Hoeveel alinea's heeft een sollicitatiebrief? Een goede sollicitatiebrief bestaat uit 3 tot 5 alinea's, waarbij 2 alinea's min of meer standaard zijn (de opening en afsluiting). Meer dan 5 alinea's heb je niet nodig om de lezer te overtuigen dat jij een goede kandidaat bent.
Over het algemeen moet je brief niet korter zijn dan een halve pagina en niet langer dan 1 A4tje. Onderzoek laat zien dat 70% van de recruiters een brief van minder dan 1 A4 prefereren en 25% zegt zelfs: hoe korter hoe beter.
De standaard die wordt gebruikt voor de lengte van een motivatiebrief is meestal 250 tot 400 woorden. Dit is niet langer een korte sollicitatiebrief, maar een echte brief waarin je uitgebreid je kwaliteiten benoemt. In deze brief is het zaak om verschillende punten op te delen in alinea's.
Je maakt enkele witregels, meestal twee, en plaatst aan de rechterkant van de brief je woonplaats en datum van schrijven. Na weer een witregel schrijf je “Betreft: sollicitatie XXX”. Een volgende witregel en je schrijft “Geachte heer X”, “Geachte mevrouw X”.
Zet in een brief of een e-mail één witregel tussen de aanspreking en de eerste alinea, en één witregel tussen de laatste alinea en de slotgroet. Begin elke alinea tegen de linkermarge zonder in te springen. Zet een witregel tussen de opeenvolgende alinea's.
Zet jouw naam en contactgegevens bovenaan de brief, of in de linkerhoek van de pagina. Vervolgens voeg je een witregel toe en zet je hier de bedrijfsgegevens waar je naar schrijft (daarover later meer). Daarna volgt weer een witregel en voeg je de plaats en datum toe.
In een sollicitatiebrief geef je vooral een toelichting op je cv. Waar je gewerkt hebt, wat je hebt gestudeerd en waar je goed in bent. In een motivatiebrief laat je meer zien van jezelf, wie je bent, wat je ambities zijn en waarom jij vindt dat de baan goed bij jou past.
Als u belt, vergroot u de kans dat u wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. De werkgever weet door uw telefoontje al wie u bent wanneer hij later uw brief en cv ziet. Besef ook dat slechts 5% van de groep sollicitanten belt voor informatie.
Er is geen vaste richtlijn voor de termijn om te bellen na een sollicitatiebrief of -gesprek. Sollicitatieprocedures nemen veel tijd in beslag en een beslissing nemen is ook niet altijd makkelijk. Zeker wanneer een organisatie de hele sollicitatieprocedure netjes wil afhandelen, kan het een poosje duren.
Een goede moderne sollicitatiebrief is niet stijf en formeel: de brieven van vandaag gaan steeds meer naar het niveau van spreektaal toe. Schrijf dus een makkelijk te begrijpen verhaal met een logische structuur. Waarom zou je in je brief een totaal andere toon aanslaan dan dat je 'in het echt' zou doen?
Je merkt al dat een motivatiebrief niet altijd nodig is, maar in sommige gevallen kan ze net wél nuttig zijn: Wanneer je een carrièreswitch maakt: Als je solliciteert in een sector of rol waar je nog geen ervaring in hebt, dan kan je in een brief wel uitleggen waarom je precies in die sector of rol wil werken.
Selecteer de alinea's die u wilt wijzigen. Ga naar Start > Regel en Alinea-afstand. Kies het 3d-aantal regelspatiëringen of selecteer Optiesvoor regelafstand en selecteer vervolgens de 3 4 opties onder Afstand.
Zorg ervoor dat je brief uit minimaal 3 alinea's bestaat. Afsluiting Nadat je een witregel open hebt gelaten, kun je beginnen met de afsluiting. Hier groet je de lezer. In een zakelijke brief kun je dit doen met 'Met vriendelijke groet,' of 'Hoogachtend,'.
Een zakelijke brief heeft meestal een vaste indeling. Je begint met de geadresseerde, de datum, een nummer en het onderwerp. Daarna volgt de aanhef en de brief zelf, onderverdeeld in alinea's. Ten slotte sluit je af met de ondertekening en de vermelding van eventuele bijlagen.
Tenzij je de recruiter in kwestie persoonlijk kent, is 'geachte heer' of 'geachte mevrouw' dus het meest gepast in een sollicitatiebrief.
Redenen waarom je interesse hebt, inclusief een onderbouwing. Bewijs waarom je geschikt bent voor deze baan. Laat eens een voorbeeld zien van je huidige (vrijwilligers) werk. Ook een diploma van een cursus die je gevolgd hebt of bijvoorbeeld een citaat van een cliënt zijn goede manieren om te laten zien wat je kunt.
In je motivatiebrief beschrijf je onder andere waarom de werkgever jou moet kiezen en waarom jij voor het bedrijf kiest. Wanneer je in deze context uitweidt over een aantal kenmerken van de functie of het bedrijf, is het aan te raden om de kenmerken te kiezen waar je (het meest) gepassioneerd over bent.