Prijzen van een downpipe beginnen vanaf € 250. Complete uitlaat-lijn kost je circa € 1.200. Tip: probeer eens gebruikte uitlaat delen te vinden. Vaak net zo goed, en scheelt een hoop geld.
Een BMW Downpipe kan al tot 25 pk en 25nm extra leveren, enkel door de downpipe te monteren. Met een Stage 2 tune en de juiste upgrade onderdelen is het zelfs al mogelijk om +150PK vermogen te genereren dan het originele fabrieksvermogen.
Een RVS downpipe vergroot namelijk de doorlaat, waardoor er meer lucht doorheen gaat en de prestaties zullen verbeteren. Tevens kunnen roetfilters en katalysators weggelaten worden, die het geluid dempen en de luchtdoorlaat verminderen. Een downpipe is een absolute must-have voor sportieve rijders en autoliefhebbers.
De downpipe is vrijwel alleen te vinden op auto's die zijn uitgerust met een turbo. Dit geldt zowel voor benzine- als dieselmotoren. Omdat de uitlaatgassen rechtstreeks uit de turbo komen zijn hier te temperaturen het hoogst. Dit is belangrijk voor de functie.
Wettelijk moet je uitlaat gasdicht zijn, degelijk hangen en moet de CO2-uitstoot kloppen. Om aan deze eisen te voldoen is een middendemper niet per se nodig. Een katalysator doet namelijk precies dat werk en is vrij goedkoop in te bouwen.
Bij een straight pipe uitlaat is er geen sprake meer van uitlaatdemping. Hierbij wordt de volledige uitlaat gemaakt van buis. Dit is de optie voor de meest luide sportuitlaat. Het plaatsen van een straight pipe uitlaat is ook niet legaal.
Is een catback legaal? We kunnen uw catback bouwen met een straat- en/of circuitfocus. De belangrijkste aspecten, als het gaat om legaliteit, zijn het geluidsniveau, de bevestiging en de bouwtechnische vereisten. Het geluidsniveau wordt bepaald door de aanwezigheid van uitlaatdempers.
Met een downpipe de APK keuring doorkomen heeft alles te maken met de roettest en het aantal decibels. De experts van WS-Exhaust Systems zorgen ervoor dat jouw downpipe net genoeg geluid maakt om lekker te klinken, maar toch door de APK keuring komt.
Wilt u graag het uitlaat geluid versterken van uw auto? Dan kunt u dit onder andere doen door middel van het vervangen van de dempers. Een normaal uitlaatsysteem bevat zowel een middendemper als een einddemper. De dempers hebben meerdere functies, maar zorgen er vooral voor het geluid van de uitlaat wordt gedempt.
Onze deskundige medewerkers kennen de regels en zorgen dat jouw kleppensysteem uitlaat APK vriendelijk zal zijn. Een klep in de uitlaat is legaal, zolang het geluidsniveau onder 2 db blijft.
Tussen 1980 en 2016 is het toegestane rijdend geluidsniveau van nieuwe auto's al van 84 decibel naar 72 decibel gedaald. Vanaf dit jaar (per 1 september 2020) gaat de algemene limiet omlaag naar 70 decibel. In 2024 mogen nieuw geproduceerde auto's zelfs niet meer dan 68 decibel maken.
Kosten van het verwijderen van een middendemper
Er zijn gelukkig bedrijven die gespecialiseerd zijn in auto-upgrades zoals chiptuning, maar ook in het monteren van andere uitlaten. Hier trek je wel de portemonnee voor: prijzen beginnen bij 350 euro.
De bovengrens van de geluidsnorm bedraagt dus 95 decibel, maar voor de meeste moderne auto's geldt dat de geluidsnorm vastligt in de typegoedkeuring. Bovendien meet de RDW in dat geval niet bij 3.500 toeren per minuut, maar op het toerental waarop de auto zijn maximum vermogen afgeeft.
Hoeveel je motor kan hebben is natuurlijk ook afhankelijk van zijn conditie en de onderdelen die je gebruikt. Over het algemeen kun je ervan uitgaan dat een standaard 1.5 Honda motor tot ongeveer 200 pk aankan. Zet je een turbo op je 1.6 VTI, dan kan je tot zo'n 260 pk vragen van je standaard motor.
Hoeveel pk heeft een gemiddelde auto? De motor van een gemiddelde stadsauto heeft zo'n 75 pk, terwijl een gezinsauto rond de 150 pk zit.
Een veel gebruikte vuistregel voor het bepalen van het gewenste motorvermogen is 5 pk per ton waterverplaatsing. Voor uw schip zou dat neerkomen op zo'n 26 paardenkrachten.
Wij noemen dit ook wel Pops & Bangs, Crackles, Burble on overrun of Schubblubbern. De knallen ontstaan wanneer brandstof ontploft in de uitlaat als het gas wordt losgelaten. De technologie is ontwikkeld om de motor op toeren te houden zodra je geen gas meer geeft.
Het ontstaat doordat er te veel brandstof wordt ingespoten in het motorsysteem.De brandstof die dan nog vrijkomt wordt verbrand in de uitlaat of de turbo en dit veroorzaakt de knal. Dit te veel inspuiten van de brandstof is verboden, omdat het direct gevolgen heeft voor de uitstoot van het voertuig.''
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Zo'n rumoerige sportuitlaat is vaak een accessoire dat er niet vanaf de fabriek op zit. In principe is zo'n uitlaat niet verboden, maar een auto mag bijvoorbeeld niet meer geluid produceren dan 95 dB(A) bij 3500 toeren, gemeten dicht bij de uitlaat.
€350 – €650.
Maar wat mag je dan wel weghalen? De katalysator moet in veel gevallen dus aanwezig zijn, maar een eind- of middendemper mag als je kijkt naar emissies ontbreken. Als de uitlaat maar over de hele lijn gasdicht is, komt je auto op dat punt door de APK.
Wat is een decat downpipe? Een decat downpipe is uitgevoerd zonder katalysator/roetfilter. Door de katalysator en of roetfilter weg te laten kunnen de uitlaatgassen sneller worden afgevoerd. Daardoor zal de turbo sneller opspoelen en kan de turbo druk worden verhoogd.
Een Akrapovic uitlaat is legaal, zolang deze voldoet aan de wettelijke regels en correct is gemonteerd. Een Akrapovic uitlaat is erg populair en het merk staat bekend om zijn kwalitatieve uitlaten met uitstekende prestaties. Daarom is een originele Akrapovic zeker legaal.
Is het schadelijk voor de wagen om zonder einddemper te rijden? Is geen enkel probleem . Haal de achterste demper gewoon weg , dan kun je hem onderweg ook niet verliezen.
Middendempers dempen de hogere geluiden, einddempers de lage, zoals Kreidler al schreef. De katalysator is echter een aparte pot (of tegenwoordig vaak potten).