Digitaal archiveren betekent het: doelbewust bewaren (selecteren), organiseren (ordenen) en beschrijven (toegankelijk maken) van informatie met het doel om deze later te kunnen raadplegen, (her)gebruiken of over te dragen.
In een steeds meer digitale samenleving wordt de behoefte om archieven online beschikbaar te stellen steeds groter. Het is belangrijk om archieven te digitaliseren zodat iedereen altijd en overal toegang kan krijgen tot die informatie. De papieren stukken zijn daardoor ook minder onderhevig aan slijtage.
Kerkelijke archieven (ca 25) beheren archieven van diverse kerkelijke instellingen. Audiovisuele archieven (ca 20) beheren archieven van audiovisuele collecties, vaak onderdeel van Regionale historische centra. Polder en waterschapsarchieven (ca. 15) beheren archieven van Hoogheemraadschappen, waterschappen en polders.
Formeel is de definitie van een e-depot: 'Het geheel van organisatie, beleid, processen en procedures, financieel beheer, personeel, databeheer, databeveiliging en aanwezige hard- en software, dat duurzaam beheren en raadplegen van te bewaren digitale archiefbescheiden mogelijk maakt. '
Een klassement moet binnen handbereik staan. Documenten i.v.m. afgewerkte dossiers die u niet direct meer nodig heeft, slaat u op in een archief. Een archief moet niet binnen handbereik staan.
Klasseren is zowel een papieren aangelegenheid als een digitaal gebeuren, maar het ene hoeft niet af te wijken van het andere. Beter nog, hoe meer beide klassementen op elkaar afgestemd zijn, hoe gemakkelijker klasseren wordt en hoe minder je erover moet nadenken. Hou je privé en professioneel klassement gescheiden.
Denk goed na met elkaar over een logische volgorde. Geef iedere map een nummer zodat er een hiërarchische structuur ontstaat van 7 mappen. Achter iedere hoofdmap komen 'geneste' submappen maar weer steeds niet meer dan 7.
Een aantal tips om je administratie goed in te delen: Bewaar alles bij elkaar. Maak mappen niet te dik, maar ook niet te dun. Te dikke mappen kun je beter onderverdelen in meerdere mappen, te veel dunnen mappen maakt het geheel moeilijk doorzoekbaar en onoverzichtelijk.
Wettelijke eisen archiefruimten
De ruimte moet voldoende beveiligd zijn tegen brand, inbraak en wateroverlast. Daarnaast moet er een systeem voor klimaatbeheersing in de ruimte zijn. Deze eisen zijn uitgewerkt in de Archiefregeling. (artikelen 27 tot en met 46 en de overgangs- en slotbepalingen).
Dynamische fase of dynamisch archief Documenten die dagelijks opgemaakt en gebruikt worden. Zij worden beheerd door verschillende diensten en blijven binnen handbereik. Semi-statische fase of semi-statisch archief Oudere documenten dan de voorgaande, maar waarvan de administratieve bewaartermijn nog niet verstreken is.
E-mails in uw postvak archiveren kan erg handig zijn wanneer bijvoorbeeld uw postvak vol zit of omdat u te veel e-mail in uw postvak heeft zitten waardoor het erg moeilijk is om oude e-mail terug te vinden. Daarom is het wijs om uw oude e-mail te archiveren om ruimte vrij te maken voor nieuwe e-mail.
Klik met de rechtermuisknop op een bericht in uw postvak of in een ander e-mailmap en selecteer regels. Selecteer een van de opties. Outlook stelt automatisch voor om een regel te maken op basis van de afzender en de geadresseerden. Als u wilt meer opties wilt zien, selecteert u de Regel maken.
Vaak worden gegevens bewaard omdat er aan bepaalde verplichtingen voldaan moet worden, bijvoorbeeld in het geval van contracten. Daarnaast is er natuurlijk de wettelijke bewaarplicht, in Nederland is dit bijvoorbeeld zeven jaar voor administratieve gegevens en interne e-mail; vijf jaar voor personeelsadministratie.
Berichten zoeken of verplaatsen die je hebt gearchiveerd
Het label 'Alle berichten' wordt aan elk bericht toegevoegd. Als een bericht is gearchiveerd, kun je het vinden door het label 'Alle berichten' te openen. Open de Gmail-app op je Android-telefoon of -tablet.
Soms is het zelfs wettelijk verplicht om e-mailberichten te bewaren. Zo geldt voor ondernemers op grond van de Algemene wet inzake rijksbelastingen de verplichting om de volledige administratie 7 jaar te bewaren in verband met een eventuele controle van de Belastingdienst.