Ondanks u met de bandbreedte binnen dit bepaald bereik dient te blijven, mag de hoogte van de band maximaal 2 procent afwijken van de originele fabrieksmaat. Varieert de hoogte en dus de wielomtrek met meer dan 2 procent dan zal dit een negatieve uitwerking hebben op de rijprestaties en op de kwaliteit van uw auto.
Wanneer u uw bandenmaat of velgen wilt wijzigen dient u rekening te houden met de afrolomtrek van uw nieuwe wielen. Deze mag maximaal 1,5 % naar boven en maximaal 2 % naar beneden afwijken. Met behulp van onderstaande omrekentabel kunt u de afrolomtrek berekenen.
Je kunt onder je auto best een andere bandenmaat monteren maar er komt wel het nodige bij kijken. Je kunt natuurlijk kijken naar de AutoWeek bandentests. Maar voor jouw situatie is heb je vaak deskundigheid nodig voor de nieuwe maat. Vraag daarom advies bij je garage of een bandenspecialist als je hieraan denkt.
Het aflezen van jouw bandenmaat is vrij eenvoudig. Op elke autoband staat aan de zijkant alle informatie die je nodig hebt. De bandenmaat bestaat uit 4 getallen en een letter: de breedte, hoogte, inchmaat, draagvermogen en de snelheidsklasse.
Volgens steekmaat.nl is een afwijking van 5 mm acceptabel.
Maar die passen niet zomaar om iedere velg. De binnenmaat van de velg is bepalend voor de breedte van de band. Deze staat op de velg, meestal aan de buitenkant. Dit wordt aangegeven met bv 17-622 of 622x17C waarbij 17mm dan de binnenmaat van je velg is.
Hoe lager de ET van de velg, hoe verder het wiel naar buiten komt te staan. Als de ET van de wielophanging 35mm is en je monteert velgen met een ET van 10mm, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET afwijking van 5 mm acceptabel.
Staat daar iets als '195/65 R15'? Dan geeft het laatste getal de diameter van de velg aan — in dit geval 15 inch. Dit getal is altijd in inches en geeft de velgmaat aan die je op de band monteert. Als je je afvraagt 'welke maat velgen kunnen onder mijn auto', dan is het antwoord dus het laatste getal van de bandenmaat.
Géén probleem dus maar lijkt het wel verstandig de in die velgmaat voorgeschreven bandenmaat te laten monteren; 175/55/15.
Als de omtrek van de velg dus groter wordt, wordt de band lager en zit er minder rubber tussen het wegdek en de velg. Dit zorgt voor een directe stuurreactie en minder comfort dus een sportief karakter. Als u van 17" naar 16" velgen gaat moet er dus een hogere band op waardoor er meer rubber tussen wegdek en velg komt.
Ik vond van 18" naar 19" wel een merkbaar verschil, het is wat strakker op weg omdat de band minder kan doorveren maar ik voel wel meer van de weg. Heb er verder geen problemen mee omdat de st toch al sportief is. Stap je van 16"of 17" ineens over op 19" dan is het echt wel even wennen.
Welke banden passen onder mijn auto? U vindt de bandenmaat aan de zijkant van uw huidige banden. Onder het profiel van de banden, aan de zijkant, vindt u een combinatie van letters en cijfers. Bijvoorbeeld 225/40 R18.
De letter R betekent dat het een radiaalband betreft. Bijna alle nieuwe autobanden zijn radiaalbanden.
Bandhoogte en statische afrolomtrek:
Op een band staan de aanduidingen 205/55 R16, deze aanduidingen hebben de volgende betekenissen: 205 = loopvlakbreedte in mm. 55 = bandhoogte = 55% van 205 (0.55 x 205 = 112.75 mm)
Omdat het contactvlak groter is, kunnen brede banden bijvoorbeeld beter grip krijgen en versnellen op droge ondergronden dan dat smalle banden dat kunnen. Ze zijn ook geweldig voor specifieke toepassingen zoals winterse rijomstandigheden.
Vanuit veiligheidsoogpunt hebben beide typen hun goede kanten: op een droge weg bieden bredere banden meer grip dan smalle, maar het risico van aquaplaning is groter bij brede banden. - In de winter zijn smalle banden beter onder extreme omstandigheden, omdat ze een hogere oppervlaktedruk op de weg bieden.
De besturing wordt wat scherper en communicatiever omdat een plattere band minder vervormt. Als om de grotere velg ook een bredere band ligt heb je een betere wegligging op droog wegdek en een kortere remweg op droog wegdek. De nadelen vinden we vooral op het gebied van zowel veer- als geluidscomfort.
Elke afwijking in ET-waarde wordt afgeraden. In de praktijk gebeurt het wel dat er door bandenleveranciers en doe-het-zelvers velgen worden gemonteerd met een verkeerde ET-waarde. Hoe groter het verschil, des te beroerder een auto gaat sturen.
De wielen onderscheidenlijk banden van personenauto's: moeten goed zijn afgeschermd; mogen niet meer dan 30 mm buiten de afscherming uitsteken, en. mogen niet aanlopen.
De et waarde geeft aan hoe ver het montagevlak van een wiel naar binenn of naar buiten staat. Kun je je ET waarde veranderen met spacers? Jazeker. Met spacers kun je de velg verder van de auto zetten.
De rolweerstand van uw 25 mm band is gelijk aan uw 23 mm band. Gaat u met een bredere velg rijden, dan neemt de rolweerstand zelfs af.
Een smalle band past niet op een brede velg en andersom. Bij velgen wordt de inchmaat nog steeds gebruikt; 26, 27.5, 28 en 29 inch. 28 inch betekent dus een diameter van 28 inch = 28 x 2,54 = 71,12 cm.
De J-maat van een velg
1 J staat voor 1 inch. De letter J kun je dus veranderen in inch. 7 J is 7 inch dus 17,8 cm breed. De J-waarde geeft de breedte aan tussen de velgranden (buitenrand en binnenrand).