Meestal wordt met een emissieloze auto een elektrische auto bedoeld en die heeft inderdaad geen uitlaat waar vieze dampen uit komen.
Koopt u een nieuwe, volledig emissieloze (elektrische) bedrijfsauto? Dan kunt u subsidie krijgen via de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA).
De hoogte van de subsidie is 10% van de nettoprijs van de nieuwe elektrische bedrijfswagen, met een maximum tot 5.000 euro.
De subsidie is een tegemoetkoming in de kosten die een werkgever maakt voor de begeleiding van een leerling of student. Hierdoor krijgen ondernemers beter opgeleid personeel en zijn studenten beter voorbereid op de arbeidsmarkt.
Sinds 1 januari 2022 kan u onder voorwaarden 30% subsidie krijgen als u uw koophuis isoleert. Ook verenigingen van Eigenaren (VvE's) kunnen subsidie aanvragen. Huiseigenaren en VvE's kunnen ook tegen lagere rente geld lenen om hun woning te isoleren.
Om in aanmerking te komen voor de subsidie op een nieuwe EV moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Zo moet de volledig elektrische auto een actieradius van minimaal 120 kilometer hebben. Ook moet de catalogusprijs minimaal € 12.000 bedragen, maar mag deze ook niet hoger zijn dan € 45.000.
Een elektrisch aangedreven personenauto met geïntegreerde zonnepanelen, zoals bij Lightyear, blijft wel in aanmerking komen (36% MIA over maximaal 100 duizend euro). Andere elektrische voertuigen, zoals bestelauto's, blijven ook op de Milieulijst en stijgen waar mogelijk in voordeel.
Vanaf 3 januari 2022 09:00 uur is de regeling open en is er subsidiebudget beschikbaar voor nieuwe personenauto's. Het jaarbudget 2022 is voor nieuwe elektrische personenauto's € 71 miljoen. Dit geldt voor koop en lease samen. U moet de koopovereenkomst van de auto hebben afgesloten vanaf 1 januari 2022.
Wat kost een laadpaal thuis? Over het algemeen geldt dat de aanschafkosten voor een laadpaal thuis variëren tussen de 500 en 2500 euro. De totale kosten van een laadpaal hangen af van verschillende factoren zoals de toepassing, locatie (afstand van de meterkast), installatiekosten en het type laadpaal.
De subsidie komt uit op 10% van de netto catalogusprijs (voertuigcategorie N1) of 10% van de verkoopprijs zonder btw (voertuigcategorie N2). Het maximum bedrag is € 5.000. Koop je als kleine onderneming of non-profitinstelling een elektrische bedrijfsauto, dan geldt een percentage van 12%.
Met ingang van 2022 wordt die bovengrens 5000 euro omlaag gehaald. Je betaalt voor een volledig elektrische auto 16 procent bijtelling over de eerste 35.000 euro van de catalogusprijs en het volle tarief van 22 procent over het bedrag daarboven.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
De subsidieaanvraag is binnen 60 dagen na datum van ondertekening van het koop- of leasecontract ingediend. De auto staat minimaal 3 jaar onafgebroken op naam van de aanvrager. Voor private lease is dit 4 jaar. De catalogusprijs van de elektrische auto is minimaal € 12.000,- en maximaal € 45.000,-.
De MIA\Vamil maakt de marktintroductie en -verbreding van uw bedrijfsmiddel makkelijker door deze op de Milieulijst te zetten. Het budget voor 2022 voor MIA is € 144 miljoen. Voor Vamil is in 2022 € 25 miljoen beschikbaar.
Berekenen MIA\Vamil-steun
Wij hanteren voor het bepalen van de MIA\Vamil-steun de volgende berekening: MIA: investeringsbedrag (na eventuele aftopping) x voordeel MIA (45 %, 36% of 27%, afhankelijk van de lettercode) x 25% (nominaal belastingtarief) Vamil: investeringsbedrag (na eventuele aftopping) x 3%
Lightyear One, een van 's werelds eerste auto's op zonne-energie, wordt in 2022 verwacht. Lightyear werkt samen met TNO aan de ontwikkeling van technologie om meer dan 800 zonnecellen naadloos te integreren...
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
Profiteer van tot negenduizend euro subsidie door gebruik te maken van BAFA. In Duitsland zijn ze in 216 gestart met de BAFA subsidieregeling voor elektrische en plug-in hybride auto's. Zoals het er nu uit ziet kan deze 'innovatie' regeling tot 31 december 2023 aangevraagd worden.