Als iemand slecht luistert, ook nadat je hem nadrukkelijk aandacht hebt gevraagd voor jouw boodschap, dan is het zaak de teugels wat strakker aan te halen. Nodig de slechte luisteraar uit voor een gesprek. Leg uit waarom het belangrijk is dat de boodschap goed overkomt. Vraag hem expliciet om er goed naar te luisteren.
Stel je voor dat je wel écht contact krijgt.
Helemaal kan delen wat je belangrijk vindt, hoe je je voelt. Zonder je in te houden of scherpte. Zodat je die echt diepe verbinding maakt, met jezelf en de ander. Van daaruit luister en spreek je vol zelfvertrouwen.
Laat iemand uitpraten
Assertief communiceren, betekent ook: luisteren. Luister naar wat een ander te zeggen heeft, totdat hij of zij klaar is met het hele verhaal. Als je de ander interrumpeert, ook al heb je voor je gevoel belangrijke informatie, dan vind jij je eigen verhaal belangrijker dan dat van een ander.
bereid je vragen niet voor terwijl de ander praat: doe dit voor het gesprek of haak in op wat werd gezegd. praat niet over jezelf, laat de ander praten en stel vragen: hou het kort als het over jezelf gaat, zo interessant ben je nu ook weer niet.
Het bestaat uit drie factoren: horen, begrijpen / interpreteren en reageren. Goed luisteren betekent dat je je een beeld probeert te vormen van wat de ander wil vertellen of uitleggen. Vaak zul je dat beeld toetsen aan bestaande beelden die je al hebt.
Luisteren is een uitdrukkingsvorm van erkenning en respect; het zet het licht op de ander en biedt ruimte om (er) te zijn. Door goed te luisteren creëer je de mogelijkheid voor de ander om zichzelf beter te horen; goed luisteren zorgt voor geruststelling en comfort.
Vorm van zelfgerichtheid, 'narcisme', waarbij iemand op een verhaal van iemand anders alleen maar reageert met het delen van zijn eigen ervaringen.
Als je altijd gehaast bent dan heb je helemaal geen tijd om te luisteren naar jezelf. Heb je jezelf een belangrijke vraag te stellen? Stel jezelf eens voor dat je alleen bent op de wereld en alleen jouw mening telt.
Bij passief luisteren hoor je de spreker praten, maar doe je verder niets. Bij actief luisteren gebruik je een patroon waarbij je op een positieve manier betrokken blijft bij je gesprekspartner. Je hoort niet alleen dát er iets gezegd wordt, je probeert ook daadwerkelijk te begrijpen wát er gezegd wordt.
De meest optimale manier van luisteren is het empathisch luisteren. Dit betekent dat je niet alleen begrip toont, maar het ook echt hebt. Empathisch luisteren Je zegt / doet niks, kijkt niet naar de ander. Je zegt dingen als 'Ja ja', maar je zou niet kunnen herhalen wat de ander zegt.
Egocentrische mensen vinden het bijvoorbeeld fantastisch om telkens over hun favoriete onderwerp te praten: zichzelf. Ze doen er dan ook alles aan om het gesprek hun kant op te sturen. Jouw inbreng? Ach, niet belangrijk.
Luister zonder oordeel: Concentreer je op de inhoud van wat A zegt en observeer hoe hij het vertelt; gebaren, mimiek, stem, etc. Observeer om het straks terug te kunnen geven."
Actief luisteren is niet alleen horen wat de ander zegt, maar ook proberen te begrijpen wat de ander zegt. Bovendien stellen luistervaardigheden je in staat de ander te laten weten dat je luistert, de ander zijn verhaal te laten vertellen, en, wanneer dat nodig is, te laten verduidelijken.
De betekenis van actief luisteren
Actief luisteren is het tegenovergestelde van passief luisteren waarbij de spreker slechts gehoord wordt. Het is belangrijk dat de actieve luisteraar ook gezien wordt door de spreker. Actief luisteren omvat daarom luisteren met alle zintuigen.
Een goede luisteraar laat de ander aan het woord en onthoudt wat er gezegd wordt. Je bent ook alert op wat de ander niet met woorden zegt, maar impliciet probeert aan te geven. Luistervaardigheid is dus het vermogen om oplettend te zijn tijdens het communiceren met anderen.
Veel trainers houden er ook wel van om hun verhaal te vertellen. Of misschien zou je het stiekem willen, maar doe je het niet, geremd door alle sociale regels die je geleerd hebt. Als je daar even bij stil staat en dit gedrag of verlangen ook herkent bij jezelf, dan zul je merken dat je milder wordt over die deelnemer.
Definities die `praatgraag` bevatten:
Kletserig = 1) Babbelachtig 2) Babbelziek 3) Flapuit 4) Geneigd tot kletsen 5) Geneigd tot veel kletsen 6) Indiscreet 7) Kletsgraag 8) Loslippig 9) Mededeelzaam 10) Niet kunnende zwijgen 11) praatgraag 12) Praatziek 13) Spraakzaam... extravert = ...
Spreek elk woord helemaal duidelijk uit: rek woorden uit
Bekijk bijvoorbeeld het woord “duidelijk”. Wie snel praat en niet goed helemaal nauwkeurig woorden uitspreekt, zegt al gauw “duid-lijk”. Om dit oplossen, kun je oefenen door alle klinkers uit te rekken, en een nadruk te geven aan alle klanken.