Met 4 jaar tekenen de meeste kinderen poppetjes met een lijf, benen, armen en een hoofd. Daarvóór tekenen ze de bekende koppoters: een cirkel met ogen en een mond en direct daaronder twee benen.
Als je kind vier jaar oud is kan hij al veel: steeds beter binnen de lijntjes kleuren, een papier in een driehoek vouwen en een beker melk inschenken zonder te morsen. Natuurlijk gaat het soms mis, misschien kan je hem dan even helpen.
Een vierjarige moet een koppoter – een lopend hoofd – kunnen tekenen, maar nog geen lijf. Een vijfjarige moet een vierkant kunnen tekenen en een mens met een hoofd met ogen en mond. Hij moet ook een lijf en – niet complete – ledematen kunnen tekenen.
In de eerste weken na de geboorte zien baby's alleen nog maar zwart-wit. Maar na drie maanden ziet je kind al bijna evenveel kleuren als een volwassene! De meeste kinderen starten met het herkennen en benoemen van kleuren als ze twee, drie jaar zijn.
Tips om kleuren te leren
Het lezen van boeken is niet alleen goed voor het taalgevoel van je kind, maar ook een goede, speelse manier om kleuren te herkennen en benoemen. Het boekje: 'Kleine Vis ziet alle kleuren' is hiervoor heel leuk! Ga samen sorteren op kleur. Duplo blokjes zijn hiervoor heel geschikt.
Je kind van 4 jaar kan:
tellen tot 10. de cijfers 1 t/m 5 herkennen. besef hebben van de begrippen meer – minder, veel – weinig, erbij – eraf, groter – kleiner, dikste – dunste, voor – naast –op. groepjes herkennen van 2 en 3 zonder te tellen.
Je kind van 4 jaar:
herkent groepjes van twee en drie zonder te tellen. kan een cirkel, driehoek, vierkant en rechthoek benoemen. herkent de kleuren rood, geel, blauw en groen.
Kinderen die veel blauw gebruiken willen vaak 'groot' worden. Geel staat tegenover blauw, net zoals groen tegenover rood staat. Kinderen die veel met geel kleuren, zoeken wellicht bescherming of aandacht. Geel wordt vaak gezien als een weerspiegeling van aanhankelijk gedrag.
Twee tot vier jaar. Wanneer je kind bijna twee jaar is, begint de fijne motoriek zich zodanig te ontwikkelen dat hij de eerste krabbels op papier kan maken. Tekeningen worden nog lukraak op het vel papier gezet. Langzaamaan gaat je kind die onherkenbare schetsen ook benoemen.
Op school leert je kindje veel nieuwe vaardigheden zoals getallen, vormen en letters herkennen, luisteren naar elkaar en verhaaltjes navertellen. Ook maakt hij kennis met rijmen, lettergrepen, seizoenen, dagen in de week en oefent hij met het schrijven van zijn naam.
Andere knutselspullen kind 3 jaar zijn teken- en kleurboeken. Hiermee kan jouw 3-jarige urenlang in kleuren en tekenen. Zo stimuleer je de creativiteit en fantasie van het kindje. Naast kleur- en tekenboeken kan het kindje ook zijn eigen kunsten maken met strijkkralen.
Tekenen als kleuter
In de kleuterfase beginnen kinderen steeds meer herkenbare figuren te tekenen en breidt het aantal onderwerpen waarvan het kind tekeningen maakt zich steeds meer uit.
Ze laten zien wat ze ervaren, beleefd en geleerd hebben. Ze laten zien waar hun aandacht en belangstelling ligt en ook wat hen emotioneel bezighoud. Tekeningen zijn om die reden vaak kleine kunstwerken met een grote zeggenschap. Het tekenen van kinderen is te vergelijken met het praten en vertellen van grote mensen.
Hij staat symbool voor een overgangsperiode en verandering. Kinderen tekenen hem vaak in periodes waarin er veel gebeurt of verandert. Zoals de overgang van thuis naar school.
Patronen, vormen en ontwerpen stimuleren namelijk de zintuigen, én kleuren. Het tactiele aspect van natuurlijke elementen, zoals hout of zand, en de visuele aantrekkingskracht van kleuren helpen kleine kinderen zich verder te ontwikkelen.
Expressief: wanneer kleuren gebruikt worden om een emotie/expressie uit te drukken. Expressief komt van het woord expressie dat uitdrukking betekend. Met kleuren kun je gevoelens uitdrukken. Deze kleuren hoeven niet realistisch te zijn, en zij vaak fel en contrasterend.
Volgens experts laten kindertekeningen zien hoe jouw kind de wereld ervaart en geven ze zijn gevoelens weer. Als je kind vrij mag tekenen, dus zonder opdracht of aanwijzingen van een juf, meester of ouder, dan tekent hij wat hem bezighoudt.
Met 4 jaar is je kind eigenlijk peuter-af; hij wordt dan een kleuter. Op deze leeftijd kan je kleine al grotendeels verstaanbaar praten. Zo'n driekwart van wat hij zegt is ook te verstaan voor vreemden. Je kleine spreekt in volledige en zelfs samengestelde zinnen.
Je kind begint de eerste woordjes te zeggen als het één tot anderhalf jaar oud is. Als je kind vier jaar wordt, kan het al (eenvoudige) zinnetjes maken. Wanneer je dagelijks veel aandacht besteedt aan praten met je kind en luisteren, dan leert het steeds beter praten.
Bij peuters is de ontwikkelingsvoorsprong al iets duidelijker te herkennen. Zo is een hoogbegaafde peuter zeer ondernemend, motorisch erg vaardig en zelfstandig. Daarnaast hebben ze een goede ruimtelijke oriëntatie en ontwikkelen ze snel het begrip voor bijvoorbeeld kleuren, cijfers en hoeveelheden.
Een kind van 4 jaar kan goed zijn evenwicht bewaren en kan hinkelen. Hij kan een kleine bal vangen en hij begint te oefenen met activiteiten als fietsen (zonder zijwieltjes) en rolschaatsen. Hij vindt het erg leuk om te rennen, te springen en te klimmen.
Hij leert de relaties tussen begrippen en sorteert graag dingen. Dit legt een basis voor rekenen. Laat je kind bijvoorbeeld voorwerpen van groot naar klein neerzetten, zoals alle schoenen of speelgoedauto's.