De maximum massa van een vrachtauto/trekker of van een combinatie mag niet meer bedragen dan de fabrikant van het voertuig heeft aangegeven, maar nooit meer dan 50 ton (60 ton voor werktuigen).
Bij het nieuwe BE-Rijbewijs is het maximale gewicht van trekker met oplegger maximaal 7.000 kilo, 3.500 kilo voor de trekker en 3500 kilo as-last voor de oplegger. Schotelgewicht is de waarde in kilo's die overblijft als het rijklaargewicht van het trekkende voertuig wordt afgetrokken van het maximale totaalgewicht.
Maximaal gewicht vrachtwagens
De vrachtwagen mag niet meer wegen dan 50 ton, inclusief de lading. Is dat wel zo dan is er sprake van overbelading. Dit is strafbaar.
De last onder één (enkele) as mag niet meer zijn dan: 10 ton voor een niet aangedreven as. 11,5 ton voor een aangedreven as. 12 ton voor een as van een werktuig (uitsluitend in Nederland)
Je mag maximaal 50 ton wegen. Trek je dat van 50 ton af dan blijft er een wettelijk laadvermogen over van 30.900 kilo.
C1-rijbewijs
voor chauffeurs van vrachtwagens en campers tussen 3.500 kilo en 7.500 kilo.
Met een rijbewijs BE mag u:
een aanhanger trekken zwaarder dan 3.500 kilo, mits u het rijbewijs BE hebt gehaald voor 19 januari 2013. Hebt u het rijbewijs BE gehaald na 19 januari 2013 en is uw aanhanger zwaarder dan 3.500 kilo (ledig gewicht + laadvermogen), dan heeft u rijbewijs C1E of rijbewijs CE nodig.
Deze straat is verboden voor voertuigen waarvan de totaalmassa groter is dan 30 ton en of de aslast groter is dan 10 ton. In dit gebied mag u niet parkeren, dit is een herhalingsbord het verbod is dus al eerder ingegaan.
Gewicht vrachtwagen
De toegestane maximum massa is beperkt tot maximaal 40 ton. Nederland hanteert de toegestane aslasten van de EU-normen. In overeenkomsten tussen landen onderling worden soms hogere massa's toegestaan. Zo hanteert Nederland voor nationaal vervoer standaard 50 ton.
Vrachtwagens zijn onderverdeeld in drie subcategorieën: voertuigen met een MTM (maximale toegelaten massa) van 3,5 ton. voertuigen met een MTM tussen 3,5 en 12 ton. voertuigen met een MTM van meer dan 12 ton.
Het netto laadvermogen is het bruto laadvermogen minus het opbouw gewicht. Dit netto laadvermogen vind je ook op een kentekenbewijs onder, verrassend genoeg, “laadvermogen”. Een overzicht van alle maximale gewichten en afmetingen van verschillende voertuigen wordt gedeeld via het RDW.
Sinds 1996 geldt de 'EU maten- en gewichtenrichtlijn' voor grensoverschrijdend vervoer. Die regelt dat het maximum gewicht 40 ton is. 44 ton is alleen toegestaan in het gecombineerde vervoer, onder strenge voorwaarden.
De maximale massa van een motorrijtuig met een beperkte snelheid is 60.000 kilogram. De maximum aslast is nog steeds 12.000 kilogram. Wel is er een regel die de maximale massa kan verminderen. Wanneer een landbouwvoertuig is voorzien van een oplooprem mag deze maximaal 8.000 kilogram wegen.
Deelbare lading van een aanhangwagen mag aan de achterzijde maximaal 1 meter uitsteken. Lading wat meer dan 1 meter achter de aanhangwagen uitsteekt, moet altijd voorzien zijn van een “lange-lading-markeringsbord” (diagonaal rood-wit gestreept, afm.
Op de autoweg merk je dat er vrachtwagens zijn die 90 rijden en die 80 rijden. Hoe zit dat? In Nederland mag een vrachtwagen op de autoweg maximaal 80 kilometer per uur.
Een oplegger wordt ook wel een trailer genoemd, dit betekent beide hetzelfde en staat voor een aanhangwagen die steunt op het voorste deel van een vrachtwagen (de trekker). Een vrachtwagen is dus eigenlijk een combinatie van een trekker en een oplegger.
Frankrijk heeft in 2013 het maximum gewicht voor vrachtauto's verhoogd van 40 naar 44 ton. Die verhoging geldt formeel alleen voor het nationale vervoer. Voor het grensoverschrijdend vervoer zijn immers de (verplichtende) voorschriften uit de Europese vervoersrichtlijn 96/53/EG van toepassing.
In Duitsland mogen vrachtwagens alleen 44 ton wegen als de geladen goederen een deel van de rit per spoor of over water afleggen.Voor puur en alleen wegvervoer geldt een maximum van 40 ton en dat blijft nu gehandhaafd om milieuvriendelijker vervoer per spoor en over binnenwateren te stimuleren.
Aslasten zijn waardes die door de fabriek zijn opgegeven, hiermee mag u uw auto wettelijk belasten. Deze worden per as als totaal aangegeven. Je kunt de aslasten vinden op het chassis plaatje waar ook uw VIN nummer op staat.
Aslast vrachtwagen
Een as bestaat uit alle wielen die naast elkaar zijn gemonteerd. Hierbij wordt er onderscheid gemaakt tussen een as of een asstel.
De toegestane massa en aslasten van landbouwtrekkers is ongewijzigd. De totale massa van motorrijtuigen met beperkte snelheid en mobiele machines, die ingericht zijn voor het uitvoeren van werkzaamheden, is nu 60.000 kg.
Met name de Nissan Navara, Nissan Patrol en Nissan Pathfinder zijn hiervoor geschikt. Toyota heeft tevens diverse modellen die geschikt zijn als trekauto. De Toyota Land Cruiser, de Land Cruiser V8 en de ijzersterke Toyota Hilux zijn geschikt en trekken moeiteloos 3500 kg.
Aanhanger trekken met rijbewijs B
Dan mag u met een auto: een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen); een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.