Een Startaccu mag tot 20% ontladen worden, een Recreatieaccu mag tot 50% ontladen worden. Een Semi Tractie accu mag 60 tot 70% ontladen worden en een Deep Cycle accu mag 80 tot 90% ontladen worden. Met dit lijstje en een multimeter ofwel voltmeter kunt u nagaan hoe diep uw accu ontladen is.
Een Startaccu mag tot 20% ontladen worden, Een Semi Tractie accu mag tot 50% ontladen worden en een Deep Cycle accu mag maximaal tot 80% ontladen worden. Met dit lijstje en een voltmeter kunt u nagaan hoe diep uw accu ontladen is.
Voor AGM accu's wordt aanbevolen deze niet verder dan 50% van hun capaciteit te ontladen, bij open loodzuur accu's is dit slechts 20-30%, dieper ontladen zal de levensduur drastisch verkorten.
Gel- Batterij
Gel batterijen hebben een langere levensduur dan semi-tractie en mogen tot 20% ontladen worden. Een geschikte laadregelaar is belangrijk voor de duurzaamheid van de batterij.
Lithium accu's kan je tot meer dan 95% ontladen. Daarnaast hoef je met de lithium accu's van Rebelcell, in tegenstelling tot loodaccu's, ook niet bang te zijn om ze te diep te ontladen. Dit komt omdat er een Battery Management System in zit die de accu “automatisch” uitschakelt als de accu onder de 3% komt.
Lithium-polymeer batterijen gebruiken als elektrolyt een droge, flexibele polymeer. Van nature heeft deze droge polymeer een slechte geleiding en te hoge interne weerstand. Om dit te verbeteren, is een elektrolyt-gel toegevoegd. Deze batterijen kunnen overigens beter Lithium Ion Polymeer worden genoemd.
Als de accu leeg gebruikt is, dan kan er al binnen een paar dagen diepontlading ontstaan. U kunt het beste direct na gebruik de accu helemaal opladen. Als de accu een langere tijd niet wordt gebruikt, dan kan de accu onderhouden worden met een druppellader.
De GEL accu is over het algemeen wat duurder in aanschaf dan de AGM accu. Op de langere termijn is de GEL accu wel beter dan de AGM accu, omdat hij langer méér ladingen kan verdragen. De levensduur van je accu is daarnaast weer afhankelijk van het gebruik en de laadfrequentie.
Gel accu's kennen een aantal voordelen ten opzichte van gewone loodaccu's: Ontladen - Gel accu's kunnen beter tegen ontladen. Levensduur - De levensduur van gel accu's is een een stuk langer. Temperatuur - Gel accu's kunnen beter tegen kou.
Een loodaccu kan klein van stuk zijn, met een hoog vermogen. Daarom wordt dit type accu veel gebruikt. Bij een gel accu voegt de fabrikant een samenstelling van verschillende siliconen aan het accuzuur toe. Hierdoor wordt het geleiachtig, waardoor het niet uit de accu kan lekken.
Voor de minimale laadstroom van een AGM accu kunt u 10-25% van de accu capaciteit aanhouden. Als voorbeeld; bij één 12V 100Ah AGM accu, raden we aan deze te laden met een 12V acculader met een laadstroom tussen de 10A en 25A.
Wat is een Deep cycle accu
Het is een verzamelnaam voor meerdere soorten batterijen met dezelfde eigenschap. Vrij vertaald betekent dat dus Diep ontlading. Deze groep kan dus diep ontladen worden en zijn daarom dus geschikt voor service toepassingen, of voor elektrisch aangedreven voertuigen.
De eenvoudigste manier om te weten hoeveel er nog in een accu zit is een accumeter. Deze sluit u aan op de + en - pool van de accu. Met behulp van een aantal LED's (rood-oranje-groen) krijgt u dan een grove indicatie. Een nauwkeuriger gereedschap om dit te bepalen is een multimeter (voltmeter).
Je auto accu opladen doe je met een druppellader. Haal de accu uit je auto door eerst de min en dan de plus los te maken. Sluit de druppellader aan op de accu en steek vervolgens de lader in het stopcontact. Het laden duurt ongeveer 12 uur.
De levensduur van een 12 V Gel of AGM accu is gemiddeld 6 jaar, als de accu niet gebruikt wordt, maar wel onderhoudslading krijgt. Met een floatspanning heeft de accu na 5-6 jaar nog 80 % van zijn originele capaciteit over. Dit geldt bij een gemiddelde omgevingstemperatuur van 25 ºC.
Een accu die te diep ontladen is, kan meestal geheel worden afgeschreven. Deze zal niet meer herstellen en is dus voortaan niet meer in staat de benodigde stroom te leveren. Bij normaal gebruik zal een diepontlading niet zomaar voorkomen.
Voor het inleveren van een oude accu krijgt u bij Van Pelt Recycling gemiddeld €7,50. Belangrijk is dat op de oude accu "PB" te vinden is, vaak op de zijkant. Dit geeft aan dat het een accu met lood is. Accu's zonder lood, bijvoorbeeld van fietsen, kunnen niet ingeleverd worden.
Bij ontladen tot maximaal 30% gaat een AGM accu ongeveer 1500 laadcycli, een gel accu ongeveer 1800 laadcycli en een lithium accu wel 25.000 laadcycli. Een lithium accu heeft dus veruit de langste levensduur.
Voor het onderhoud van deze accu heeft u een druppellader nodig die geschikt is voor het laden van een gel-accu. U vindt gel-accu's voornamelijk in elektrische scooters, beveiligingssystemen en elektrische fietsen. Ze zijn ook geschikt als startaccu's.
Technisch kan een (start/stop) accu in een normale auto geplaatst worden. Met een start/stop accu bedoel ik een AGM of EFB type accu. Waar het probleem zit is de laadspanning van het voertuig. De AGM en EFB accu hebben een hogere laadspanning nodig om goed op te laden.
Wat zijn de kenmerken van een AGM accu:
Bij een AGM accu is het accuzuur opgenomen in geweven glasvezelmatten die zich tussen de loodplaten van de accu bevinden. Dit in tegenstelling tot andere soorten loodaccu's (ook wel 'natte accu's' genoemd) waarbij het accuzuur zich los in de accu bevindt.
Zo beschikken de EFB-accu's grotendeels over dezelfde capaciteit als de AGM-batterij, maar zijn ze niet in staat om remenergie te regeneren. Dit is enkel voorbehouden aan een AGM-variant. Het advies is dus eenvoudig: neem altijd een vervanger van hetzelfde type.
De accu is daarna weer goed bruikbaar. Uiteraard is er nooit 100% garantie en de batterij zal nooit volledig herstellen tot aan de fabriekswaarden. Maar, kortom, een lege natte accu is normaliter goed te repareren.
Vroeg of laat wordt de accu zwakker en is deze aan vervanging toe. Dit is een normaal verschijnsel. Is de auto accu plots leeg, dan is er altijd iets aan de hand.
Als u uw accu helemaal heeft volgeladen met een goede acculader, dan is de accuspanning direct daarna vaak meer dan 13 volt. Deze spanning zakt dan vanzelf wat terug richting 12,7-12,8 volt. Is uw accu helemaal uitgeput dan is de spanning 11,6 volt of lager.