Hoe maak je een digitaal archief?

Stappenplan voor het opzetten van een digitaal archief
  1. Het doel en werkproces vastleggen. ...
  2. Documentselectie voor het digitale archief. ...
  3. Bepalen van de structuur van het digitale archief. ...
  4. Kiezen van het juiste pakket. ...
  5. Documenten digitaliseren en valideren. ...
  6. Metadata toevoegen voor de structurering.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ictportal.nl

Hoe maak ik een goed archief?

In dit artikel een paar principes voor het maken van een goed archief, wat wel lekker werkt.
  1. Het moet bij je passen. ...
  2. Gebruik als het even kan slechts één archief. ...
  3. Gebruik voor elk onderwerp een aparte map. ...
  4. Sorteer de mappen op alfabetische volgorde. ...
  5. Zorg voor nette labels op je mappen. ...
  6. Leg al het materiaal voor het grijpen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op meereffect.nl

Wat is een digitaal archief?

Digitaal archiveren betekent het: doelbewust bewaren (selecteren), organiseren (ordenen) en beschrijven (toegankelijk maken) van informatie met het doel om deze later te kunnen raadplegen, (her)gebruiken of over te dragen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nationaalarchief.nl

Waarom archief digitaliseren?

In een steeds meer digitale samenleving wordt de behoefte om archieven online beschikbaar te stellen steeds groter. Het is belangrijk om archieven te digitaliseren zodat iedereen altijd en overal toegang kan krijgen tot die informatie. De papieren stukken zijn daardoor ook minder onderhevig aan slijtage.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nationaalarchief.nl

Hoe moet je archiveren?

Hoe organiseer je het archiveren?
  1. Duidelijke rollen en verantwoordelijkheden benoemen.
  2. In selectielijsten vastleggen hoelang verschillende categorieën informatie bewaard worden.
  3. Opnemen van de doelen, eisen en generieke ontwerpkeuzes over archivering in het informatiebeleid en de bijbehorende instrumenten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nationaalarchief.nl

Webinar Archiveren voor Dummies - Absolute beginners: Hoe start ik met mijn digitale archief?

36 gerelateerde vragen gevonden

Hoe kan ik een mail archiveren?

Een e-mail archiveren
  1. Ga op je computer naar Gmail.
  2. Wijs het bericht aan.
  3. Klik aan de rechterkant op Archiveren .

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op support.google.com

Hoe maak ik een archief aan in Outlook?

Items archiveren in Outlook
  1. Selecteer minimaal één bericht in uw Postvak IN of andere map om dit te archiveren.
  2. Klik in de groep Verwijderen op Archiveren. U kunt ook de toets Backspace gebruiken om direct een of meer geselecteerde berichten te archiveren. ...
  3. Uw berichten worden verplaatst naar de Archiefmap.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op support.microsoft.com

Welke drie soorten archieven zijn er?

Kerkelijke archieven (ca 25) beheren archieven van diverse kerkelijke instellingen. Audiovisuele archieven (ca 20) beheren archieven van audiovisuele collecties, vaak onderdeel van Regionale historische centra. Polder en waterschapsarchieven (ca. 15) beheren archieven van Hoogheemraadschappen, waterschappen en polders.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op archieven.nl

Hoe documenten ordenen?

De beste manier om documenten te ordenen: 6 tips
  1. Bewaar geen onnodige documenten. ...
  2. Bedenk een logisch systeem voor het ordenen van je documenten. ...
  3. Sla gerelateerde documenten samen op, ongeacht het soort document. ...
  4. Maak onderscheid tussen lopend werk en voltooid werk. ...
  5. Voorkom overvolle mappen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op kantoorartikelen.nl

Wat is het e depot?

Formeel is de definitie van een e-depot: 'Het geheel van organisatie, beleid, processen en procedures, financieel beheer, personeel, databeheer, databeveiliging en aanwezige hard- en software, dat duurzaam beheren en raadplegen van te bewaren digitale archiefbescheiden mogelijk maakt. '

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nationaalarchief.nl

Wat zijn kenmerken van een goed archief?

Een goed archief moet voldoen aan kwaliteitsnormen.
...
Er zijn vier kwaliteitseisen vanuit NEN-ISO 15489: authenticiteit, betrouwbaarheid, integriteit en bruikbaarheid.
  • Authenticiteit: het bestand moet zijn wat het beweert te zijn.
  • Betrouwbaarheid: de inhoud van het bestand moet kloppen met de feiten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op druchtman.nl

Wat is het verschil tussen klasseren en archiveren?

Een klassement moet binnen handbereik staan. Documenten i.v.m. afgewerkte dossiers die u niet direct meer nodig heeft, slaat u op in een archief. Een archief moet niet binnen handbereik staan.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vlex.be

Hoe kan je klasseren?

