Een motor accu heeft een levensduur van 2 tot 5 jaar. Je kunt de levensduur van een motoraccu verlengen door deze aan een onderhoudslader te plaatsen. Veel korte ritjes kunnen de levensduur juist verkorten. Door een gebruikersfout: als je motor stil staat loopt je accu langzaam leeg.
Een vaak voorkomend probleem bij motoren die uit de winterstalling komen, is een lege batterij. Wanneer je je accu zonder druppellader langer dan 3 maanden laat staan, heb je veel kans op diepontlading en dan is ze voor de vuilbak.
Net zoals bij een auto kun je ook voor je motoraccu startkabels gebruiken. Een andere motor (of auto) kan je lege accu zo helpen starten. Je dynamo doet vervolgens de rest en laadt de accu verder op, als hij tenminste nog goed werkt. Sommige motoren kun je ook aanduwen als je geen startkabels hebt.
Meestal is de spanning te laag als de motor lang heeft stilgestaan. Breng ze op de juiste spanning. De vuistregel is vóór 2,5 bar en achter 2,7, maar raadpleeg altijd het onderhoudsboekje van je motor. Controleer ook het loopvlak op beschadigingen en check de profieldiepte.
Wanneer na een sportieve rit de olietoevoer plotseling wegvalt, kunnen zowel de olie als de turbo oververhit raken, met alle gevolgen van dien. Daarom is het verstandig om na elke rit de motor een tijdje stationair te laten draaien, zodat de turbo voldoende tijd heeft om af te koelen.
Hoe lang de auto stationair voor een volle accu laten draaien? Houd rekening met 5 minuten. Een lege accu opladen hoeft niet veel tijd te kosten. Na 5 minuten kunt u de startkabels loskoppelen en gaan rijden.
Nee het kan niet. Accu dient als een buffer. Zonder de accu ontbreekt een continu stroombron.
Meet eerst de spanning op de polen als de motor niet op het contact staat. Deze hoort rond de 12.5V te zijn. Mocht deze lager zijn, probeer 'm dan eerst met een acculader op te laden. BELANGRIJK: Koppel de accu dan aan een acculader.
Te lage of te hoge laadspanning
De laadspanning moet altijd tussen de 13,8 en 14,8 volt zitten. Door een te lage of te hoge laadspanning raakt de accu van de auto leeg. Bij een te lage laadspanning laadt de accu tijdens het rijden niet goed op. Een te hoge laadspanning leidt tot het opblazen van de accu.
Uiteraard kan de accu ook leeg raken door een technisch mankement. Een veelvoorkomend euvel is het niet automatisch bijladen van de laadspanning, ook wel lekstroom of lekspanning genoemd. Normaliter ligt de laadspanning tussen de 13,8 en 14,1 Volt.
Symptomen kapotte accu
De accu raakt beduidend sneller leeg dan voorheen het geval was en als de accu het al doet, dan levert deze een stroom die onvoldoende voorziet in uw energiebehoefte. De spanning van de accu is constant te laag. Een versleten en oude accu laadt vaak ook slecht en erg langzaam.
Staat een auto enkele weken stil, dan kan de accu uitgeput raken. Niet alle onderdelen zijn even kwetsbaar. Benzine of diesel bijvoorbeeld, kan best lang probleemloos in de tank blijven. Pas na een maand of drie zou de tegenwoordig veel getankte E10-benzine als eerste problemen kunnen geven.
Als de motor niet aanslaat ondanks dat de startmotor gewoon rondgaat en er is sprake van een normale benzinetoevoer, dan vonken je bougies niet. Je kunt de bougies controleren en vervangen. Als dat niet werkt is vervangen van de bobines een oplossing. Een bobine is een spoel die stroom krijgt van de bougiekabels.
De modernere accu's zullen je waarschijnlijk geen problemen geven als je auto een maand of drie stilstaat. Toch is voorkomen beter dan genezen. Om je accu in leven te houden, kun je het aan een druppellader zetten. Dit kun je doen met de accu in de auto, maar je kunt de accu ook verwijderen.
Nee kan niet, de dynamo heeft accu spanning nodig om te laden, als er geen accu in zou staan wekt de dynamo geen spanning op.
Wij bieden diverse populaire motor accu's zoals de Yuasa YTX9-BS al aan vanaf €37,95 of de Motobatt MBTX12U vanaf €63,95. MyMotor heeft vele accu's voor ieder merk op voorraad en kan daarom dus vaak de volgende dag leveren.
Spring op je motor en laat de koppeling opkomen
Een motor aanduwen is vrij zwaar, kun je in je eentje doen maar je kunt ook iemand anders je motor laten aanduwen. Je kunt alle handgeschakelde motoren aanduwen maar het is niet voor alle motoren even goed.
ANWB adviseert: maak elke week een autoritje van 20 minuten om de accu te sparen. Autobezitters die hun wagen vanwege de coronacrisis niet of nauwelijks gebruiken wordt aangeraden wekelijks toch minimaal een ritje van twintig minuten te maken. Dat voorkomt dat de accu leegraakt en er allerlei storingsmeldingen opdoemen ...
Op korte termijn geen ramp, maar het kan er na verloop van tijd voor zorgen dat je motor minder vermogen levert. Bovendien kan het de levensduur van je krachtbron inkorten. Niet wenselijk dus!
Stationair warmdraaien hoeft niet meer. Sterker nog: het is slecht voor de motor. Stationair warm draaien zorgt er namelijk voor dat de motor langer onder bedrijfstemperatuur draait en dus harder slijt. Motorolie smeert namelijk pas maximaal als die op bedrijfstemperatuur is.
Een voertuig stationair laten draaien beschadigt de motor meer dan starten en stoppen. Het stationair draaien van een motor veroorzaakt zelfs tweemaal zoveel slijtage aan interne onderdelen als rijden met normale snelheid.
Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.