Met de ReDiCoDi-maatregelen ondersteunen we het leren van alle leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, ongeacht de beperking die officieel bij hen werd vastgesteld. ReDiCoDi staat voor Remediëren, Differentiëren, Compenseren en Dispenseren.
Heb jij al gehoord van REDICODIS (of vroeger STICORDI) – maatregelen? Dit zijn maatregelen die kaderen in het zorgbeleid van scholen. Het staat voor remediëren, differentiëren, compenseren en dispenseren.
Remediërende maatregelen: maatregelen die het probleem op een directe manier aanpakken door middel van instructie en het aanleren van strategieën. Compenserende maatregelen: maatregelen die belemmeringen om goed te leren verminderen en/of opheffen.
Dispenseren: een leerling vrijstellen van onderdelen van het leerprogramma en die vervangen door gelijkwaardige doelen en activiteiten.
Dispenseren is het vrijstellen van bepaalde activiteiten, vakonderdelen, vakken of doelen en de vervanging ervan door evenwaardige activiteiten en doelen. Dispenseren kan tot op het niveau van eindtermen, ook in de basisvorming.
Een redelijke aanpassing is een maatregel die het effect neutraliseert van de onaangepaste (school)omgeving waarmee een persoon met een handicap te maken krijgt. Redelijke aanpassingen zijn altijd afgestemd op de specifieke en individuele ondersteuningsbehoeften van de leerling met een handicap.
Remediëring houdt in dat leerkrachten, door middel van gerichte hulp, tekorten of moeilijkheden met bepaalde leerinhouden bij leerlingen wegwerken. Ondanks een gedifferentieerde onderwijspraktijk kunnen bepaalde leerlingen immers nog steeds nood hebben aan extra ondersteuning om aldus de leerdoelen te behalen.
Effectief leraargedrag in vijf rollen
De vraag is hoe dit nu tot uiting komt in de klas. Als u goed kijkt naar het gedrag van leraren die ruim boven het gemiddelde scoren, dan ziet u dat hun gedrag te herleiden is naar vijf verschillende rollen: de gastheer, de presentator, de didacticus, de pedagoog en de afsluiter.
Voor het onderwijs worden drie kernopgaven onderscheiden: kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming (Biesta, 2012, 2014).
Een leerkracht noemen we eigenlijk alleen iemand die lesgeeft in het basisonderwijs of speciaal onderwijs. De term 'leraar' heeft overlap met de termen 'docent' en 'leerkracht' en is breder te gebruiken dan alleen in de context van scholen.
De M-cirkel is een coaching tool om zorgvragen oplossingsgericht aan te pakken. Een methodiek om samen op zoek te gaan naar redelijke aanpassingen.
Brede Basiszorg is het eerste deel van het Algemeen Diagnostisch Protocol, het raamwerk voor de verschillende specifieke diagnostische protocollen. De protocollen zijn een leidraad voor diagnostiek binnen de onderwijscontext. Ze worden toegepast door alle CLB-teams in Vlaanderen, in nauwe samenwerking met de scholen.
Individueel aangepast curriculum (IAC).
Het CLB stelt een IAC-verslag op. Het IAC kan zowel in het gewoon als in het buitengewoon onderwijs vorm krijgen. Een leerling met een IAC-verslag kan een IAC volgen in een school voor gewoon onderwijs of kan zich inschrijven in een school voor buitengewoon onderwijs.
Wat is remediëren? De term remediëren wordt gebruikt als een leerkracht probeert om door middel van gerichte hulp problemen te verhelpen. Nadat een leerkracht bijzonderheden in het gedrag of werk van een kind signaleert, wordt een handelingsplan voor het kind opgesteld.
Welkom bij Prodia
Het project protocollering diagnostiek (Prodia) streeft naar een meer gestandaardiseerde en kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding binnen een continuüm van zorg. Onze focus ligt op handelingsgerichte diagnostiek.
HGD is een procesmodel: het beschrijft stapsgewijs het proces van diagnostiek en advisering. De stappen zijn voor elke situatie hetzelfde, alleen de inhoud verschilt. HGD is dus doelgericht, flexibel, op maat en passend bij de situatie.
De drieslag van Biesta is wonderlijk populair: kwalificatie, socialisatie en subjectificatie. De drie doeldomeinen van onderwijs. Je komt hem overal tegen, hoewel de betekenis van “subjectificatie” veelvuldig afwijkt van wat Biesta ermee bedoelt en steeds ánders afwijkt.
Gert Biesta (hoogleraar en onderwijspedagoog) stelt dat we voor goed onderwijs allereerst de vraag moeten stellen waartoe het dient. Gert Biesta spreekt derhalve over drie doeldomeinen waaraan onderwijs aandacht dient te besteden.
Grappig – Enthousiast – Zorgzaam – Creatief – Geduldig – Lief – Positief – Luistervaardig. Dit zijn de 8 kwaliteiten die leerlingen, ouders, collega's en directeurs het vaakst vermelden als 'sterkste eigenschap' van een leraar in de nominatiedossiers voor de Leraar van het Jaar 2016.
Unieke leraren behouden hun eigen persoonlijkheid, hebben hun eigen manier van interactie met leerlingen, van reageren op situaties en leerlingen. Zij houden vast aan hun eigen standpunten en gedragen zich consequent in hun rol. Ten slotte is er afstand, een begrip dat conceptueel verschillend is van de vorige drie.
In de meeste gevallen gaat het om ondersteuning op het gebied van taal of rekenen. Een RT'er is een bevoegd leerkracht of een leerkracht die zich gespecialiseerd heeft door middel van een extra RT-opleiding. Deze hulp kan op school worden gegeven of in een praktijk voor remedial teaching en bijles.
Om je toch een idee te geven: in 2024 ligt het remedial teacher salaris grofweg tussen de € 2.800 en € 4.400 bruto per maand. Dit is op basis van een fulltime dienstverband.
Regeneratief onderwijs: deze scholen verbinden kinderen weer met de Aarde én zichzelf. Kinderen zijn van nature één met zichzelf en de Aarde. Om deze connecties te behouden en te voeden moet het onderwijssysteem op de schop, stellen deze onderwijspioniers.