De meldkamer neemt 24 uur per dag en 7 dagen per week hulpverzoeken van burgers in nood aan en zendt de hulpverleners naar de plaats van het incident. In de meldkamer komen alle telefoontjes binnen van mensen die het alarmnummer 112 bellen. Er werken centralisten van zowel de brandweer, politie en ambulance.
De 112medewerker neemt op met: “112, wie wil je spreken: politie brandweer of ambulance?” Daarna verbinden ze het gesprek door naar de juiste dienst die je verder kan helpen. De centralist van de politie wil precies weten wat er aan de hand is en bekijkt dan wat er daarna moet gebeuren.
wat er aan de hand is; waar er hulp nodig is; welke hulpdienst er nodig lijkt te zijn: politie, brandweer of ambulance.
Als u 112 belt met uw mobiele telefoon, dan ziet de medewerker van de centrale meldkamer uw locatiegegevens en mobiele gegevens. Hierdoor kunnen de hulpdiensten sneller aanwezig zijn om hulp te verlenen.
Chat met de meldkamer via 112NL app
De 112NL app is een aanvulling op 112 bellen. Als u niet goed kunt horen, praten of een andere taal spreekt, maakt u via de 112NL app contact met de meldkamer.
Het alarmnummer 06 - 11, waarmee mensen in een noodsituatie snel de politie, brandweer of ambulance kunnen bereiken wordt in de praktijk vaak misbruikt. Soms wordt een misbruikpercentage van 75 procent geregistreerd. Het percentage kinderen onder de misbruikers is hoog. Zij bellen vaak op de vrije woensdagmiddag.
Je kan het nummer 112 bellen met een vaste of mobiele telefoon. Het Europese noodnummer is overal gratis.
De meldkamer is het kloppend hart van de hulpdiensten. De meldkamer neemt 24 uur per dag en 7 dagen per week hulpverzoeken van burgers in nood aan en zendt de hulpverleners naar de plaats van het incident. Het publiek kan de meldkamer hiervoor via een alarmnummer (bijvoorbeeld het nummer 112) altijd bereiken.
De politie kan, via de rechter commissaris, telefoon gegevens opvragen bij strafbare feiten waarvoor voorlopige hechtenis is toegestaan. Dus ook bij vernieling.
Als je 112 belt krijg je een algemene 112-centralist aan de lijn. De centralist vraagt waar je bent en of je ambulance, brandweer of politie wilt spreken. Daarna krijg je de juiste hulporganisatie aan de telefoon. Als je belt vanaf een vaste telefoonlijn, dan weet de 112-centrale je locatie en telefoonnummer al.
Wanneer je 112 belt dan verschijnen je telefoonnummer en locatie automatisch op het computerscherm van de medewerker van de meldkamer. Dit geldt ook voor een mobiel nummer en ook bij een geheim nummer. Zo kan de medewerker je altijd terugbellen als bijvoorbeeld de verbinding slecht is.
a) Waar ik ben, wat er is gebeurd en wie er gewond is. b) Wat mijn lievelingskleur is. c) Hoeveel huisdieren ik heb. Uitleg: Bij het bellen naar 112 moet je zeker volgende informatie doorgeven: de juiste locatie, wat er gebeurd is en of er gewonden zijn.
In 2017 waren dat er bijvoorbeeld 2,6 miljoen. Maar daarbij valt wel op te merken dat zo'n twee derde daarvan terecht is. Dat komt neer op 1,9 miljoen 112-meldingen in een heel jaar. Dat betekent meer dan 4.500 gesprekken per dag en gemiddeld zo'n 200 telefoontjes per uur.
Het nummer 112 bel je bij een noodsituatie. Je komt terecht bij de provinciale 100-centrale van de hulpdiensten, die de politie, de brandweer of een medisch team ter plaatse kunnen sturen. Op termijn zal 112 de nummers 100 en 101 vervangen.
Nog later werd het Europese noodnummer 112 ingevoerd, dat parallel werd gesteld met het nummer 100. Dankzij het centraliseren van de dringende hulpvragen en het uniforme oproepnummer voor het hele land, kon er gemakkelijker en efficiënter een beroep gedaan worden op brandweer, politie en medische hulpverlening.
U kunt met een mobiel zonder beltegoed of (geldige) simkaart toch per ongeluk 112 bellen. Dit kan als de batterij niet leeg is. Op het scherm verschijnt 'noodoproep'. Als u dan de beltoets indrukt, belt u automatisch naar de alarmcentrale.
Geen verplichting en geen mogelijkheid. Telefoongesprekken kunnen afgetapt worden door politie, het Openbaar Ministerie en de inlichtingen- en veiligheidsdiensten. Bij de meeste chatdiensten zoals WhatsApp en Signal kan dat niet.
Grote hoeveelheid informatie. Nadat een smartphone (rechtmatig) is ontgrendeld heeft de politie in beginsel toegang tot alle informatie op het apparaat. De gemiddelde smartphone bevat informatie over locaties en bezigheden van een verdachte. Op die manier kan er een enorme hoeveelheid privégegevens worden uitgelezen.
Er zijn in Nederland twee soorten alarmcentrales: een van de overheid (politie, brandweer, ambulance) en particuliere meldkamers. Een alarmsysteem mag niet direct melding maken naar de overheid, deze moeten worden aangesloten op een particuliere meldkamer.
Een alarmsysteem werkt met sensoren. Wanneer bijvoorbeeld een raam of deur geopend wordt waar een sensor op gemonteerd is, kan er een alarm afgaan. Er bestaan verschillende soorten detectoren: Reed-contact schakelaars (ook wel magneetcontacten genoemd), deze detecteren bijvoorbeeld op deur of raam dat open gaat.
In Nederland werken de ambulancezorg, brandweer, politie en Koninklijke Marechaussee samen in straks tien meldkamers. Deze nieuwe meldkamers worden gerealiseerd door samenvoeging van de huidige meldkamers.
Vaak gaat het daarbij om broekzakbellers; het bellen van het alarmnummer is mogelijk zonder dat het toestel van de toetsblokkering wordt gehaald. Broekzakbellers krijgen altijd een sms als ze per ongeluk 112 hebben gebeld. Op het bellen van het noodnummer zonder goede reden staat een boete.
6Beschrijf wat er is gebeurd (brand, ongeval, agressie, inbraak, hartaanval, enz.). 7Geef aan of er mensen in gevaar of gewonden zijn en hoeveel. 8Haak niet in vooraleer de operator zegt dat je mag inhaken. Hou ook je telefoonlijn vrij zodat de operator je kan terugbellen als hij meer informatie nodig heeft.
U betaalt geen eigen bijdrage voor ambulancevervoer. Dit vervoer telt wel mee voor uw eigen risico.