Bij de verkoop van een eenmanszaak, een maatschap, een vennootschap onder firma of commanditaire vennootschap ben je inkomstenbelasting verschuldigd tegen het tarief van box 1 (maximaal 52 procent). Bij een besloten vennootschap betaalt u inkomstenbelasting tegen het tarief van box 2 (26,25 procent).
Bij bedrijfsbeëindiging betaal je inkomstenbelasting over het verschil tussen de werkelijke waarde en de boekwaarde van deze bezittingen. Fiscale reserves zijn als het ware tegemoetkomingen om fiscaalvriendelijk geld opzij te zetten voor bepaalde toekomstige uitgaven.
Een eenmanszaak is geen rechtspersoon
Jij bent zelf je eenmanszaak. De eenmanszaak kan niet los gezien worden van jou. In die zin zou je kunnen zeggen dat de eenmanszaak juridisch niet eens bestaat. Maar ja, je gaat natuurlijk niet jezelf verkopen en overdragen.
Vervelend! Doordat er bij verkoop van een bedrijfsmiddel een boekwinst wordt behaald, zal de fiscus maximaal 25% vennootschapsbelasting of zelfs maximaal 52% inkomstenbelasting willen heffen, afhankelijk van de rechtsvorm van het bedrijf.
Schrijf uw eenmanszaak gratis uit bij het KVK Handelsregister: zoek het bedrijf dat u wilt uitschrijven op in het Handelsregister. kies 'opheffen eenmanszaak' en vul het formulier in.
Bedrijfswaarde berekenen op basis van vuistregels
In de praktijk van het midden- en kleinbedrijf wordt het gebruik van vuistregels (ook wel multiples genoemd) veel toegepast om de waarde van een onderneming te bepalen. Het gaat daarbij om formules als: 5 x de nettowinst. 0,75-1,5 x de jaaromzet.
Dus bij de waardering van de eenmanszaak moeten we ook kijken naar naar de overwinst die deze onderneming genereert. Stel, er is een winst uit de onderneming van €110.000. Dan wordt voor de waardering van de eenmanszaak gebaseerd op 4 of 5 maal die winst, dus zo'n €450.000 tot €550.000.
Op welke manieren kan je een bedrijf overnemen? Als je er voor jezelf uit bent of je een bedrijf wilt overnemen heb je drie opties: je kunt een familiebedrijf overnemen, een management buy-out doen (de zaak waar je in dienst bent) of een management buy-in: (een bedrijf van iemand die je niet kent).
Bij de verkoop van een eenmanszaak, een maatschap, een vennootschap onder firma of commanditaire vennootschap ben je inkomstenbelasting verschuldigd tegen het tarief van box 1 (maximaal 52 procent). Bij een besloten vennootschap betaalt u inkomstenbelasting tegen het tarief van box 2 (26,25 procent).
U wilt pionieren in plaats van managen
Als dit niet is wat u ambieert dan kan de verkoop van uw onderneming de oplossing zijn. Met het verkregen geld kunt u vervolgens een nieuw bedrijf oprichten of een bestaand bedrijf overnemen zodat u weer bezig kunt met waar u van houdt: ondernemen en pionieren.
Voor het beëindigen van een eenmanszaak heb je formulier 14 nodig, voor overige rechtspersonen heb je formulier 17 nodig. Via deze link kan je jouw bedrijf uitschrijven uit het Handelsregister. Belastingdienst - Wanneer je definitief stopt, schrijf je jouw onderneming uit bij de Kamer van Koophandel (KVK).
Meestal hanteert de belastingdienst de norm dat je (zonder dat 'ze' moeilijk gaan doen dan) best drie jaar verlies kan maken.
Als alle activiteiten zijn gestopt kun je naar de KvK om je bedrijf uit het Handelsregister te laten uitschrijven. Zodra dit is gebeurt kun je met de belastingdienst afrekenen. De KvK geeft het door en je ontvangt hiervoor dus vanzelf een brief met de vervolgstappen of ook fiscaal je eenmanszaak af te ronden.
Een van de meestgebruikte methodes om de goodwill uit te rekenen is door de overwinst uit te rekenen. U berekent dit door de winst van de afgelopen 3 jaar te vermenigvuldigen met factor naar keuze tussen de 3 tot 5. De rentabiliteit van de afgelopen drie jaar wordt hierbij als startpositie gehanteerd.
De waarde van een onderneming is wat de koper maximaal zal betalen, of wat de verkoper minimaal moet ontvangen als beiden strikt rationeel zouden handelen. De prijs is het bedrag dat de koper en verkoper uiteindelijk met elkaar overeenkomen.
Wat is het verschil? Goodwill kan ontstaan door diverse oorzaken, bijvoorbeeld door een gunstige vestigingsplaats of een goede organisatie van de onderneming (zakelijk goodwill) en door uitzonderlijke kwaliteiten van de ondernemer (persoonlijke goodwill).
Het duurt ongeveer 2 tot 3 jaar om een bedrijf voor te bereiden op een verkoop. Het daadwerkelijke verkoopproces kan 6 tot 8 maanden duren, maar varieert aanzienlijk per deal. Het verkopen van een onderneming is een lange termijn doelstelling.
U kunt een handelsnaam alleen verkopen door overdracht van het bedrijf dat de handelsnaam voert. Strikt genomen hoeft de overdracht niet schriftelijk te gebeuren. Dat is echter wel aan te raden. Hetzelfde geldt voor de toestemming om een handelsnaam te gebruiken (een licentie).
DCF staat voor discounted cash flow - in het Nederlands 'netto contante waarde'- en is de meeste populaire en de beste manier om de waarde van een bedrijf te berekenen. Het belangrijkste uitgangspunt van de DCF-methode is dat 'huidig' geld meer waard is dan 'toekomstig' geld.
De waarde van je klanten kun je op verschillende manieren bekijken en berekenen. De meest eenvoudige is je totale omzet (O) in een periode delen door het aantal klanten (K) dat je in die periode hebt bediend. Zo krijg je de gemiddelde waarde (W) over bijvoorbeeld een kalenderjaar.
Als je wilt inkopen in het bedrijf waar je werkt zal je in geval van een B.V. een deel van de aandelen kopen. Vaak worden nieuwe aandelen uitgegeven, maar het kan ook zijn dat bestaande aandelen door de huidige aandeelhouders worden verkocht.
Print het formulier uit, onderteken het en stuur het naar uw KVK-regiokantoor met een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de ondertekenaar van het formulier. Na verwerking van uw formulier is uw rechtspersoon uitgeschreven. De uitschrijving is gratis en kan alleen per post.