1. Wallbox Pulsar Plus. De Wallbox Pulsar plus is het beste uit onze laadpalen test 2022 gekomen.
Een laadpaal van 11kW is ideaal om bij je thuis of werk te plaatsen. Deze laadpaal kan laden met de standaard 230 voltage en 16 ampère maar heeft wel een 3-fase aansluiting nodig. Meeste elektrische auto's kunnen tot 11 kW AC laden en daarom is dit de beste laadpaal voor thuis.
Laadpaal en auto op elkaar afstemmen
Als je auto heel snel kan laden, maar de laadpaal kan dat laadvermogen niet leveren, dan blijft de laadsnelheid laag. Het is dus handig om de laadpaal op de auto af te stemmen. Wel kan het soms handig zijn om te kiezen voor een laadpaal met een hoger laadvermogen dan je auto aankan.
Het advies is dan om bij een publieke laadpaal op te laden. Bij publieke laadpalen verschillen de tarieven per paal en/of pasje. Een gangbaar tarief is €0,35 per kWh. En bij snelladen lopen de tarieven op tot €0,80 per kWh.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo'n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
De levensduur van een laadpaal voor een elektrische auto is sterk afhankelijk van het gebruik en de plaats waar deze zich bevindt. In zijn algemeenheid kunt u zo'n 10 jaar aanhouden.
Hoelang dat precies duurt, verschilt per laadpaal en is ook afhankelijk van het soort elektrische auto dat je hebt. Maar of je nu bij een gewone openbare laadpaal laadt of bij een snellader, je staat toch minimaal vijftien minuten aan een laadpaal.
Als u bij u thuis een laadstation voor elektrische wagens installeert, kunt u een belastingvermindering genieten voor de uitgaven die u daarvoor betaalt van 1 september 2021 tot en met 31 augustus 2024.
De Wallbox Pulsar Plus en de Wallbox Copper SB zijn beide laadstations die goed kunnen worden gecombineerd met de plaatsing van zonnepanelen. Met Wallbox Eco-Smart wordt het mogelijk gemaakt om uw elektrische auto voor 100% op te laden met eigen opgewekte energie.
Vergoeden kosten thuisladen
Directe verrekening van de elektriciteitskosten via een slimme laadpaal: de kosten worden vanuit de elektriciteitsleverancier vergoed aan medewerker. Als werkgever word je via de brandstofkaart belast voor de stroomkosten van de laadpaal.
De wallbox of laadpaal thuis
Reken tussen de € 600 en € 1.500 voor zo'n laadpaal, afhankelijk van de specificaties. Wil je een losse paal om het laadpunt 'vrij' neer te zetten en niet op te hoeven hangen? Die zijn al gauw € 200 extra.
Wil je een auto opladen met een 3-faselader en met maximaal laadvermogen van 22 kW opladen, dan moet je beschikken over minimaal een meterkastaansluiting van ten minste 3x32A. De netbeheerkosten lopen dan direct op, variërend van een kleine 800 tot dik 1.000 euro, afhankelijk van de leverancier.
Laadpaal 11kW: 3,7kW (omdat 16A over 1-fase) > totale laadtijd 12 uur.
Moet ik bij een oplaadpunt voor elektrische auto's ook betalen voor het parkeren? Ja, u moet een parkeervergunning hebben of betalen voor het parkeren. Bekijk Elektrische oplaadpunten gebruiken. Daar leest u hoe u een oplaadpunt gebruikt, waar de laadpunten zijn en wat het kost om uw voertuig op te laden.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Mag je met een gewone auto parkeren bij een laadpaal? Over het algemeen mag je met een gewone, niet-elektrische auto's niet parkeren op een parkeerplek met een laadpaal. Doe je dit toch? Dan riskeer je een boete van €90.
Een laadstation heeft in principe geen onderhoud nodig. Echter adviseren wij bij vooral zakelijke laadoplossingen met meer dan 2 laadstations uw installatie jaarlijks te laten checken. Dit om de veiligheid bij het gebruik te kunnen garanderen.
Voordat je een elektrische auto aanschaft is het verstandig om te bedenken hoe je deze wilt opladen. Als je een eigen parkeerplek, garage of oprit heeft, is het plaatsen van een laadpaal thuis geen enkel probleem. Dit is eigen terrein en hierdoor zijn er geen restricties voor het plaatsen van een laadpaal.
Graafwerkzaamheden. Nog zo'n deur om mee in huis te vallen: een laadpaal op eigen terrein kost al snel zo'n € 2000. Hierbij maakt het uit of je eenvoudigweg bij de meterkast een gat naar buiten boort om de lader daar te hangen, of dat het laadpunt aan de andere kant van het perceel moet komen.
Als je thuis en openbaar laadt, ben je al gauw meer dan de helft goedkoper uit. Aan snelladers ben je iets meer kwijt, maar ook dan rijd je een stuk goedkoper dan op benzine of diesel.
Elektrische auto's gebruiken minder energie dan benzine- en dieselmotoren. Elektromotoren werken efficiënter dan verbrandingsmotoren. De prijs van elektriciteit per kilometer is lager dan de prijs van benzine of diesel per kilometer. Voor een elektrische auto betaal je tot 2025 geen motorrijtuigbelasting (MRB).
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.