Als alternatief zou u naar de oplaadtijd van uw accu kunnen kijken. Stel dat u een acculader heeft met een laadsnelheid van 2A en het duurt 6 uur om uw accu volledig op te laden. Dan heeft uw fietsbatterij een capaciteit van 12Ah. Dit kunt u vergelijken met de originele accucapaciteit.
Kosten: De kosten van een fietsaccu test is €29,95. Koopt u na de test een nieuwe accu dan worden de testkosten niet doorberekend.
Uw fietsaccu regelmatig resetten
Als u uw batterij regelmatig volledig ontlaad en daarna pas weer aan de lader legt heeft u een beter idee van de werkelijke actieradius. Dit kan bijvoorbeeld 1x per maand als u veel fietst.
U kunt de fietsaccu van uw elektrische fiets zelf testen, maar de betrouwbaarheid hiervan laat vaak te wensen over. De batterij zal over de loop van tijd slijtage gaan vertonen, wat resulteert in een verminderde capaciteit.
Je kan een simpele test uitvoeren door de accu met een voltmeter te testen. Met deze test kan je zien of de accu nog voldoende voltage levert en met het juiste voltage wordt opgeladen. Met deze voltmeter kan je eenvoudig controleren of de accuspanning en laadspanning in de auto in orde zijn.
De meeste accu's blijven rond de 5 a 6 jaar goed. Dan moet je er wel goed mee omgaan en bijvoorbeeld dieptelading voorkomen. Lees hier over hoe je je accu zo lang mogelijk mee kunt laten gaan, door hem op de juiste manier op te laden.
Om 100% zeker te zijn van de staat is een test bij de fietsenmaker nog altijd het beste. Toch geeft dit testje je snel inzicht in de staat van een accu. Stel dat je bijvoorbeeld een gebruikte fiets accu op Marktplaats zou willen kopen kun je met je multimeter snel opmeten of deze nog bruikbaar is.
Kan ik zelf mijn accu reviseren? Het is sterk af te raden om als particulier zelf een accu te reviseren, zelfs als u een achtergrond heeft in de elektrotechniek of eerder met accu's heeft gewerkt.
Nieuwe accu voor je e-bike: de kosten
Een nieuwe fietsaccu kan €200 kosten, maar de kosten kunnen ook oplopen tot €700 of meer. De gemiddelde kosten voor een nieuwe accu zijn €500.
Een fiets met een 500 wattuur-accu heeft met flinke ondersteuning een actieradius van 60 tot 70 kilometer. Met weinig ondersteuning haal je zo'n 150 kilometer. De actieradius hangt niet alleen af van de accu en eigen inspanning, maar ook van de luchtweerstand en rolweerstand. Let vooral op de bandenspanning.
Elke accu ontlaadt zichzelf heel langzaam, ook wanneer er niets mee gebeurt, waardoor de accu na een tijdje vanzelf diepontladen raakt. Een accu die eenmaal diep ontladen is geweest, zal na elke laadbeurt vrijwel meteen weer leeg raken. Dat is een onomkeerbaar proces waar je niks aan kunt doen.
Als je je fiets dan in de hoogste ondersteuningsstand zet valt deze uit omdat hij het simpelweg niet meer trekt. Vaak werkt je accu dan nog wel in de lagere standen maar valt hij uit bij hoge belasting. De enige oplossing hiervoor is de accu laten reviseren of om de accu helemaal te vervangen.
Dat de nieuwste accu's tot wel 1000 maal opgeladen kunnen worden is helemaal waar, wat de heren fabrikanten er alleen niet bij vertellen is dat je dit wel binnen een jaar of 5 moet doen. Dat komt dus neer op 12.000km fietsen per jaar….. dat is best veel.
Ga je voor een nieuwe fietsaccu? Dan kun je de oude accu inleveren bij de winkel waar je je nieuwe accu koopt. Producenten hebben namelijk de wettelijke plicht om hun op de markt gebrachte batterijen en accu's weer in te nemen en te recyclen. Oude accu's kun je ook inleveren bij de milieustraat van je gemeente.
Laat de vervanging liever over aan de expert. Hij kan je bovendien adviseren over het grote aanbod aan accu's en wat een nieuwe accu je gaat kosten. Afhankelijk van het vermogen en het merk kan dat variëren van 200 tot ongeveer 800 euro.
Hoe wordt mijn fietsbatterij hersteld? De oude batterijcellen worden uit de behuizing gehaald en naar een recyclagepunt gebracht, en in jouw batterij worden nieuwe cellen geplaatst. Dat zijn altijd de nieuwste Li-ion batterijen, die beter zijn dan die van de oude generatie.
Hoe lang gaat een gereviseerde accu mee? Uiteraard is dit heel afhankelijk van het gebruik en het onderhoud. Wel kunnen we stellen dat een gereviseerde accu zeker zo lang meegaat als een nieuwe. De belangrijkste reden is versheid.
Bij het reviseren van een accu worden cellen vervangen, soms wordt alleen de behuizing van de accu hergebruikt en is het gehele binnenwerk nieuw. Mits goed uitgevoerd zou de accu weer moeten presteren als toen hij nieuw was.
Laadtips voor elektrische fietsaccu's
Wanneer je de fiets langdurig stalt is het zaak de zekering te verwijderen (bij minimaal zes maanden stalling). Probeer een Ni-MH accu zover mogelijk leeg te rijden alvorens hem weer te laden. Op deze manier heb je het minste last van het zogenaamde geheugeneffect wat kan optreden.
Wanneer moet de accu van mijn elektrische fiets worden vervangen? Dat de accu van je e-bike veroudert is een feit, wanneer dit gebeurd is afhankelijk van het gebruik van je elektrische fiets. In de praktijk is een maximale levensduur van zo'n 4-5 jaar realistisch.
Wil je fietsaccu helemaal niet meer opladen? Dan kan het zijn dat er gewoon iets mis is met de oplader. Het kan zijn dat de oplader tussen de accu en het stopcontact kapot is. Controleer daarom dus eerst alles voordat je een nieuwe, dure fietsaccu koopt.
Veel mensen koppelen hun elektrische fiets dag en nacht aan de lader. Dat is niet altijd verstandig. Slimme fietsladers stoppen automatisch zodra de accu vol is, dus die verbind je zonder gevolgen continu met het lichtnet. Bij andere accu's trek je de stekker van de adapter na volladen het beste uit het stopcontact.
De accu van Amslod krijgt de beste beoordeling van Kieskeurig.nl. Standaard wordt een capaciteit van 600 Wh-uur meegeleverd op de fiets. Deze capaciteit wordt bij andere merken alleen aangeboden als accu-upgrade. Kieskeurig.nl merkt verder op dat ook de accu's van de duurdere fietsen matig beschermd worden tegen vocht.
De bekendste die gebruikt worden bij elektrische fietsen zijn: lithiumbatterijen: deze komen steeds vaker en kunnen tot 1000 laadcycli aan, of zelfs meer voor de recentste modellen met lithium/ijzer/fosfaat. nikkelbatterijen: reken op zo'n 500 laadcycli.