Wat is het doel van een SOVA training? Het doel van een SOVA training is om kinderen en jongeren sociale vaardigheden aan te leren die hen in staat stellen op een betere manier contacten aan te gaan met leeftijdgenoten en/of volwassenen. Ook zijn sociale vaardigheden onmisbaar als het gaat om samenwerken.
Wat zijn de vaste onderdelen van een SOVA training van Goldstein?
De Goldstein methode is een effectieve methodiek, om sociale vaardigheden aan te leren met de cognitief sociale leertheorie. De elementen hiervan zijn modeling, gedragsoefening, sociale bekrachtiging en transfer-training. Wanneer boosheid verandert in agressie ontstaat een probleem.
Sociaal-emotionele vaardigheden helpen ons omgaan met de sociale wereld om ons heen. 2 Voorbeelden van sociaal-emotionele vaardigheden zijn: weerbaar zijn, vriendschappen aangaan en onderhouden, en omgaan met lastige sociale situaties, zoals pesten.
Ze helpen bijvoorbeeld bij het opbouwen en behouden van sociale contacten, en zorgen ervoor dat iemand wordt geaccepteerd door anderen. Bovendien spelen sociale vaardigheden een rol bij het ontstaan van vriendschappen. Ook zorgen ze ervoor dat een kind in staat is zich goed aan te passen op school.
Emmanuel Goldstein is een personage uit de dystopische roman 1984 van de Britse schrijver George Orwell. Goldstein, van wie het gerucht gaat dat hij ooit een hoge functie in de allesoverheersende Partij zou hebben gehad, is in het boek de tegenhanger van Grote Broer (Big Brother), het fictieve gezicht van de Partij.
Tijdens de training leer je samen met andere jongeren opkomen voor jezelf, op een goede manier, 'nee' zeggen, omgaan met kritiek, feedback geven, contacten leggen en onderhouden en omgaan met pesten en andere lastige sociale situaties. Je krijgt een werkboek en maakt wekelijks thuisopdrachten.
Voor het vak 'Sociale Vaardigheden' zijn jammer genoeg geen ezelsbruggetjes. Het gaat namelijk om dingen die je doet, omdat ze 'zo horen'. Dit vak gaat over mensen, niet over dingen die je kunt onthouden, zoals bij taal en rekenen.
Er zijn veel boeken die je kunnen helpen om specifieke sociale vaardigheden aan te leren. Hieronder vind je mijn favoriete boeken rond sociale vaardigheden. Oefen beleefdheid, dankbaarheid en het gebruik van goede tafelmanieren om je sociale vaardigheden te verbeteren. Non-verbale communicatie is erg belangrijk.
Sociale vaardigheden zijn vaardigheden die betrekking hebben op de omgang en communicatie met anderen. Het gaat hierbij om het hebben van inzicht in andere mensen en de gevoelens van anderen en het beïnvloeden daarvan.
Als kinderen merken dat anderen hen niet goed begrijpen of negatief op hen reageren, leren ze dat er iets moet veranderen. Ze weten alleen niet wat ze zelf kunnen doen om onbegrip of ruzie te voorkomen.
Kinderen en jongeren krijgen soms te maken met ingrijpende veranderingen, trauma's of moeilijke (thuis)situaties. Als ze daar problemen van ondervinden, of als dit invloed heeft op hun gedrag, spreken we van sociaal- emotionele problemen of gedragsproblemen.
De sociale en affectieve ontwikkeling wordt vaak in een adem genoemd, omdat sociaal betekent hoe kinderen met elkaar omgaan en affectiviteit betekent hoe het kind omgaat met gevoelens. Deze twee aspecten hangen nauw met elkaar samen.
Relationele vaardigheden: aandacht hebben voor elkaar, vriendelijk en behulpzaam gedrag. Persoonlijke verantwoordelijkheid: betrouwbaar en zorgvuldig zijn in relaties. Besluitvorming: keuzes kunnen onderbouwen en problemen oplossen. Optimistisch denken: vertrouwen in jezelf en anderen.