Dit zijn veelal permanent bewoonde ruimtevaartuigen die in een baan om de aarde bewegen. Voor het transport naar een ruimtestation kan zowel een ruimteveer worden gebruikt alsook een ruimtecapsule die met een draagraket buiten de dampkring is gebracht en vervolgens zelfstandig verder reist.
De motor van een raket stoot hete gassen uit, die het vaartuig naar voren stuwen, zoals de terugslag van een pistoolschot. De wet geldt in de dampkring en in het vacuüm van de ruimte, ver van de zwaartekracht en luchtweerstand van de aarde. Goddard is de vader van de raket.
Het bestaat uit een onderpak, dat met water gekoeld wordt, met daarover een drukpak. Dit drukpak zorgt voor de ademlucht en het beschermt niet alleen tegen de drukverschillen, maar ook tegen zonlicht, straling en kleine meteorieten.
Het werkingsprincipe van raketmotoren is gebaseerd op de derde wet van Newton. Om omhoog te gaan, stoten raketten enorme stralen verwarmd gas naar beneden uit.Op deze manier duwen de uitgestoten gassen, volgens de wet van actie en reactie, de raket omhoog.
De lucht binnen de dampkring is anders en 'dikker' dan in de ruimte. Zodra de raket dichter bij aarde komt 'botst' hij het ware tegen die andere lucht en gaat langzamer.Uit zijn punt komen drie grote parachutes die het luchtschip nog meer afremmen. Zo kan de raket rustig in de zee landen.
Door de ruimte kan licht reizen met een snelheid van bijna 300 000 kilometer per seconde. Een lichtjaar is de afstand die licht in een jaar kan reizen - dat is ongeveer 9 460 000 000 000 kilometer!
Een vliegtuig heeft lucht nodig om te kunnen vliegen. Hoe hoger je komt hoe minder lucht er is. Dus kan het vliegtuig ook niet vliegen!
Om in de ruimte te blijven moet je minimaal 28.000 kilometer per uur vliegen. Dat is 25 keer sneller dan een passagiersvliegtuig. Het geheim van een succesvolle ruimtereis is dus niet hoe hoog je vliegt. Het gaat erom hoe snel je vliegt.
Nog nooit vloog een sonde zo snel door de ruimte als de Amerikaanse Parker Solar Probe. Die tikte vannacht een snelheid van 246.960 kilometer per uur aan. Met zo'n snelheid zou hij in tien minuten de aarde rond gaan.
Om de astronauten veilig terug op aarde te krijgen, moet het ruimtevaartuig dus afremmen voordat het op de grond komt. Dat maakt de terugkeer naar aarde tot een rit in een achtbaan, die extra hobbelig wordt wanneer de dampkring is bereikt. Op dat moment laat het ruimtevaartuig alle delen los die niet meer nodig zijn.
Een astronaut zonder pak zwelt op
Een mens die wordt blootgesteld aan het vacuüm van de ruimte, zal niet meer dan een paar seconden leven, maar ontploft niet. De astronaut zwelt echter wel degelijk merkbaar op, en de ingewanden en organen worden door lichaamsopeningen naar buiten geperst.
Eten & Drinken
Vaak werken astronauten met pakjes drinken waar ze het uitzuigen, zo komt het direct van het pakje in de mond van de astronaut. Jammer genoeg voor astronauten betekent dat dat je je drinken niet meer ruikt terwijl je het drinkt en dat maakt voor veel drankjes veel uit voor de smaakbeleving.
Doordat er in de ruimte bijna overal een vacuüm is, bestaat er dus geen geluid. Echter, dankzij diverse amusante filmpjes weten we dat de astronauten in het ISS wel degelijk met elkaar en tegen een camera kunnen praten (en zingen).
Tegenwoordig gebruiken we ook raketten die worden voortgestuwd door vloeibare brandstoffen. Zo maken de hoofdmotoren van de space shuttle en de Ariane V raket gebruik van vloeibare waterstof en vloeibare zuurstof.
De brandstof: vloeibare waterstof 1.450.000 liter = 102.600 kg vloeibare zuurstof 540.000 liter = 614.400 kg De motoren werken 9 minuten. Er wordt maar liefst 7400 liter brandstof per seconde verbrand!
De raket werd gelanceerd om 09:32 lokale tijd (14:32 in Nederland) en bereikte binnen tien minuten een snelheid van 28.000 kilometer per uur. Nog eens twee uur later werd deze snelheid verhoogd naar 40.000 kilometer per uur, tien maal sneller dan een geweerkogel. De vlucht naar de man verliep vlekkeloos.
Op 21 november 2021 scheerde de ruimtesonde Parker Solar Probe met een snelheid van 586.864 km/h langs de zon – 700 keer sneller dan een vliegtuig – en vestigde daarmee een nieuw record als het snelste door de mens gemaakte ruimtevaartuig ooit.
Dat maakt de Parker Solar Probe van NASA zo bijzonder. De ruimtesonde werd in 2018 gelanceerd en is dichter bij de zon gekomen dan welk ander ruimtevaartuig dan ook. Ook heeft de Parker het record verbroken voor het snelste object dat ooit door de mens is gemaakt, met een snelheid van 532.000 kilometer per uur.
André Kuipers Het duurt 528 seconden om in de ruimte te komen. zijn er ook dieren aan boord?
De achtergrondfoto is genomen vanuit het Internationaal Ruimtestation op een hoogte van 335 km. De Ruimte begint bij 100 km boven de aarde, de Kármánlijn. Het is een denkbeeldige grens om een onderscheid te kunnen maken tussen luchtvaart en ruimtevaart.
Omdat er in de ruimte geen zwaartekracht is, ga je zweven. In de ruimte weegt een astronaut nul kg. Alles is gewichtloos omdat er geen aantrekkingskracht van de aarde is. Met de zero gravity vliegtuigen wordt het gevoel van gewichtsloosheid nagemaakt.
Als je vanuit de ruimte naar de Aarde kijkt, zie je dat die er blauw uitziet. De aarde wordt daarom ook wel de blauwe planeet genoemd. de blauwe kleur komt van het water dat het grootste deel van de aarde bedekt, zo'n 70 procent van het aardoppervlak bestaat uit water.
In droge warme lucht laat een vliegtuig geen sporen achter, in vochtige koude lucht wel. Het spoor ontstaat als hete, vochtige waterdamp uit de uitlaten van het vliegtuig zich mengt met de buitenlucht. Als de lucht niet al te droog is, dan condenseert en bevriest de waterdamp in de koude lucht.
Bij Artemis II, rond 2024, vliegen vier astronauten rond de maan en terug. Op zijn vroegst in 2025, met de missie Artemis III, moeten mensen weer op de maan landen. De lancering van maandag is onder meer te volgen via livestreams op de websites van de ruimtevaartorganisaties NASA (Verenigde Staten) en ESA (Europa).
Als het vliegtuig stil hangt, is er geen luchtstroom over die vleugels, waardoor er geen lift meer is, en het vliegtuig naar beneden valt. Een helikopter werkt anders, die trekt zich met zulke rotorbladen in de lucht. Door lucht naar beneden te duwen, ontstaat er een kracht naar boven.