Alle eigendom van grond in Nederland staat geregistreerd bij het Kadaster. Inschrijvingen in het Kadaster moeten door een notaris worden gedaan.
U kunt grond kopen.De gemeente bepaalt hoe zij de grond verkoopt. Bijvoorbeeld door inschrijving op een wachtlijst, loting of door u een bod te laten doen.
Welke kosten bij verkoop grond? Het ereloon van de notaris en aktekosten bedragen zo'n 2 % van de verkoopprijs. Als je een schatting wil maken van hoeveel een bouwgrond je gaat kosten, tel je dus best 10 of 12,5% registratierechten + 2 % notariskosten erbij.
Het verkrijgen van grond van een ander gaat in principe alleen door dit stuk grond van de ander te kopen en de overdracht bij de notaris te regelen. De notaris zorgt dan ook weer voor inschrijving in het kadaster. Het kadaster is leidend waar het gaat om de vraag wie een stuk grond toebehoort.
Hoe koop je grond
Grond is een registergoed. Een registergoed is wettelijk verplicht te worden ingeschreven in een openbaar register (het kadaster). Daardoor gaat het aankopen van grond via de notaris. Je kan grond aankopen door zelfonderzoek te doen naar bestemmingsplannen van een gemeente.
De verkoopprijs, de notariskosten en de registratierechten of de btw ophoesten, die kosten zijn bij de verkoop van vastgoed ten laste van de koper.
Overdrachtsbelasting en bouwgrond
Dit wordt ook wel een kavel genoemd. Meestal betaal je dan 10,4% overdrachtsbelasting. Máár als de grond bestemd is om op te bouwen (zoals een huis), heet het bouwgrond en hoef je geen overdrachtsbelasting te betalen. Wat je wel moet betalen is 21% btw over de bouwgrond.
Hoe weet ik wie de eigenaar is van een pand, woning, woonboot of een stuk grond? Neem contact op met het Kadaster om te achterhalen wie de eigenaar is van een pand, woning, woonboot of stuk grond (perceel).
In de Basisregistratie Kadastrale Percelen (BRK) van het Kadaster wordt van zowel percelen als appartementsrechten bijgehouden wie de eigenaar is. Via KadastraleKaart.com is zowel over de eigenaar van een appartementsrecht als van een perceel informatie te verkrijgen.
Denk bijvoorbeeld aan hoe hoog je mag bouwen of wat de bijzonderheden zijn van het stuk grond. Deze zaken dienen dus nauwkeurig uitgezocht te worden. Voor vragen over het stuk grond kan je ook terecht bij de gemeente. Daarnaast is het belangrijk om de verkoper te vragen om een officieel attest.
Dit is het het eigendomsbewijs. Dit wordt ook wel de leveringsakte genoemd. Dit is een bewijs van dat jij eigenaar bent van de bouwkavel en deze wordt na koopovereenkomst vrij op naam gegeven.
Die kadasterkosten betaalt de koper. De kosten zijn immers gekoppeld aan de hypotheek van de koper. Ook als de verkoper zijn of haar woning vrij op naam aanbiedt.
Voordelen investeren in grond
Grond is een tastbare en relatief veilige investering. Je hebt immers altijd een onderpand voor je investering. Hoewel de waardestijging minder kan zijn dan gedacht, blijft grond een bepaalde waarde behouden. Ook kun je de kavel weer verkopen mocht je dat willen.
Hoeveel bedragen al deze extra kosten bij de aankoop van je bouwgrond of woning samen? Als vuistregel houd je best rekening met een totaal bedrag van ongeveer 14 % van de aankoopprijs. Met 10 % van de aankoopprijs van de bouwgrond zijn de registratierechten een zware extra kostenpost.
De gemiddelde prijs van pure landbouwgrond ligt in Nederland rond de € 7,5 per m2.
Gaat het om een stuk grond, dan kunt u op het kadaster zoeken in de plannen over welk perceel het precies gaat en daar meteen de naam en het adres van de eigenaar krijgen.
Een stedenbouwkundig attest wordt aangevraagd via Omgevingsloket. Indien uit een stedenbouwkundig attest blijkt dat u mag kan bouwen op de grond, heeft u de zekerheid dat het om bouwgrond gaat.
Het Burgerlijk Wetboek specificeert niet de diepte van het grondeigendom, dus als je eigenaar bent van een stuk grond is in principe alles daaronder, tot aan het middelpunt van de aarde van jou, tenzij er delfstoffen in zitten of kabels doorheen lopen, want dat is weer apart geregeld.
Kosten koper zijn de kosten die boven op de aankoopprijs van een woning komen. Dit zijn deels verplichte kosten, maar vaak krijg je ook te maken met aanvullende kosten. Die kun je helaas niet meefinancieren in de hypotheek. Een deel is echter wél aftrekbaar van de belasting.
Het standaard tarief voor overdrachtsbelasting is in 2023 2%. Dit bedrag betaal je als je de nieuwe eigenaar wordt van een woning, een stuk grond of een bedrijfspand. De overdrachtsbelasting komt ten goede aan het Rijk, dat het geld kan inzetten voor algemene middelen, zoals het onderwijs en de gezondheidszorg.
Wat betekent vrij op naam kopen? Ga je een huis kopen 'vrij op naam' dan betekent dit dat de verkoper de kosten voor de overdracht van de woning voor zijn rekening neemt. De kosten voor de woningoverdracht bestaan uit de overdrachtsbelasting, de kadastrale kosten en de notariskosten voor de akte van levering.
Hoeveel kost het om een compromis te laten opstellen door een notaris? Er zijn geen specifieke kosten bij het opstellen van een onderhandse verkoopovereenkomst door een notaris. De werkuren van de notaris worden betaald door de koper in de vorm van notariskosten.
Gemiddeld kost een notaris €105,-per uur. Het laten opstellen van een samenlevingscontract kost ongeveer €180,- tot €300,- en een testament tussen de €150,- en 300,-. Een hypotheekakte opstellen door een notaris kost €500,- tot €1.200,-.
Voor de individuele aktes kunt u rekenen op gemiddelde tarieven tussen de €450,- en €1.200,-. Vraag hier gratis een prijsopgave voor een leverings- of hypotheekakte aan. Vaak bieden notarissen de leverings- en hypotheekaktes ook als combinatie aan. Reken dan op een tarief tussen €700,- en €1.900,-.