De slimme camera kan smartphonegebruikers in de auto ook in de nacht betrappen, dankzij de infraroodtechnologie. Door het gebruik van de kunstmatige intelligentie (zo noemt de politie het) kan de camera zien of een bestuurder (tijdens het rijden) een mobiel elektronisch apparaat in gebruik heeft.
De camera's zitten niet in bermen of auto's maar bevinden zich boven de weg. De slimme camera's zijn schuin naar beneden gericht en maken foto's van de overtreding plus het kenteken. Het gezicht van de bestuurder is niet in beeld. Wel in beeld zijn de handen waarop de smartphone in de handen wordt gehouden.
De smartphone-flitsers staan opgesteld boven de weg, op bijvoorbeeld viaducten. De kijkhoek is zo dat de chauffeur, op zijn gezicht na, goed zichtbaar is. Even de telefoon in de hand om een appje te lezen of snel te beantwoorden; de kans dat je wordt gepakt wordt steeds groter.
Vanaf vandaag kun je geflitst worden als je rijdend een telefoon gebruikt. Speciale camera's zijn namelijk in staat om die handeling op te merken. Het gebruik van een telefoon tijdens het rijden blijkt al jaren levensgevaarlijk. Automobilisten gaan daardoor meer slingeren en houden hun snelheid niet constant vast.
Telefoon op schoot huidige stand van de jurisprudentie
Het Openbaar Ministerie houdt het erop dat het niet is toegestaan om een mobiel op schoot te hebben in de auto. Een boete voor mobiel bellen is dus toegestaan.
Maar de echte reden voor een verbod is het gevaar binnenin je telefoon: ,,Als je belt wordt er in je telefoon een soort elektrische verbinding gemaakt en dan kan er een heel klein vonkje ontstaan. Als je tankt hang je met je hoofd boven de opening, daar komen licht ontvlambare dampen vrij.
Doordat u niets wil missen op uw telefoon, mist u alles in het verkeer. De boete voor appen in de auto is daarom – terecht – gigantisch hoog. De boete voor appen in de auto bedraagt maar liefst € 250,-.
De nummerplaatscanners van de huidige lichting slimme camera's wordt niet enkel ingezet om te flitsen wanneer je te snel rijdt, maar ook om nummerplaten te scannen waar er mogelijk schulden aan verbonden zijn. Tot voor 1 januari 2017 kon de douane enkel auto's tegenhouden met openstaande verkeersboetes.
Hoe werken de smartphone flitspalen? Aan de hand van kunstmatige intelligentie kan de camera van de telefoon flitser precies zien wanneer een bestuurder een mobiel elektronisch apparaat in de hand heeft. Dit elektronisch apparaat kan een smartphone zijn, maar bijvoorbeeld ook een tablet of een navigatie-apparaat.
Zodra je in de lijn (zeg maar in het zicht) komt van de radar kan je worden geflitst. 2, 3 of meer banen maakt echt niets uit, want de bundel komt een stuk verder. Heb je geluk en zit er iemand precies tussen jou en de radar, dan kan de radar jou niet zien en je snelheid meten en dus ook niet flitsen.
Flitsfoto inzien bij CJIB
Als je jezelf ervan wilt overtuigen dat jij het echt was op de tijd en plaats die is aangegeven, kun je op de website van het CJIB de flitsfoto bekijken. Als je met je eigen auto of motorfiets bent geflitst, kun je met je DigID de foto inzien.
Snelheidscamera's zitten vaak in vaste flitspalen maar kunnen ook in onopvallende surveillerende politieauto's zijn geplaatst, op een statief in de berm of naast de geleiderail. Je ziet ze ook wel eens op een viaduct boven de snelweg.
Je weet dat je geflitst bent, als je een flits ziet
Fabel: Er zit een infraroodflitser in de nieuwe flitspaal. Hierdoor is de flits niet te zien. Je weet dus pas dat je geflitst bent als er een boete op de deurmat ligt.
De slimme camera moet op een hoger punt staan – bijvoorbeeld op een viaduct – om smartphonegebruikers te kunnen betrappen. De camera maakt een foto van de overtreder en het kenteken van het voertuig. Daarna controleert een politieagent nog of de camera een juiste constatering heeft gedaan.
De mobiele flitser werkt volgens hetzelfde principe. Ook die stuurt dus radiogolven naar de passerende voertuigen en meten hoelang het duurt voor deze teruggekaatst worden. De zogenaamde superflitspaal of LIDAR (Laser Imaging Detection And Ranging) gebruikt laserstralen.
De flitsbunker is een relatief nieuw soort flitspaal, die een langere periode wordt neergezet langs de snelweg. Door zijn vorm ziet de flitsbunker er inderdaad uit als een bunker. Officieel heet het ding de Speed Enforcement Trailer en het is in feite een omgebouwde aanhanger.
Lasergun. Een lasergun meet de snelheid waarmee een auto op het apparaat afrijdt. Hij doet dat met de snelheid van het licht en tot op drie cijfers achter de komma nauwkeurig. Een lasergun laat alleen zien hoe hard iemand rijdt, maar slaat geen informatie van de automobilist op.
De camera's in de politieauto's staan niet continue aan. De agent bepaalt wanneer de camera gaat opnemen. De politievoertuigen die voorzien zijn van een camera aan boord zijn te herkennen via een sticker op de auto. De politie maakt al gebruik van bodycams.
Boete voor 'handheld' bellen
Voor automobilisten, bromfietsers, snorfietsers of gehandicaptenvoertuigen die zijn uitgerust met een motor, die met een telefoon in de hand rijden, is de boete € 350,- exclusief administratiekosten. De boetebedragen vind je in de Boetebase op de website van het Openbaar Ministerie.
ANPR-camera's (automatic number plate recognition) zijn camera's waarmee de politie automatisch nummerplaten kan lezen.
Camera's langs de vaarweg
Vanuit verkeersposten kunnen medewerkers sluizen en/of vaarwegen in de gaten houden en zo de doorstroming, veiligheid en bediening van beweegbare bruggen en sluizen voor het vaarwegverkeer regelen. De camera's langs de vaarwegen en bij beweegbare bruggen kunnen beelden opnemen.
De werking van een roodlicht camera
Als de auto bij rood licht over die 2 lussen rijdt, registreert de camera dat er door rood wordt gereden en flitst. De camera werkt pas 'ergens' tussen o en 1 seconde nadat het licht naar rood is gegaan.
Het officiële record voor de duurste snelheidsboete ooit
Het record staat nog op de naam van een Zwitserse miljonair. Eerder in 2010 reed een bestuurder 137 km/u waar 80 was toegestaan in een Ferrari Testarossa. Aan de hand van zijn vermogen (ongeveer 19 miljoen euro) werd de boete vastgesteld op 240.000 euro.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren. Houd daar rekening mee.
Nee, u mag in principe geen boete zonder staandehouding ontvangen. Als zich een redelijke mogelijkheid tot staandehouding voordoet, dan mag de verbalisant daarvan niet afzien. De verbalisant moet dus een staandehouding verrichten, als deze mogelijkheid zich voordoet.