De CX-5 is ook een ijzersterk trekpaard. Handgeschakelde varianten trekken (geremd) minimaal 1.800 kg, terwijl de versie met automaat zelfs start bij 2.000 kg. De versie met Skyactiv-D 184 dieselmotor en vierwielaandrijving is helemaal compleet met een trekgewicht van 2.100 kg.
De Mazda CX-5 is met zijn trekkracht (minimaal 1.800, tot 2.100 kg) de ideale caravanstrekker. Daarnaast is de CX-5 op meerdere fronten hoog: hij heeft een hoge instap, hoge trekkracht dus en een hoog afwerkingsniveau. Maar het zijn de rijeigenschappen die hem écht naar grote hoogte brengen.
De Mazda CX-5 is zo betrouwbaar als je maar van een Japanse auto mag verwachten. Er is één kleinigheid waarvoor de Wegenwacht wel eens wordt ingeschakeld. Het massacontact tussen de accu en de carrosserie kan wel eens slecht contact maken, of zelfs los raken.
Trekhaak Mazda Cx 5 monteren kosten ✔️ Prijs v.a. € 425.
Goede belading met ongeveer 75 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag.
De versie met Skyactiv-D 184 dieselmotor en vierwielaandrijving is helemaal compleet met een trekgewicht van 2.100 kg. Daarmee mag de Mazda CX-5 standaard meer trekken dan de meeste concurrenten in deze SUV-klasse.
75 kg kogeldruk
75 kilogram kogedruk is pas gemeengoed in een klasse groter, in het zogenaamde C-segment waarin de Focus, Captur, Mégane en 308 zitten. Auto's uit het B-segment met 75 kilogram kogeldruk zijn er wel, de nieuwste Hyundai i20 en Kia Rio zijn op dit punt onderscheidend.
Voor het monteren van een trekhaak kun je bij de dealer terecht, maar er zijn ook diverse gespecialiseerde bedrijven. De montage duurt ongeveer twee tot tweeënhalf uur (€ 160 tot € 200). Een vaste trekhaak koop je voor € 150. De bijbehorende kabelset kost ongeveer hetzelfde.
Elke Mazda CX-5 heeft een distributieketting. Dit type distributie is onderhoudsarm. Dat wil zeggen dat er vooraf geen moment is vastgesteld waarop de ketting met toebehoren moet worden vervangen. Vervanging van een distributieketting gebeurt alleen als er een aanleiding voor is, zoals een onheilspellend bijgeluid.
Met een rapportcijfer van 8,5 staat Mazda in de top 3 van betrouwbaarste automerken van Nederland. Het jaarlijkse automankementenonderzoek van de Consumentenbond is een online enquête onder eigenaren (leden en niet-leden) van personenauto's van maximaal tien jaar oud.
Voor wat betreft de motor is een koppel (trekkracht) vanaf zo'n 230 Nm en een vermogen van 150 pk of meer een aardige vuistregel om goed met het verkeer mee te komen. Meer vermogen en koppel komt het comfort ten goede, maar gaat meer kosten in aanschaf en gebruik.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
Wat is beter een distributieriem of een distributieketting: Bij een distributieriem heb je intervallen voor controle en vervanging. Dit gebeurd na een aantal kilometers of een aantal jaren. Een distributieketting is duurzamer en hoeft niet preventief vervangen te worden.
Controleer zelf de staat van uw distributieriem!
Zij maken een notitie in uw onderhoudsboekje of plakken een sticker met de onderhoudsgegevens in uw auto of onder de motorkap. Deze gegevens bevatten de kilometerstand van uw auto ten tijde van de vervanging en de datum waarop dit is gedaan.
De aanschaf van een trekhaak en kabelset kan in de honderden euro's lopen. U zult zich afvragen waarom u zoveel betaalt voor een metalen knobbel achter uw auto. Die kosten zitten vooral in de technische ontwikkeling, het testen en het produceren van de trekhaak.
Eigenlijk zijn elektrische auto's en hybride auto's niet ontworpen om een aanhanger of caravan te trekken. Het gaat bij deze auto's vooral om zuinigheid en milieueisen — niet om met je auto op vakantie te gaan.
De kogel van een vaste trekhaak kan door parkeersensoren ook als obstakel worden herkend en daarmee de zinvolle werking van uw parkeersensoren verstoren.
Een hogere kogeldruk kan voor een fabrikant dus commercieel interessant zijn, maar die kan je niet zomaar verhogen. De hele constructie van de (als stadsauto ontworpen) auto moet geschikt zijn én een hoge kogeldruk heeft negatieve invloed op de stabiliteit van de auto.
Als de kogeldruk te hoog is, zakt de achterkant van de auto te ver in en heeft de auto daardoor minder grip aan de voorkant. De slechte wegligging geldt voor zowel auto als caravan. Ook kan de auto bij drempels en hobbels aan de achterkant schade oplopen.
De meeste auto's die een trekhaak hebben zullen een kogeldruk hebben van 50 of 75 kilogram. Dat betekent dat er niet meer dan 50 of 75 kilo op de haak mag komen. Dat is inclusief de fietsendrager! Die weegt al snel 15 tot 25 kilo, of meer.
De Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV is de winnaar van de ANWB-verkiezing Trekauto van het jaar 2021. Na een intensieve beoordeling bleek de Koreaanse SUV de beste papieren te hebben. De andere finalisten, de Ford Kuga 2.5 PHEV, en de SEAT Leon 1.5 eTSI Sportstourer, weerden zich kranig.
Volvo V70 T4 - 1600 kg
Onder de motorkap van de V70 T4 een 1.6 liter met turbo en 180 pk. Deze mag een caravan van maximaal 1600 kg trekken. Er is ook een V70 T5 met een tweeliter viercilinder met 245 pk en een maximaal trekgewicht van 1800 kg.