De Grieken identificeerde 4 temperamenten: sanguinisch, flegmatisch, cholerisch en melancholisch. Tegenwoordig is naar het typeren van gedrag veel onderzoek gedaan en wordt met temperament de kenmerken of gedragsstijl van iemands persoonlijkheid aangeduid.
Er worden 16 verschillende MBTI persoonlijkheidstypen erkend en omschreven.
De Logisticus komt waarschijnlijk het meest voor, met ongeveer 13% van de bevolking. Hun karaktereigenschappen zijn integriteit, praktische logica en een onvermoeibare toewijding aan plicht.
Je bent aanwezig en profilerend. Je stelt graag voortdurend nieuwe doelen: je bent ambitieus en grensverleggend. Je bent daadkrachtig en doortastend en je houdt van doorpakken en aanpakken. Je aarzelt niet maar je bent besluitvaardig maar je hebt ook wilskracht en vastberadenheid.
Het verschil met karakter is dat persoonlijkheid door opvoeding en omgeving beïnvloed wordt en pas vorm krijgt tijdens de adolescentie, terwijl karakter vaak meer als de biologische aanleg, de (aangeboren, vrij onveranderlijke) aard van die persoon wordt beschouwd.
Er zijn in totaal 12 archetypen: de onschuldige, de onderzoeker, de wijze, de held, de rebel, de magiër, de joker, de gewone man, de geliefde, de schepper, de zorger en de heerser. Ieder archetype vervult een bepaalde behoefte.
De INFJ-persoonlijkheid, een unieke combinatie van de psychologische eigenschappen van introversie, intuïtie, gevoel en oordeel, vertegenwoordigt – volgens Carl Jung – slechts 1% van de bevolking.
Blauw is formeel, gestructureerd, logisch, analytisch, precies, wil controle, is objectief, perfectionistisch en weloverwogen. Hij is introvert en een controlerende denker, een observator, afwachtend, precies, gesloten en wil privacy. Blauw scoort hoog op indirect en taakgericht.
Bij de D van dominant hoort de kleur rood. Mensen met deze communicatiestijl onderscheiden zich vooral door zelfverzekerdheid, resultaatgerichtheid en assertiviteit. Deze mensen gaan confrontaties en conflicten niet uit de weg, ze stellen wat-vragen en zijn niet bang om risico's te nemen.
Het hebben van een persoonlijkheid geeft een afstand en een vorm van controle over dat het ook anders kan. Dit lijkt me een narratief. Zou er ook een narratief kunnen zijn dat bij het 'zijn' juist verandering en ontwikkeling hoort. Je bent een persoonlijkheid en daarom kan je veranderen, leren en ontwikkelen.
De 'managementroman' Wat voor type ben jij? is het verhelderende verhaal van Nathalie, die leert te werken met MBTI. Door de vragen en twijfels van Nathalie én de vragen die je zelf moet beantwoorden, leer je je eigen voorkeuren en die van je collega's herkennen en kun je een inschatting maken van ieders type.
U bent vrij uniek in uw soort, want slechts 4% van de bevolking heeft een INFP persoonlijkheid. Daardoor is het risico om niet begrepen te worden natuurlijk hoog, maar bij gelijkgestemden vindt u altijd een luisterend oor.
Ze halen voldoening uit het ontwikkelen van innovatieve programma's of diensten en bij te dragen aan de geestelijke behoeften van mensen. Aantrekkelijke beroepen voor INFJ's zijn leraar, sociaal werker of kunstenaar.
Persoonlijkheid heeft betrekking op de kenmerkende individuele verschil- len tussen mensen in de manier waarop ze denken, zich voelen en zich gedragen. Deze individuele verschillen zijn vrij stabiel en deels genetisch bepaald en openbaren zich in verschillende situaties.
Iemands persoonlijkheid is een unieke combinatie van aangeboren en aangeleerde eigenschappen en onze waarneming en interpretatie daarvan. Identiteit wordt grotendeels bepaald door onze relatie met anderen. Heel simpel gezegd is persoonlijkheid wie we van binnen zijn en identiteit wie we van buiten zijn.
INFJ's zijn van nature rustig, krachtig, origineel en gevoelig. Gedreven en met doorzettingsvermogen. Uitzonderlijk intuïtief in de omgang met mensen en bezorgd om hun gevoelens. Ze hebben sterk ontwikkelde normen en waarden, ze wijken niet af van hun principes.
Door een archetype in te zetten, creëer je een soort rode draad door je organisatie. Deze karakters zijn niet voor niks gebaseerd op universeel herkenbare stereotypen. Je communiceert namelijk op dezelfde manier naar al je doelgroepen, je spreekt steeds weer dezelfde taal.
archetype, grondvorm, minuut, oerbeeld, oervorm, oorspronkelijk stuk, standaardvoorbeeld, type. type (zn) : archetype, grondbeeld, grondvorm, oerbeeld, oervorm.
Een merk archetype geeft duidelijkheid over het merk DNA en handvatten voor een effectieve, consistente merkstrategie. De doelgroep herkent waar het merk voor staat, welke purpose het nastreeft en welke waarden het belichaamt.
Persoonlijke eigenschappen zijn kwaliteiten, valkuilen, sterktes en zwaktes waar jij over beschikt als mens. Voorbeelden van persoonlijke eigenschappen kunnen zijn: gedisciplineerd, gedreven, enthousiast, gestructureerd, flexibel, empathisch enzovoort.
Wat is het verschil tussen gedrag en persoonlijkheid? Persoonlijkheid verwijst naar de aangeboren kwaliteiten van een persoon die zijn gevormd door een combinatie van genetische en omgevingsfactoren. Gedrag daarentegen is hoe een persoon op anderen overkomt in zijn handelingen.