Klasseren is zowel een papieren aangelegenheid als een digitaal gebeuren, maar het ene hoeft niet af te wijken van het andere. Beter nog, hoe meer beide klassementen op elkaar afgestemd zijn, hoe gemakkelijker klasseren wordt en hoe minder je erover moet nadenken. Hou je privé en professioneel klassement gescheiden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op sterck-magazine.be

Wat is een goede mappenstructuur?

Denk goed na met elkaar over een logische volgorde. Geef iedere map een nummer zodat er een hiërarchische structuur ontstaat van 7 mappen. Achter iedere hoofdmap komen 'geneste' submappen maar weer steeds niet meer dan 7.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op adjustintime.nl

Hoe organiseer ik mijn administratie thuis?

Thuisadministratie ordenen
  1. Maak stapels van onbetaalde rekeningen, betaalde rekeningen en overige brieven.
  2. Gooi alle brieven met reclame na het lezen weg als je er niets mee wil doen.
  3. Van elke stapel bepaal je wat hoort bij jou, bij je partner of bij de gezamenlijke administratie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op budgetcoachnieuwegein.nl

Hoe organiseer ik mijn administratie?

Een aantal tips om je administratie goed in te delen: Bewaar alles bij elkaar. Maak mappen niet te dik, maar ook niet te dun. Te dikke mappen kun je beter onderverdelen in meerdere mappen, te veel dunnen mappen maakt het geheel moeilijk doorzoekbaar en onoverzichtelijk.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op simpleorganizing.nl

Waar moet een archief aan voldoen?

Wettelijke eisen archiefruimten

De ruimte moet voldoende beveiligd zijn tegen brand, inbraak en wateroverlast. Daarnaast moet er een systeem voor klimaatbeheersing in de ruimte zijn. Deze eisen zijn uitgewerkt in de Archiefregeling. (artikelen 27 tot en met 46 en de overgangs- en slotbepalingen).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op inspectie-oe.nl

Welke documenten moeten bewaard worden volgens de Archiefwet?

De algemene regels staan in de Archiefwet. Sommige regels zijn verder uitgewerkt in het Archiefbesluit en de Archiefregeling.
...
Bewaartermijnen archieven
  • adviezen en rapporten waarop ministeries hun beleid baseren;
  • bouwvergunningen;
  • documentatie rond bijzondere gebeurtenissen of rampen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wat is een dynamische archief?

Dynamische fase of dynamisch archief Documenten die dagelijks opgemaakt en gebruikt worden. Zij worden beheerd door verschillende diensten en blijven binnen handbereik. Semi-statische fase of semi-statisch archief Oudere documenten dan de voorgaande, maar waarvan de administratieve bewaartermijn nog niet verstreken is.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op arch.be

Hoe werkt online Archief in Outlook?

Methode 1: Automatisch archiveren naar online archief inschakelen in Outlook
  1. Ga in het menu aan de bovenkant van Outlook naar Map en klik daarna op beleid.
  2. Schakel automatisch archiveren in, desgewenst op automatisch archiveren na 1 jaar of automatisch archiveren na 5 jaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bkitsolutions.nl

Waarom archiveren in Outlook?

E-mails in uw postvak archiveren kan erg handig zijn wanneer bijvoorbeeld uw postvak vol zit of omdat u te veel e-mail in uw postvak heeft zitten waardoor het erg moeilijk is om oude e-mail terug te vinden. Daarom is het wijs om uw oude e-mail te archiveren om ruimte vrij te maken voor nieuwe e-mail.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op itaanspreekpunt.nl

Hoe mails automatisch in mappen plaatsen Outlook?

Klik met de rechtermuisknop op een bericht in uw postvak of in een ander e-mailmap en selecteer regels. Selecteer een van de opties. Outlook stelt automatisch voor om een regel te maken op basis van de afzender en de geadresseerden. Als u wilt meer opties wilt zien, selecteert u de Regel maken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op support.microsoft.com

Hoe lang blijft Mail bewaard?

Vaak worden gegevens bewaard omdat er aan bepaalde verplichtingen voldaan moet worden, bijvoorbeeld in het geval van contracten. Daarnaast is er natuurlijk de wettelijke bewaarplicht, in Nederland is dit bijvoorbeeld zeven jaar voor administratieve gegevens en interne e-mail; vijf jaar voor personeelsadministratie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op blackip.nl

Waar staat mijn Archief Mail?

Berichten zoeken of verplaatsen die je hebt gearchiveerd

Het label 'Alle berichten' wordt aan elk bericht toegevoegd. Als een bericht is gearchiveerd, kun je het vinden door het label 'Alle berichten' te openen. Open de Gmail-app op je Android-telefoon of -tablet.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op support.google.com

Hoe lang mag je een Mail bewaren?

Soms is het zelfs wettelijk verplicht om e-mailberichten te bewaren. Zo geldt voor ondernemers op grond van de Algemene wet inzake rijksbelastingen de verplichting om de volledige administratie 7 jaar te bewaren in verband met een eventuele controle van de Belastingdienst.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op strato.nl

Populaire vragen