Er zijn drie soorten ventielen: Hollands Ventiel (Dunlop) Frans ventiel (Presta) Auto ventiel (Schräder)
Soorten fietsventielen en de benamingen
Allerlei verschillende soorten fietsventielen… wat onduidelijk soms al die benamingen, waar je ook komt iedereen noemt ze wel weer anders. Auto ventiel, Frans ventiel, Dunlop ventiel, Schrader ventiel, Presta ventiel, Hollands ventiel, Blitz ventiel, Sclaverandventiel… pfff.
Presta-ventielen zijn bij uitstek geschikt voor fietsen omdat ze licht zijn, er een kleiner gat in de velg voor nodig is, de afdichting enkel luchtdruk vereist en ze verlengd kunnen worden voor gebruik op hoge velgen. Een Schrader-ventiel is meestal te vinden op auto's en minder dure fietsen.
Benamingen: Presta, Sclaverand, Frans (ook in NL), Belgisch (in B), raceventiel. Voor racefietsen wordt meestal het Prestaventiel gebruikt. Dit ventiel heeft een mogelijkheid het terugslagmechanisme te blokkeren. Daarom moet voor het oppompen altijd eerst een moertje een slag losgedraaid worden.
Het Blitzventiel heeft geen ventielslang maar een klein balletje dat tijdens het oppompen door de luchtdruk naar beneden gedrukt wordt, waardoor de opening vrijkomt. Bij gebruik schiet door de overdruk vanuit de band het balletje omhoog, waar het de luchtopening dichthoudt.
Dit ventiel bestaat uit een cilinder met een diameter van 8 mm. In het midden zit een pinnetje met een veer. Als je deze pin indrukt, kan de lucht in of uit de band lopen. Dit type ventiel wordt op bijna iedere auto-, vrachtwagen-, motor- en brommerband gebruikt.
Tubeless ventielen zorgen voor de luchtdichte afsluiting: je kunt via het ventiel de vloeibare latex in je band laten lopen, waardoor je veel minder last hebt van lekrijden. De latex zorgt ervoor dat kleine gaatjes tijdens het rijden direct worden gedicht.
Een Schrader-ventiel is meestal te vinden op auto's en minder dure fietsen. Het is breder dan een Presta-ventiel en heeft dezelfde omtrek van boven naar beneden. Het bovenste gedeelte van een Schrader-ventiel is voorzien van een schroefdraad zodat er een pompkop op bevestigd kan worden.
Een Hollands ventiel op je fiets
Om dit ventiel op te pompen hoef je niet zo veel handelingen uit te voeren. Je pakt je fietspomp, zet deze op het ventiel, klikt je pomp vast en je pompt je band op tot het aantal bar is bereikt.
Een fietsventiel is een ventiel dat wordt gebruikt om de luchtband van een fiets met lucht op te pompen en op spanning te houden. Bij een binnenband is het ventiel één geheel met de binnenband . Bij tubes is het ventiel bevestigd aan de velg. Het klassieke fiets- of dunlop-ventiel wordt steeds minder gebruikt.
Problemen met autoband ventiel
Je ziet het als de auto heeft stilgestaan: één van de banden ligt iets 'vlakker' op de weg. Na het oppompen van de band blijft dit probleem zich voordoen. Er ontsnapt lucht uit de autoband en de band blijft niet op spanning.
Een ventieldop zit op een ventiel van een luchtband gedraaid, bijvoorbeeld een fiets- of een autoband. Het doel van de ventieldop is om vuil uit het ventiel te weren, niet om de band op spanning te houden, want daar zorgt het ventiel zelf voor. Het is dan ook heel goed mogelijk te rijden zonder ventieldopje.
Het Frans ventiel is smaller dan de andere ventielen, zodat deze vooral geschikt is voor smalle sportvelgen. Doordat het gat in de velg voor dit ventiel een 2 mm kleinere diameter heeft, levert het gebruik ten opzichte van de andere fietsventielen een sterkere velg op.
Soorten ventieldopjes
Rode ventieldopjes staan voor schadelijke gassen, groene voor stikstof en dan is er nog een gouden ventieldop voor de bandenspecialist met de beste service en kwaliteit. Blauw is vanaf nu de manier om in één keer te zien dat een band goed onderhouden wordt.
Gebruik de grote opening bij het Autoventiel om de band op te pompen.Bij het Hollands en Frans ventiel gebruik je de kleine opening. Pomp tot de gewenste bandenspanning is bereikt.
Dit ventiel kunt u gebruiken om uw Frans ventiel mee op te pompen en daarna ook mee te beschermen, zo komt er geen vuil in de band als u het de volgende keer oppompt.
Deze slang met adapter past op een band met een Amerikaans ventiel (Schrader, autoventiel, bromfietsventiel). Dit ventiel wordt meestal gebruikt bij banden van bijvoorbeeld een auto, motor of mountainbike.
Bij binnenbanden kan er een lek ontstaan op de plek waar het ventiel op de binnenband is gemonteerd. Er is dan maar één oplossing: binnenband vervangen. Fiets je tubeless dan kan het ventiel gaan lekken op de velg uit het gat waar het ventiel ingestopt is.
Het Hollandse ventiel, ook wel dunlopventiel, zie je veel bij stadsfietsen. Je hoeft dit ventiel niet los te schroeven om je band op te pompen. Een klassieke voetpomp, met zo'n klemmetje aan het eind, past altijd. Het presta of Frans ventiel is lang en dun en zit meestal op sportieve fietsen.
De ideale bandenspanning voor gewone en elektrische fietsen ligt tussen de 3,5 en de 4,5 bar. Hoeveel luchtdruk de fietsband moet hebben is ook afhankelijk van het soort fiets. De juiste bandenspanning staat meestal weergegeven op de zijkant van de fietsband.
Tubeless banden hebben door het ontbreken van een binnenband een lagere rolweerstand. Doordat ze minder hard hoeven worden opgepompt rijdt het comfortabeler zonder dat ze rolweerstand verliezen. De kans op een stootlek is een stuk kleiner doordat er geen binnenband is die kan knellen tussen de velg.
De richtlijn van vervanging staat vaak op het merk dat je gebruikt.Dit varieert van 6 tot 9 maanden oid. Dan heb je 2 opties: bijvullen of vervangen. Bijvullen: werkt het schoonste met een uitneembaar ventiel, zo niet: dan moet je de band even lichten aan 1 kant en het erbij doen.
Om dit te doen moet u de tubeless band van het fietswiel halen (zoals bij een tubetype band met bandenlichters), het tubeless ventiel verwijderen en een binnenband in de band doen, voordat u hem weer op het wiel monteert en hem weer oppompt.
Maar het oppompen kan in veel gevallen ook met een moderne fietspomp die vaak ook over een autobandventiel aansluiting beschikt. Er zijn immers ook fietsbanden met een dergelijk ventiel. En anders zou u kunnen overwegen een voetpomp aan te schaffen met manometer om in tijd van nood de band op spanning te krijgen.