Op 12 maart 2014 werd de Nürburgring verkocht aan de Duitse Capricorn Group, een auto-onderdelenfabrikant. Capricorn betaalde 100 miljoen euro, inclusief 25 miljoen euro voor verdere ontwikkelingen en kreeg hiervoor de Nordschleife en de Nürburgring.
Doordeweeks kost een rondje Nordschleife 25 euro. In het weekend ben je 30 euro kwijt. Het Grand Prix-gedeelte kost 29 euro voor 15 minuten. Een seizoenskaart kost je 1.900 euro.
De Nürburgring is weer open. Dit circuit ligt op drie uur rijden van Utrecht en is een van de meest uitdagende banen ter wereld. Een rondje kost 27 euro en dat is al vrij duur, maar lang niet zo kostbaar als uit de bocht vliegen.
Nürburgring Nordschleife
De bijnaam “groene hel” dankt het circuit aan de positie in het midden van het zwarte bos én aan de gevaarlijke bochten. Goed voor 3 tot 12 doden per jaar!
Het rondje waar de Formule 1-circuits tegenwoordig over rijden is leuk en aardig, maar kan niet tippen aan wat ooit de 'Groene Hel' was: een barbaarse slingerweg van 28 kilometer, met in totaal 173 bochten. Over een groot deel daarvan, de 'Nordschleife', werden in de de jaren '50, '60 en '70 Formule 1-races verreden.
De Nürburgring-Nordschleife is een openbare tolweg in Duitsland. Alle Duitse verkeersregels zijn dus geldig.
Sinds 1907 vielen in totaal al 265 doden op het stratencircuit. De Tourist Trophy op het Isle of Man staat wereldwijd bekend als een van de gevaarlijkste motorraces ter wereld. Tijdens de wedstrijd nemen de deelnemers het niet op tegen elkaar, maar tegen de klok.
Sinds de opening van de beruchte Nordschleife houdt de Nürburgring de wereld in zijn greep. 20,832 kilometer aan asfalt, 73 nagenoeg blinde bochten en tot 300 meter aan hoogteverschil maakt de Nordschleife tot één van de gevaarlijkste en uitdagendste circuits ter wereld.
Het enorme circuit werd als werkverschaffingsproject gebouwd in de jaren twintig rond het dorp Nürburg in het Eifelgebergte ten zuidwesten van Bonn. Het bevatte officieel 73 bochten verdeeld over de 20,8 km van de Nordschleife en de 7,7 km van de aparte Südschleife. De bijnaam van het circuit is 'de groene hel'.
Zelf met de motor rijden op de Nordschleife
De Nürburgring-Nordschleife is een openbare tolweg in Duitsland. Alle Duitse verkeersregels zijn dus geldig. Mocht je van plan zijn om ook daadwerkelijk het circuit op te gaan dan is het aan te bevelen om eerst eens goed in je verzekeringspapieren te kijken.
Verzekerd het circuit op
Het weerbeeld in de Eiffel kan bovendien erg veranderlijk zijn en ook andere bestuurders kunnen de nodige risico's onderweg bieden. Er zijn daarom (bijna) geen verzekeraars die het rijden op een circuit zullen dekken.
Je kunt je auto op de zandvlakte parkeren of bij grote drukte op het grasveld aan de overzijde van de weg. Pflanzgarten 1: Op de rotonde bij de parkeerplaats ga je rechtsaf, einde weg rechts en vervolgens einde weg links. Eerste weg linksaf en na zo'n 1000 meter zie je aan de linkerzijde de Nordschleife vlakbij de weg.
Een rondje over de befaamde Nürburgring Nordschleife zet 22,8 kilometer op je teller. Daarmee zou Spring Mountain het langste circuit ter wereld worden.
Circuit de Monaco
De prins van de stratencircuits, uitgezet langs de haven van Monte Carlo, is met 3,340 km het kortste parcours op de F1-kalender. Smal en bijna zonder uitloopstroken, wordt het beschouwd als de ultieme test voor de coureurs.
Liefst vijf motorcoureurs lieten het leven tijdens het twee weken durende racefestijn. Nergens staan zo veel gedenktekens langs de wegen als in dit Britse kroondomein. De Noord-Ierse coureur Davy Morgan hoort tot de vijf dodelijke slachtoffers bij de TT van Man.
Hoeveel dat is, hangt af van hoeveel je kapot maakt. Voor een crash als deze kan dat al snel oplopen tot 3.000 euro. Daarbij is er rekening mee gehouden dat de Ring maar een uur dicht hoeft. Per uur dat het circuit gesloten is, wordt je portemonnee een heel stuk slanker.
Maar de toeristen en dagjesmensen komen natuurlijk niet voor niets naar Monschau. Niet alleen omdat het zo lekker dichtbij is, nee Monschau heeft wel degelijk veel te bieden en te zien. Niet alleen het stadje zelf met de mooie vakwerkhuizen en het oude en gezellige centrum maar ook vele bezienswaardigheden.
Bereikbaarheid en parkeren
Met de auto bereik je Monschau dus het gemakkelijkste. Er gaat geen trein naar het stadje, maar er is wel een goede busverbinding tussen Aken en Monschau. Neem dan eerst de trein naar Aken en vervolgens de bus (lijn 66) naar Monschau.
Monschau ligt in het dal van de Roer op een hoogte van 517 meter. Een aantal andere riviertjes, zoals de Laufenbach, vloeien hier in de Roer. Het stadje wordt gedomineerd door de burcht, die op een hoogte ligt.