U kunt de pomp snel ontluchten door de pomp op het maximale toerental in te stellen en een half uur te laten draaien. Zet deze vervolgens terug naar de oorspronkelijke instelling. Als het probleem hierdoor niet opgelost is, neem dan contact op met uw monteur.
Zet u de warme kraan aan en duurt het vervolgens vrij lang voor u inderdaad warm water kunt gebruiken?Dan kan het nodig zijn de circulatiepomp in de cv-ketel te vervangen. Ook als u in bepaalde ruimtes lang moet wachten op warm water, is de pomp waarschijnlijk verouderd.
Begin bij de radiator op het laagste punt in je huis. Werk daarna naar boven en eindig met de radiator op het hoogste punt. *Lucht verzamelt zich vaak op het hoogste punt van de cv-installatie. Als je cv op zolder hangt, is het ontluchtingspunt van de ketel zelf het belangrijkste.
Sluit de radiatorkraan en plaats het bakje onder de ontluchtingskraan. Hou intussen een grote handdoek bij de hand. Plaats de schroevendraaier of ontluchtingssleutel op de ontluchtingskraan en draai naar links tot er water uitkomt in plaats van lucht. Draai de kraan nooit helemaal open!
De cv-ketel ontluchten in 10 stappen
Draai alle radiatorknoppen in de woning volledig open. Zet voor minstens 10 minuten de thermostaat op minimaal 25 graden. Hierdoor komt de lucht samen bij de ontluchtingsventielen. Zet vervolgens voor minstens 10 minuten de thermostaat op de laagst mogelijke stand.
Over het algemeen hebben vrijwel alle nieuwe merken cv-ketels een automatische ontluchter. Alle andere cv-ketels hebben een ontluchter boven op de ketel zitten welke u kunt bedienen met het ontluchtingssleuteltje die u ook voor de radiatoren gebruikt.
Zet de thermostaat dan uit en wacht nog 10 minuten zodat het water tot rust kan komen. Lucht verzamelt zich op het hoogste punt van de installatie.
De minimale druk van de cv-ketel ligt tussen rond de 1 bar.De maximale druk van de cv-ketel kan tot 2 baar opgevoerd worden. Hoger of lager raden wij af. Wanneer de druk boven de 2 bar ligt dan kan dit schadelijk zijn voor het expansievat.
Lucht in de centrale verwarming komt vaak voor en de oorzaak is niet altijd even makkelijk terug te vinden. Het kan zijn dat er lucht is achtergebleven bij het opvullen, maar ook lekken of verkeerd geplaatste leidingen kunnen de oorzaak zijn.
Als de verwarming of water niet meer goed warm wordt is het tijd om uw cv-ketel bij te vullen.Dit is het beste om te doen voor én na het ontluchten van uw cv-installatie. De waterdruk van uw ketel kunt u zelf controleren op het display van uw cv-ketel.
De radiatoren maken ongewone geluiden
Als je het water hoort stromen in de radiatoren, of als deze lawaai maken, betekent dit meestal dat er zich lucht in het circuit bevind.
Open de kraan van uw gasmeter. Steek een van de branders van uw gasfornuis aan. Als de vlam niet wil branden of als ze meteen weer dooft, blijft u ze aansteken tot u een constante vlam hebt. Laat ze voldoende lang branden om alle lucht uit de installatie te verwijderen.
Radiator ontluchten: stap voor stap uitleg
Draai alle radiatoren in huis volledig open. Zet de thermostaat gedurende 10 minuten op minimaal 25 graden Celsius. De lucht verzamelt zich nu bij de ontluchtingsventielen. Zet de thermostaat na 10 minuten zo laag mogelijk zodat de cv-ketel stopt met verwarmen.
In de meeste gevallen worden alleen de standen 1 (proportionele druk) en 2 (constante druk) gebruikt. Stand 3 (constante snelheid) wordt alleen gebruikt om het water snel te circuleren om bijvoorbeeld de pomp te ontluchten.
Werking cv-pomp
Een circulatiepomp laat water circuleren in een gesloten circuit. Als je dus warm water nodig hebt, wordt dat opgewarmd in de ketel en vervolgens rondgepompt door de circulatiepomp. De circulatiepompen zorgen er dus voor dat verwarmingssystemen voorzien zijn van warm water.
Meestal gaat een cv-ketel 12 tot 15 jaar mee.
Wat gebeurt er als ik mijn radiator niet ontlucht? Als je vergeet je radiator jaarlijks te ontluchten, zul je steeds meer last krijgen van tikkende geluiden vanuit je radiator.Ook zal je radiator steeds moeilijker warm worden.
Hou een bakje of een oude doek onder de ontluchtingskraan. Draai deze voorzichtig open totdat je een fluitgeluid hoort. Na enige tijd komt er ook water uit de ontluchtingskraan. Laat de kraan nog enkele seconden open totdat het waterstraaltje regelmatig wordt.
Zodra je het water gaat verwarmen, komen deze opgeloste gassen vrij. Er ontstaat zo weer lucht in de installatie. Deze lucht veroorzaakt, naast het bekende irritante geborrel, ook corrosie.Zuurstof reageert met ijzeren delen in de installatie en er ontstaat roest.
Gevaren lage druk cv ketel
Wél is het zo dat de ketel het water niet goed meer kan rondpompen, waardoor de ketel eigenlijk zijn werk niet meer goed kan doen. Wanneer de druk écht heel laag is, bijvoorbeeld minder dan 1 bar, kan de pomp zelfs beschadigen. Dit brengt vaak hoge reparatiekosten met zich mee.
Bij een lage waterdruk werkt de CV-ketel minder goed, waardoor die het water voor de verwarming niet kan rondpompen. Dit zal u hoogstwaarschijnlijk onder de douche merken door schommelingen in de temperatuur. Tevens heeft een lage druk ook een negatief effect op de levensduur van onderdelen in de CV-ketel.
Er is sprake van een lage waterdruk wanneer de druk op uw CV-Ketel tussen de 1.0 en 1.5 bar zit. Als de druk lager is dan 1.0 bar dan is de kans groot dat uw CV-Ketel gaat uitvallen. Dat is natuurlijk het laatste wat u wilt, want dan zal het in uw woning erg koud worden en heeft u wellicht ook geen water meer.
Met een automatische ontluchter zorgt u ervoor dat uw cv installatie automatische ontlucht wordt. Voorwaarde is wel dat de automatische ontluchter zich op het hoogste punt van de installatie bevindt.
Wij raden aan om minimaal één keer per jaar de verwarmingsinstallatie te ontluchten om eventuele defecten vroegtijdig te voorkomen. Je dient je cv ketel te ontluchten wanneer: De verwarming rare geluiden begint te maken. De radiatoren niet warm genoeg worden of langzaam opwarmen.
Als uw radiator koude plekken aan de onderkant heeft, is slib de meest voorkomende oorzaak. Na verloop van tijd hopen slib en ander sediment zich op in de radiator. Bij het ophopen van genoeg slib, ontstaan er verstoppingen in de radiator, waardoor het water niet meer efficiënt door de radiator kan stromen.