Een vraag die regelmatig gesteld wordt is of je geld kunt verdienen met de kartsport. Win je bijvoorbeeld prijzengeld? Nee, in de meeste klassen win je een trofee of medaille en als je geluk hebt win je weleens het inschrijfgeld voor een wedstrijd terug, maar dat is zelden.
Een racelicentie is het bewijs dat u alle benodigde vaardigheden voor het racen bezit. U heeft de licentie nodig om deel te mogen nemen aan autoraces op een gesloten en verhard circuit. Voor de allerjongste coureurs is er een speciale TEST-licentie. Deze kan behaald worden door kinderen vanaf 14 jaar.
Coureur worden: eerst de racelicentie
Hiervoor moet je met goed gevolg een theorie- en praktijkexamen afleggen. Dit theorie- en praktijkexamen kun je afleggen bij verschillende racescholen in Nederland. Beginnende coureurs mogen al vanaf hun 15e jaar toetreden tot de autosport, mits ze in dat jaar 16 worden.
Vanaf 15 jaar mag je al rijden op het circuit! Om in competitie verband te mogen racen in Nederland heb je geen rijbewijs nodig maar een racelicentie.
Je kan meedoen vanaf € 1.395,00 exclusief BTW. Dit is inclusief dokterskeuring en examengeld van de KNAF (KNAC Autosport Federatie). Je moet dan zelf een waardige auto regelen. Een raceauto huren kan al vanaf € 850,00 exclusief BTW per cursus.
De digitale racelicentie voor KNAF Digital kost €19,95 per jaar. Hoe lang is de digitale racelicentie geldig? Elke KNAF-licentie is in principe geldig tot het einde van het kalenderjaar in het jaar van afgifte.
Op basis van de genoemde bedragen, kan een Formule 1-auto gemiddeld wel zo'n 6 miljoen tot soms wel 14 miljoen euro kosten. En daarbij zijn de kosten voor reparatie tijdens én na een race nog niet eens meegenomen.
Wie is de langste F1-coureur? De meeste Formule 1-coureurs zijn ongeveer 175 centimeter lang, maar enkele coureurs steken ver boven de 180 centimeter uit. Esteban Ocon en Alexander Albon zijn de langste F1-coureurs op de grid. Beiden zijn 1.86 meter lang.
Als het gaat om het totaal aantal overwinningen, is Lewis Hamilton de beste coureur die de Formule 1 ooit heeft voortgebracht. De Brit won races in meer dan dertig verschillende landen, won in nagenoeg elk seizoen waarin hij meedeed en hij staat momenteel gelijk qua aantal wereldtitels met Michael Schumacher.
De F1-pole werd in 2019 genoteerd door Valtteri Bottas in 1.32.029, met een gemiddelde snelheid van 206,347 kilometer per uur. Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
De Formule 1 is een van de duurste sporten ter wereld. Van het circuit tot de teams en coureurs, alles heeft een prijskaartje. Teams kunnen tussen de 100 en 500 miljoen dollar per jaar uitgeven om competitief te zijn in het seizoen, terwijl circuits tientallen miljoenen dollars moeten uitgeven om races te organiseren.
De coureur moet een geldig rijbewijs hebben. De coureur moet een theorie-examen van de FIA halen over de regels en sportieve codes in de F1. De coureur moet 80 procent van twee seizoenen in een single-seater kampioenschap dat superlicentie punten uitlooft hebben afgewerkt.
F1-coureurs verliezen tot wel 3 kg vocht tijdens een race
Tijdens een typische Grand Prix-race kan een F1-coureur tot wel drie kilogram vocht verliezen. Dit komt omdat de temperaturen in de cockpit kunnen oplopen tot wel 50 graden Celsius, waardoor het lichaam van de coureur overmatig begint te zweten om af te koelen.
Meestal duurt een race zo'n 60 ronden lang. Zijn er veel ongevallen, ontstaat er veel vertraging of is het extreem slecht weer?Dan hanteert de organisatie een limiet van maximaal 2 uur racetijd. De coureurs zijn verplicht om op twee verschillende sets banden te rijden in een race, dus één stop is verplicht.
Inmiddels heeft het merk bekendgemaakt hoeveel pk er onder de kap zit: 330 pk. Daarmee is de nieuwe dienstauto van onder andere Max Verstappen de krachtigste Civic ooit. Wie de Formule 1 volgt, weet dat de auto's van Red Bull en AlphaTauri nog altijd voorzien zijn van Honda-krachtbronnen.
Zo werkt het: elk onderdeel van een Formule 1-bolide heeft een geschatte kostprijs. Zo kost een voorvleugel al snel €145.000 en een versnellingsbak maar liefst €420.000. Elke keer dat er schade wordt gemaakt en een onderdeel moet worden vervangen, stijgt dus de kassabon van de nodige reparaties.
Het is moeilijk om een prijskaartje te hangen aan een huidige F1 wagen. Een F1-team mag in het seizoen 2022 145,6 miljoen dollar uitgeven (net gecorrigeerd voor hogere transportkosten plus inflatie).
Wat kost een F1-helm? Een Formule 1-helm kost tussen de €4000 en €7000, zo meldde Verstappen.com in 2020. Een coureur draagt gemiddeld twaalf verschillende helmen per seizoen. Coureurs betalen hun helmen echter niet zelf.
Er zitten geen kosten verbonden aan de officiallicenties.
Racen is niet goedkoop. Uitgaande van twee rijders per auto kost een seizoen in de M2 CS Racing Cup 40.000 tot 50.000 euro. Dat is inclusief de afschrijving en het onderhoud van de auto, banden, brandstof en inschrijfgelden.