Gebruik WD40 nooit en te nimmer voor het smeren van je fietsketting. Het trekt niet alleen veel vuil aan, het komt ook op allemaal plekken waar het niet hoort te zitten. Daarnaast zorgt WD40 ervoor dat onderdelen sneller kunnen gaan roesten.
Speciale kettingolie werkt het best
Omdat een fietsketting zo moeilijk goed te smeren is, is zeer goede smeerolie nodig. Dat is niet een of andere universele olie voor huis, tuin en keuken of de naaimachineolie die nog steeds in de rekken bij de fietsenmaker te vinden is.
Spuit je fietsketting in met een special kettingontvetter zoals CyclOn Bionet Chain Cleaner en laat deze biologische ontvetter een paar minuten intrekken. Door de ontvetter de tijd te geven om in te werken zorg je ervoor dat de vervuiling op de ketting de tijd heeft om los te weken.
Je fietsketting smeren met WD-40 Specialist Fiets Kettingspray. Voor de recreatieve fietsers hebben wij een kettingsmeermiddel dat geschikt is voor fietsers die graag buiten zijn in alle weersomstandigheden. Bij het smeren van de ketting laat deze spray een beschermende laag achter, zodat corrosie wordt voorkomen.
Gebruik absoluut geen siliconenspray. Hoewel het slot wordt gesmeerd, trekt een siliconenspray vuil aan. Een speciale slotspray is vetvrij en trekt daardoor ook geen vuil aan en zorgt ervoor dat de draaiende cilinderdelen en de sluitpallen soepel blijven.
WD-40 is de merknaam van de wereldwijd bekende waterverdrijvende siliconenspray die in 1953 werd ontwikkeld door Norm Larsen, oprichter van de Rocket Chemical Company in San Diego, Californië. Oorspronkelijk werd WD-40 gebruikt om roest tegen te gaan; later werd WD-40 voor vele andere toepassingen ingezet.
WD-40 Siliconenspray is een hoogwaardig siliconen smeermiddel dat zeer geschikt is voor gebruik op hogedruk apparatuur. Het verdringt vocht en zorgt voor een uitstekende smering, bescherming en verlenging van de levensduur van jouw gereedschap en apparatuur.
Zeer goede kettingsprays in een spuitbus zijn Castrol Chain Spray en de S100 kettingsprays, uiteraard op voorraad in de winkel.
Draai de pedalen rond en druppel langzaam wat kettingolie op de ketting. Bij een dichte kettingkast kun je wat meer olie gebruiken omdat de ketting mooi afgeschermd zit. Bij een derailleur systeem kun je een dun laagje olie aan brengen en gewoon wat vaker smeren.
Hoe vaak je dat moet doen hangt af van de olie die je gebruikt en hoe vaak je fietst. Als de ketting een piepend geluid maakt tijdens het fietsen, is het tijd om deze te smeren. Ook als je een lange tocht van een aantal uur hebt gefietst in de regen, is het vaak nodig om de ketting te smeren.
Ontvetten van mechanische onderdelen met WD-40
De WD-40 Specialist Universele Reinigingsspray is speciaal ontworpen om verschillende vetten, oliën en vuil snel op te lossen. Het laat daarnaast geen resten achter. Het is te gebruiken op alle metalen, kunststoffen en niet-poreuze vloeren.
De allerbeste. Deze echt fijne Bike7 Clean is het allerbeste schoonmaakmiddel. Je fiets na elke tocht schoonmaken kan een vervelende opdracht lijken. Maar met de Bike7 Clean doe je het in een handomdraai en beleef je zelfs plezier aan het reinigen van je fiets.
Leg de fietsketting in een bakje met Dynamic Chain Cleaner en laat het 5 minuten weken. Nadat de fietsketting 5 minuten heeft geweekt moet je deze met het borsteltje grondig schakeltje voor schakeltje schoonmaken. Als je de ketting helemaal schoon hebt gemaakt, droog de ketting dan af met een doek.
Wanneer je je fietsketting gaat smeren kun je kiezen tussen verschillende soorten smeermiddel. Je kunt kiezen voor kettingolie of ketting wax. Kettingolie is het soort smeermiddel dat het meeste gebruikt wordt onder fietsers. Daarnaast kun je ervoor kiezen om je fietsketting te smeren met ketting wax.
Zeker; elke soort olie zal een smerende werking hebben, als ze tenminste niet te dun is; van dieselolie hoef je weinig smerende werking te verwachten, maar slaolie, frituurvet, olijfolie en zonnebloemolie en ook maiskiemolie zullen je ketting goed smeren.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen.
Nadeel is natuurlijk dat ketting, crank en tandwielen sneller vervuilen en daardoor eerder slijten. Dat vraagt om regelmatig reinigen en smeren, bijvoorbeeld maandelijks. Maar vaker mag ook, je kunt het nooit te vaak doen. Veel actieve fietsers en e-bikers maken er een gewoonte van om het na elke rit even te doen.
Hoe vaak je de motorketting moet smeren hangt voornamelijk af van de omstandigheden waarin je rijdt. Wij raden aan om elke 500 km de ketting te voorzien van een verse laag smeermiddel. Als je vaak in de regen rijdt, dan is het verstandig om je ketting vaker in te smeren.
Bij een toepassing met een hoge snelheid en een lage temperatuur kunt u het beste kiezen voor een smeermiddel met een lage viscositeitswaarde. Wanneer de toepassing een zware belasting en hoge temperatuur heeft, dan kiest u een hoge viscositeitswaarde.
PTFE is een vloeibare vorm van plastic wat ervoor zorgt dat de wrijving van de ketting heel laag is. Wat uiteindelijk zorgt voor een langere levensduur van de ketting. PTFE wordt ook vaak gebruikt om buizen of andere producten waterdicht te maken en in een kettingspray komt die waterafstotende werking goed van pas.
De Contacts WD-40 Specialist lost effectief oliën, vetafzettingen, vuil, stof, zweetresten en condensatie op elektrische of elektronische apparaten, inclusief gevoelige apparaten.
WD-40: contactspray, reiniger en smeermiddel
Het zorgt voor smering en ontvetting bij apparaten, waardoor deze soepel lopen. Dit komt door een synthetische olie in de spray. Die blijft op het oppervlak van het object waar je het op aanbrengt liggen.