Bevoegdheden. LAPL: bevoegd om binnen Europa (dus niet alleen de EU) met maximaal 3 niet-commerciële passagiers te vliegen (o.a. vrienden, familie en vliegmaatjes). PPL: bevoegd om wereldwijd te vliegen, dus ook landen als de Verenigde Staten en Zuid-Afrika.
Een PPL vliegbrevet geeft de houder in principe het recht op vrijwel alle type vliegtuigen te vliegen (ook grote jets mits de houder tevens een HPA = High Performance Aircraft certificaat en een typerating op de betreffende jet of turboprop heeft).
In Nederland zelf is dit nog steeds niet toegestaan. CPL: Hiermee mag je commerciële vluchten uitvoeren als captain van single-crew vliegtuigen of als copiloot op multi-crew toestellen. ATPL: Hiermee mag je ook multi-crew commerciële vluchten uitvoeren als captain (zoals bij een luchtvaartmaatschappij).
Met een PPL mag u vliegtuigen besturen zonder daarvoor een vergoeding te ontvangen en alleen op niet commerciële vluchten.
Zonder brevet mag je 0 meter de lucht in. Met brevet en toestemming voor je vlucht van de luchthaven en/of autoriteiten moet je minimaal 150 meter hoogte (bebouwde kom 300 meter) aanhouden en mag je ook over privégrond vliegen.
Een mooi voorbeeld hiervan is de DJI Mini 2 en de DJI Mavic Mini. Bij deze drones is het alleen nodig om jezelf te registreren. Piloten van een drone boven de 250 gram hebben wel een vliegbewijs nodig.
Vanaf dat moment valt de Mini 2 vanwege het lage gewicht in Open subcategorie A1. Je mag er dan zelfs mee boven bebouwing vliegen. Kortstondig boven niet-betrokken mensen vliegen is ook toegestaan, als het maar geen menigte is en je rekening houdt met de privacy. Vliegen in no-flyzones is met de Mini 2 niet toegestaan.
Het salaris van een Piloot is afhankelijk van de werkgever, de verantwoordelijkheid en de ervaring. Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €3200 tot €4500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
Kosten van het zelf vliegen
Een goedkoop vliegtuig om je vliegbrevet op te halen kost gemiddeld zo'n €140,- per uur. Een instructeur vraagt gemiddeld €40,- per uur. Afhankelijk van het vliegveld is het landingsgeld hooguit een paar tientjes, let wel: het landen dient veel geoefend te worden.
Met dit model worden ook vaak rondvluchten gemaakt. In veel landen wordt de Cessna 182 ook voor militaire doeleinden gebruikt. Het vliegtuig kost slechts 433.500 euro en de bedrijfskosten per uur liggen tussen de 150 en 170 USD. Dit maakt het een van de goedkoopste vliegtuigen.
Kostenindicatie CPL(H)
Voor de separate CPL(H) opleiding bestaan de kosten uit helikoptergebruik, brandstof, instructeur, landingsgelden, theorie(examens) en verzekeringen. Houdt u rekening met een bedrag van in totaal ongeveer € 32.000,-.
Wel mag de opleiding gestart worden op jongere leeftijd en de eerste solo vlucht (alleen aan boord) is toegestaan vanaf 16 jaar. De maximumleeftijd om de opleiding te starten hangt af van de medische geschiktheid van de kandidaat en deze kan worden aangetoond via een medische toelating (Medical).
Hoe lang is een brevet geldig? Een EASA-brevet (LAPL en PPL) is in principe een levenlang geldig, het zijn de 'ratings' op het brevet die kunnen verlopen. U haalt een brevet altijd met een rating, bijvoorbeeld SEP (Single Engine Piston), een brevet voor éénmotorige vliegtuigen. Deze rating is twee jaar geldig.
Het is dus verstandig een besteding te verwachten van 18000-19000 euro, normaliter verdeeld oven een 2 jarig plan. Je rekent de vlieglessen af per les. Mocht je je PPL opleiding gebruiken als opstap voor de beroepsopleiding, bespreek dan de belastingtechnische mogelijkheden met je financiële adviseur.
Voor slechts 238 euro per uur (bloktijd*) vlieg je in een Robin 135 CDI en kun je gratis één passagier meenemen (mits het totaal toegestane gewicht niet wordt overschreden).
Voor de PPL(H) opleiding bestaan de kosten uit helikoptergebruik, brandstof, instructeur, landingsgelden, theorie(examens) en verzekeringen. Houdt u rekening met een bedrag van in totaal ongeveer € 30.000,-.
Iedereen kan leren vliegen. Een brevet halen is minder moeilijk dan het lijkt. En hoewel vliegen als hobby niet goedkoop is hoeft het na het halen van het brevet niet veel duurder te zijn dan hobby's zoals motorrijden, golf of zeilen.
Paramotor vliegen is één van de eenvoudigste en veiligste gemotoriseerde luchtsporten, maar het is wel belangrijk dat je het goed leert. Uiteindelijk vlieg je niet alleen door de lucht en moet je ook rekening houden met andere luchtvaartuigen, de meteo enz.
In Nederland is het alleen mogelijk piloot/verkeersvlieger te worden door middel van een tweejarige opleiding aan een particuliere beroepsluchtvaartschool. Dit betekent dat het een dure opleiding is (zo'n €100.000 in totaal).
"Een beginnend vlieger heeft bovendien vaak een gigantische schuld van 1,5 ton openstaan bij de bank", voegt de woordvoerder van VNV toe. “De opleiding kost zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.” De opleiding kost namelijk zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.
Dit ligt tussen €2173 en €9502. Bij de bepaling van het loon kan rekening worden gehouden met ervaring en leeftijd. Bovenop het salaris worden toeslagen toegekend bij onregelmatige diensten (uitzendingen, oefeningen). Tevens worden je opleiding, uniform en studieboeken betaald.
Een F16-piloot, oftewel jachtvlieger in dienst bij de luchtmacht, verdient een salaris tussen de € 2.600 en € 3.500 bruto per maand. Dit salaris is onder andere afhankelijk van de ervaring en leeftijd van de piloot.
CE-label en subcategorieën
Recent aangekondigde lichte drones, zoals de DJI Mini 2, hebben geen Cx CE-keurmerk maar vallen op basis van hun gewicht in een bepaalde A-klasse en dat blijft ook zo. Voor drones die zwaarder zijn dan 250g geldt dat niet.
Voor het vliegen met een drone lichter dan 250 gram met een camera geldt dat een RDW-registratie voldoende is. Om te kunnen vliegen met een drone onder de 250 gram zonder camera is geen registratie en vliegbewijs nodig. Voor vliegers geldt dat ze niet mogen vliegen boven mensenmenigten en rond vliegvelden.
Drone activiteiten zijn nu verdeeld in in 3 categorieën: open, specific en certified. Alle drones tot 25 kilogram vallen in de open categorie. Weegt jouw drone minder dan 250 gram, dan heb je geen cursus nodig. Voor drones boven de 250 gram moet je wel een cursus volgen.