hebben vaak (zij het onbewust) best helder wat ze willen van een platform als Instagram. Ze willen er hun hobbies delen, connecten met vrienden en familie, onderwerpen en influencers volgen die hen interesseren.
Most followed #1: Cristiano Ronaldo
Christiano Ronaldo heeft met 477 miljoen volgers veruit het meest gevolgde Instagram account van de wereld. Hij is de eerste persoon die het behaald heeft om meer dan 400 volgers te hebben.
De blokkade van Instagram volgde na een aankondiging van Instagrams moederbedrijf Meta. Dat zei vorige week dat het online haatzaaien en doodwensen van Russische soldaten in Oekraïne niet ging aanpakken. Het platform zei daarbij "Russophobia" (discriminatie tegen gewone Russen) niet toe te zullen staan.
Als 'influencer' is de meest bekende manier om geld te verdienen via Instagram waarschijnlijk door het plaatsen van een gesponsorde posts. Dat kan een post zijn zoals andere reguliere posts, of een post (of meerdere) in je verhaal (zodat die 24 uur zichtbaar is).
Het is echt een populair platform en absoluut nog groeiende! Op 'Insta' kun je met afbeeldingen en/of korte video's het visuele verhaal van je merk vertellen, waardoor je zichtbaar wordt. Door je foto's/video's te delen, laat je anderen meekijken en meeleven in jouw wereld.
Je wilt Instagram Stories kortom anoniem bekijken. Kan dat? Officieel niet. Dat wil zeggen, de naam van het Instagram-account waarmee je dat doet, zal altijd opdoemen in de viewerslijst van de story-plaatser.
Jouw data zijn veilig bij ons
We delen jouw persoonsgegevens nooit met derden, maar derden kunnen wel toegang tot jouw persoonsgegevens krijgen als je toestemming geeft voor hun cookies.
Het beste antwoord
Nee. Of je nu een screenshot (of schermopname) maakt van een verhaal, een bericht of zelfs een reel, Instagram laat de andere gebruiker niet weten dat je hun inhoud hebt gescreend.
Instagram biedt geen tool voor het analyseren van je posts zoals Facebook dat wel doet. Hierdoor heb je weinig inzicht in de effectiviteit van je content en wat het interessantst is voor je volgers. Instagram is vooral een tool voor branding en niet voor conversies.
Met Facebook kun je juist door middel van events en (privé) groepen, bouwen aan een community. Instagram is dan weer erg visueel en sterk voor de interactie. Je kan met Instagram gemakkelijk het gesprek aangaan met je doelgroep en volgers door middel van stories. Ook dan werk je dus aan een community.
Met het hartje kun je iemands foto 'liken'. Dat kan ook door de dubbeltikken op de foto. Via het teksticoontje kun je een comment plaatsen bij een foto. Maar naast het kijken van andersmans foto's kun je nog veel meer met Instagram.
Nano-influencer: 1.000 tot 10.000 volgers (10 tot 100 euro per post) Micro-influencer: 10.000 tot 50.000 volgers (100 tot 500 euro per post) Mid-influencer: 50.000 tot 500.000 volgers (500 tot 5.000 euro per post) Macro-influencer: 500.000 tot 1 miloen volgers (5.000 tot 10.000 euro per post)
Misschien stel je jezelf de vraag: hoeveel is 1k volgers op instagram? 1k staat voor 1000. 1k volgers op Instagram betekent dus 10000 volgers.
Nano: 1.000 – 10.000 volgers: 50 tot 150 euro per post. Micro: 10.000 – 100.000 volgers: 75 tot 250 euro per post. Meso: 100.000 – 500.000 volgers: 250 tot 1.000 euro per post. Macro: 500.000+ volgers: meer dan 1.000 euro per post.
Russische burgers mogen volgens een rechtbank in Moskou de diensten van Facebook-moederbedrijf Meta gebruiken, zolang ze zich niet schuldig maken aan 'extremistische activiteiten'. Facebook en Instagram worden momenteel in het land geblokkeerd, maar het gebruik ervan is dus niet verboden.
Als je account op privé staat, moeten anderen je een volgverzoek sturen (die jij moet goedkeuren) om jou te kunnen volgen. Als ze je niet volgen, kunnen ze alleen je naam en je profielfoto bekijken.
Is het legaal om kwaliteit Instagram volgers te kopen? Ja, het is legaal om echte Instagramvolgers te kopen. Het is een controversiële marketingstrategie, maar het wordt nog steeds gebruikt door miljoenen mensen over de hele wereld.
Het grootste Nederlandse Instagram-account is van Negin Mirsalehi (6,8 miljoen volgers). Zij verdient volgens Affise ook het meeste per Instagram-post, omgerekend 2580 euro. Dat is een schatting. Voetballer Ronaldo is wereldwijd de eerste influencer om op Instagram mee samen te werken.
Meest gevolgde Instagram-accounts wereldwijd in 2022
Het meest gevolgde account op Instagram is het account van het bedrijf zelf. Hoewel de voorsprong op naaste achtervolgers in het afgelopen half jaar iets gekrompen, is de afstand tot nummer twee Cristiano Ronaldo nog steeds 67 miljoen volgers.