Bij een positieve g-kracht van 3g voel je je drie keer zwaarder dan normaal, bij een g-kracht van -2g ervaar je juist een versnelling van 19,6 m/s2 omhoog [2]. In een vrije val, wanneer je met 1g naar beneden versnelt, is de g-kracht die op je werkt juist 0g; het voelt dan alsof je gewichtloos bent!
Een kermisattractie kan verschillende G krachten uitoefenen op ons lichaam, als de G kracht onder 1 komt dan voelt dat zweverig (denk aan een vrije val).Als de G kracht boven de 1 komt dan voelen we ons zwaarder. In Nederland geldt een maximale G kracht voor kermisattracties van 5.
1G is de versnelling die we voelen door de zwaartekracht . Het is wat onze voeten stevig op de grond houdt. Zwaartekracht wordt gemeten in meter per seconde kwadraat, of m/s2. Op aarde heeft de versnelling van de zwaartekracht over het algemeen een waarde van 9,806 m/s2 of 32,1740 f/s2.
Als je lichaam te hoge g-krachten te verduren krijgt, kan er van alles misgaan. Gebroken botten, gebarsten bloedvaten en organen die aan het schuiven gaan. Ook kan het bloed wegtrekken uit je hersenen. Even fijn, maar op de lange termijn, kan het dodelijk zijn.
Een mens kan g-krachten goed waarnemen vanaf 3g. Bij 6g worden de meeste mensen misselijk, bij 9g raakt men buiten bewustzijn en 14g is dodelijk.
IndyCar-coureur Kenny Bräck (SWE) overleefde een fractie van een seconde vertraging van 214 g tijdens een crash met een snelheid van 220 mph (354 km/u) op ronde 188 van de Chevy 500 op Texas Motor Speedway, VS, op 12 oktober 2003. Dit blijkt uit gegevens die zijn geregistreerd in Bräcks ingebouwde "crash violence recording system".
Een ongeoefend mens kan van 6g buiten bewustzijn raken als deze langere tijd aanhoudt. Er is speciale kleding die deze grens kan verhogen. Bijvoorbeeld piloten van de Red Bull Air Race kunnen (in hun pak) versnellingen van 14g aan. Zij houden wel een marge van 2g aan voor de veiligheid, dus ze gaan niet verder dan 12g.
Bijvoorbeeld, wanneer er aanzienlijke neerwaartse G-krachten op het menselijk lichaam worden uitgeoefend, wordt bloed van het hoofd naar de onderste ledematen geforceerd, wat snel de capaciteit van het hart om het naar de hersenen te pompen overstijgt . Aan de andere kant, extreme negatieve of opwaartse G-krachten dwingen bloed van de ledematen omhoog naar het hoofd.
Maar als de zwaartekracht (G-kracht) te groot wordt, kan je lichaam moeilijk bloed naar de hersenen pompen.Je kan dan misselijk worden of zelfs flauw vallen.
De meesten van ons zouden flauwvallen bij een G-kracht van top tot teen van slechts 4 of 5, omdat ons hart niet de benodigde druk kan opbrengen. Het bloed verzamelt zich in onze onderste ledematen en onze hersenen krijgen niet genoeg zuurstof.
Kenmerken van negatieve G-kracht:
Tegengestelde zwaartekracht: Negatieve G-krachten werken de richting van de zwaartekracht tegen, waardoor objecten en inzittenden in het vliegtuig een gevoel van "lichtheid" of "zweven" ervaren. Dit gebeurt wanneer het vliegtuig versnelt naar beneden, bijvoorbeeld tijdens een snelle daling of een acrobatische manoeuvre.
De 9G-krachttest is een test voor gevechtspiloten om te zien of ze extreme druk op hun lichaam aankunnen .
De weerstand tegen "negatieve" of "neerwaartse" g, die bloed naar het hoofd stuwt, is veel lager. Deze limiet ligt doorgaans in het bereik van -2 tot -3 g 0 (-20 tot -29 m/s 2 ) . Deze aandoening wordt soms ook wel red out genoemd, waarbij het zicht letterlijk rood wordt doordat het met bloed beladen onderste ooglid in het gezichtsveld wordt getrokken.
Eén G-kracht staat gelijk aan het lichaamsgewicht. "In het geval dat hij tachtig kilo weegt, kreeg zijn lichaam tijdens de klap ruim vierduizend kilo te verwerken", legt coureur Jan Lammers uit.
Eigenlijk wordt je lichaam voor de gek gehouden.Het gaat allemaal zo snel, dat je hersenen flink in de war raken. En dat is precies de bedoeling van de bouwers van een achtbaan. Sommige mensen worden duizelig, anderen misselijk of bang.
Mensen kunnen flauwvallen, grijs worden of verlies van perifeer zicht ervaren op onderzetters om een aantal redenen . Maar volgens het Rice Undergraduate Science Research Journal is de belangrijkste reden positieve g-krachten.
Bij een positieve g-kracht van 3g voel je je drie keer zwaarder dan normaal, bij een g-kracht van -2g ervaar je juist een versnelling van 19,6 m/s2 omhoog [2]. In een vrije val, wanneer je met 1g naar beneden versnelt, is de g-kracht die op je werkt juist 0g; het voelt dan alsof je gewichtloos bent!
Het is het tweede incident met de Sreaming Condor, een rollercoaster van Zwitserse makelij. In augustus 2011 kreeg een 21-jarige studente een hartaanval tijdens een rit in de achtbaan. Het slachtoffer ligt 20 maanden na het ongeval nog altijd in coma.
Wanneer een vliegtuig scherp optrekt of een scherpe bocht maakt, ervaart de piloot G-krachten die ongelooflijk intens kunnen zijn. 7G trekken betekent dat de piloot zeven keer de zwaartekracht ervaart . Dit kan een diepgaande impact hebben op het lichaam, waardoor bloed wegstroomt van het hoofd naar de voeten.
Veranderingen in snelheid worden uitgedrukt in veelvouden van de zwaartekrachtversnelling, of 'G'. De meesten van ons kunnen tot 4-6G weerstaan. Jachtpiloten kunnen tot ongeveer 9G aan gedurende een seconde of twee. Maar aanhoudende G-krachten van zelfs 6G zouden fataal zijn .
Een andere techniek om met G-krachten om te gaan is de anti-G straining manoeuvre . Dit is een fysieke techniek waarbij de piloot lucht uit de longen duwt tegen een gesloten stemspleet, terwijl hij tegelijkertijd de spieren in de kuiten, dijen en schouders samentrekt.
Bij mannen ligt het gemiddelde gewicht rond de 85 kilo, bij vrouwen rond de 72 kilo. Veel mannen en vrouwen hebben een gewicht rond of net onder het gemiddelde. Maar aan de bovenkant zijn er flinke uitschieters.
Straaljagerpiloten kunnen zo wel krachten meemaken van 9G richting hun voeten. Als dat een tijdje doorgaat, kan je hart het niet bijbenen en stroomt al het bloed uit je hoofd richting je benen. Dit is wat men noemt een blackout.
G-kracht voelen
Dit staat gelijk aan een versnelling. De grootte van deze versnelling is een functie van de snelheid, en de straal van de bocht. Door deze krachten word je bijvoorbeeld in je stoel gedrukt tijdens een looping. Zoals we eerder al bespraken zijn g-krachten goed te voelen in een achtbaan.