Iedereen kan wiskunde. Het is alleen voor sommige leerlingen veel werk. Wiskunde is doen, doen en doen en dat kost sommige leerlingen erg veel tijd.
Iedereen kan wiskunde leren! Methodiek is ook enorm belangrijk en iets dat we allemaal kunnen verbeteren om zo onze relatie met wiskunde een beetje meer liefdevol te maken. De lesmethode is de manier van lesgeven, die moet aansluiten op de leerstijl van een leerling, wat de manier is waarop iemand iets leert.
Het kan gebeuren dat je merkt nog maar één dag hebt om te leren voor een belangrijke toets. Misschien heb je dingen uitgesteld of had je te weinig tijd. Met discipline en focus kun je nog steeds slagen voor je examen, ook al heb je slechts één dag om je voor te bereiden.
Dit kan door verschillende dingen komen. Je kind kan bijvoorbeeld hoogbegaafd zijn of last hebben van andere oorzaken zoals leerproblemen, concentratieproblemen en motivatieproblemen. Als er spanningen thuis zijn of je kind zit niet lekker in zijn vel heeft dat ook invloed op schoolprestaties.
Zorg ervoor dat je bij je vorige tentamen een paar extra velletjes papier vraagt die je leeg mee naar huis neemt. Schrijf ze thuis vol met een samenvatting voor je volgende tentamen en leg ze tijdens de toets stiekem op tafel. Iedereen zal denken dat je gewoon veel schrijft.
Voldoende wil zeggen: 5,5 of hoger.
Op veel basisscholen is echter een rapportageschaal met letters/woorden gebruikelijk; zoals o (onvoldoende), m (matig), v (voldoende), rv (ruim voldoende) en g (goed).
Ga daarom scannen en lees snel globaal de bladzijden door. Pak je markeerstift en begin met strepen! Door het markeren van de belangrijkste informatie, concentreer je je extra op de tekst. Wanneer je een hoofdstuk tegen komt wat veel terug komt in de oefententamens, schrijf hier dan snel de belangrijkste punten van op.
De universitaire richtlijn ligt op 40 à 50 uren per week
Op een gewone dag volstaan 8 uur, zoals op een normale werkdag. Althans tijdens het semester. In de examens zelf is het anders. In de examens kan je beter 10 uur per dag studeren.
Hogere score op toetsen
Als dat nog niet genoeg motivatie om je leerlingen in beweging te krijgen! Uit het onderzoek blijkt zelfs dat sporten kort voor een proefwerk of examen leerlingen helpt om een beter resultaat te halen.
Veel beter dan een boek in de loop van twee maanden van a tot z te lezen, is het om stof voor jezelf te herhalen. Zorg ervoor dat je elke week heel kort de belangrijkste en moeilijkste stof van de weken daarvoor herhaalt. Herhaling zorgt ervoor dat je kennis in je langetermijngeheugen opslaat.
Van boodschappen doen tot douchen, van koken tot een ritje met de auto maken, van de rekening betalen tot muziek draaien – wiskunde is onlosmakelijk verbonden met de wereld om ons heen! Op het moment dat je dat zelf gaat inzien, zul je ook inzien hoe leuk wiskunde is!
Wiskunde D is bedoeld als aanvulling en verdieping op wiskunde B. Je krijgt bijvoorbeeld te maken met kansrekening en statistiek, een onderdeel dat niet in wiskunde B zit, maar dat bij veel universitaire studies wel belangrijk is. Een voorbeeld van verdieping is bewijzen.