Om te zien of het start/stop systeem in ingeschakeld is daar een symbool voor gemaakt wat te zien in op het dashboard. Er bestaat een internationaal symbool voor, namelijk de letter A met een pijl eromheen. Als deze wordt getoond op het dashboard is het in werking en is de motor uit.
Technisch kan een (start/stop) accu in een normale auto geplaatst worden. Met een start/stop accu bedoel ik een AGM of EFB type accu. Waar het probleem zit is de laadspanning van het voertuig. De AGM en EFB accu hebben een hogere laadspanning nodig om goed op te laden.
Wat je moet om het systeem in te schakelen is de motor laten afslaan. Bij een automaat doe je dit heel gemakkelijk door de rem in te houden. Bij een handgeschakelde auto zet je de auto in zijn vrij en laat je de koppeling opkomen. De motor zal afslaan en je kunt het lampje zien branden.
Wanneer het start-stop systeem niet werkt heeft dat vaak te maken met een accu die niet volledig is opgeladen. Start-stop systemen werken enkel wanneer de accu minimaal 80% vol zit. Het kan voorkomen dat uw auto te lang heeft stilgestaan, of wanneer de auto wat ouder is, dat de acculading niet voldoende is.
U vraagt of het ook permanent uit kan. Start/Stop is inderdaad telkens opnieuw uitschakelbaar maar niet definitief. Dus wanneer u de auto weer start wordt het systeem automatisch weer in werking gezet.
Slijtage aan hoofdlagers van de krukas komt volgens een specialist vaker voor dan voorheen, en dat zou komen door het start-stopsysteem. Tijdens de stop valt de smerende oliefim even weg, bij de start daarna is er even sprake van extra slijtage.
Wat is het? Een stop- startsysteem schakelt de motor van de auto uit als je stil staat. Op dat moment heb je geen aandrijving nodig, dus is het nutteloos dat de motor benzine staat te verbruiken. Als de motor uit gaat verbruikt deze geen druppel brandstof meer, wat gunstig is voor het verbruik en voor het milieu.
De gemiddelde levensduur van een auto accu bedraagt vijf jaar. Toch kan het voorkomen dat u een kortere levensduur van de start stop accu ervaart. Daarnaast zijn er accu's die tot wel zeven jaar mee kunnen gaan.
Uit onderzoek blijkt dan ook dat een auto met start-stop systeem 10 tot 20% zuiniger is, dan dezelfde auto zonder dat systeem.
De gemiddelde levensduur van een auto accu is ongeveer 5-6 jaar. De levensduur is echter sterk afhankelijk van het gebruik. Diepe ontlading kan de levensduur sterk verkorten.
De schroevendraaier
Met een boor boor je je een weg door de sleutelcilinder, waarbij je zo veel mogelijk van de slotpinnetjes in de cilinder sloopt. Vervolgens ram je een schroevendraaier in de cilinder, even draaien, en presto! Je auto start.
als de auto rijdt laat je de koppeling geheel los. Laat je de koppeling te snel los dan slaat de auto af. Als je dan in de 1e versnelling rijd en je bereikt de 2000 of 2500 toeren per minuut ( omwentelingen van de motor ) dan is dat het moment van overschakelen naar een hogere versnelling.
Indien je een kleine of middenklasse auto bezit met start-stop systeem, is een EFB (Enhanced Flooded Battery) waarschijnlijk de juiste accu voor je systeem. Deze accu's houden zowel qua prijs als kwaliteit het midden tussen de standaard loodzuuraccu en de geavanceerde AGM-accu.
Wat zijn de kenmerken van een AGM accu:
Bij een AGM accu is het accuzuur opgenomen in geweven glasvezelmatten die zich tussen de loodplaten van de accu bevinden. Dit in tegenstelling tot andere soorten loodaccu's (ook wel 'natte accu's' genoemd) waarbij het accuzuur zich los in de accu bevindt.
Het wisselen van een accu in een auto met start/stop is niet te doen door de gemiddelde doe het zelver. Deze accu moet vaak vervangen worden volgens een bepaalde procedure en moet ingelezen worden in de elektronica zodat de juiste ladingstoestand bekend is bij de ECU.
De GEL accu is over het algemeen wat duurder in aanschaf dan de AGM accu. Op de langere termijn is de GEL accu wel beter dan de AGM accu, omdat hij langer méér ladingen kan verdragen. De levensduur van je accu is daarnaast weer afhankelijk van het gebruik en de laadfrequentie.
Benzine (Europese aanduiding: E10 en E5)
Hoewel benzine de duurste brandstof is, rijden verreweg de meeste auto's in ons land op deze brandstof. Wie weinig kilometers maakt, is waarschijnlijk onder aan de streep het voordeligste uit met een benzineauto.
Beste toerental om zuinig te rijden
Hoe lager je toerental, hoe minder brandstof je verbruikt. Schakel daarom door zodra het kan. Bij een dieselmotor is dat tussen de 1500 en 2000 toeren, bij benzinemotoren tussen 2000 en 2500 toeren.
Hoeveel brandstof verbruik je? Een snelheid van 70 tot 90 km per uur is het zuinigst. Brandstof werkt bij deze snelheid het best, waardoor er ook minder CO2, stikstof en fijnstof uit de uitlaat komt. In de stad verbruik je het meest, omdat je daar veel moet remmen en optrekken.
De gemiddelde prijs voor de auto accu vervangen ligt tussen de 160 en 180 euro.
Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.
De prijzen van een autobatterij zijn onder meer afhankelijk van het type wagen, het merk van je auto en de gewenste sterkte van de accu. Prijzen starten van gemiddeld 45 euro tot 145 euro.
Het BlueMotion start-/stopsysteem schakelt de motor daarom automatisch uit als je stilstaat en start hem in een fractie van een seconde zodra je de koppeling intrapt. De remenergie en het uitrollen van de auto worden daarnaast omgezet in elektriciteit.
Audi start-stopsysteem
Helpt het brandstofverbruik en de CO₂-emissie te verlagen door de motor bij stilstand automatisch uit te zetten, zoals voor een verkeerslicht. De herstart begint al bij het intrappen van het koppelingspedaal resp. het loslaten van het rempedaal.
6 januari 2009 - De Fiat 500 is vanaf nu leverbaar met Start&Stop-systeem. Wanneer de auto tot stilstand wordt gebracht, schakelt het Start&Stop-systeem automatisch de motor uit. Zodra de rit wordt voortgezet, start de motor automatisch weer.