Kou zorgt ervoor dat elektronen moeilijker van het ene naar het andere contact stromen. Met andere woorden: de accu werkt minder goed. Oude accu's en oplaadbare batterijen hebben daar veel last van, maar ook nieuwe accu's en oplaadbare batterijen hebben dat probleem met kou.
Als de temperatuur daalt, kan de capaciteit bij -30 graden helemaal naar nul gaan. Bij die temperatuur gaat alles trager en de ionen splitsen dan moeilijker af van de koolstof en laten lastiger elektronen vrij. Daardoor neemt de stroom af en daarmee het vermogen.
Te hoge of te lage temperaturen kunnen ervoor zorgen dat de cellen blijvend beschadigd raken. In de winter is het zelfs mogelijk dat accupacks bevriezen en volledig onbruikbaar worden. Vochtige ruimten (lekkende garage) zijn geen goede opslagplaats voor accu's.
Bij ontladen tot maximaal 30% gaat een AGM accu ongeveer 1500 laadcycli, een gel accu ongeveer 1800 laadcycli en een lithium accu wel 25.000 laadcycli. Een lithium accu heeft dus veruit de langste levensduur.
De accu van je telefoon, een powerbank of andere oplaadbare batterijen houden niet van kou. Juist door de lage temperaturen laden ze minder snel op. En vocht en condensvorming kan leiden tot kortsluiting. Misschien heb je je lege accu van telefoon wel eens in een koude auto moeten opladen.
Het opschrift 120Ah betekend dat de accu (als hij vol is en 100% in goede conditie) 120 ampere kan leveren gedurende 1 uur. Het is een indicatie voor de 'inhoud' van je accu. Omrekenen kan dan ook: 60 ampere gedurende 2 uur, 240 ampere gedurende 30 minuten of 360 ampere in 20 minuten.
De beste temperatuur
Ca. 15 tot 17 graden Celsius is de beste temperatuur, zoals in de kelder. Bovendien moet je batterijen ook op een droge plek bewaren. Condensvorming − zoals in de koelkast − kan de batterij beschadigen.
Bosch accu's zijn van zeer hoge kwaliteit (vergelijkbaar met Duracell en Varta) onderhoudsvrij, gevuld, geladen en direct gebruiksklaar. Door de Extreem hoge kwaliteit heeft de Bosch meer power, langere levensduur en is daardoor nog betrouwbaarder.
De GEL accu is over het algemeen wat duurder in aanschaf dan de AGM accu. Op de langere termijn is de GEL accu wel beter dan de AGM accu, omdat hij langer méér ladingen kan verdragen. De levensduur van je accu is daarnaast weer afhankelijk van het gebruik en de laadfrequentie.
Gel accu's kennen een aantal voordelen ten opzichte van gewone loodaccu's: Ontladen - Gel accu's kunnen beter tegen ontladen. Levensduur - De levensduur van gel accu's is een een stuk langer. Temperatuur - Gel accu's kunnen beter tegen kou.
Je hebt de acculader nodig voor de soort lithium accu die je wilt opladen (Lithium-ion of LiFePo4). Er zijn ook acculaders die beide soorten lithium kunnen opladen. Let bij de aanschaf van een acculader dus goed op wat voor soort lithium accu je hebt en wat voor soort acculader je hiervoor kunt gebruiken.
Gewone lithiumbatterijen – ook wel: lithium-metaal-batterijen – zijn niet oplaadbaar. Een andere lithiumvariant is dat wel: de lithium-ion-batterij. De accu van je laptop, smart phone of e-bike is vaak zo'n batterij, maar ze zijn er ook als 'gewone' batterijen (AA, AAA etc).
Li-Ion (Lithium-Ion):
Maximaal energie-niveau blijft op peil: geen geheugeneffect. Kan tot 1000 maal geladen en ontladen worden met minimum capaciteit verlies. milieuvriendelijker dan Ni-Cd. Behoud lading langer dan NiMh wanneer batterij niet gebruikt wordt.
Bij een lopende motor zou de spanning gemeten over de plus en de min klemmen van de accu tussen de 13,8 en 14,4 Volt moeten zijn. Wijken deze waarden erg af, dan duidt dat eerder op problemen met de dynamo dan op problemen met de accu. Een volle accu zal een spanning hebben van 12,7 Volt.
Een auto is voorzien van een 12V accu. Deze accu levert de benodigde energie aan de startmotor en de elektronica.
Een accu gaat zo'n drie tot zes jaar mee. Hoelang precies is sterk afhankelijk van het gebruik van de auto. Rij je alleen maar korte ritjes? Dan heeft de accu veel meer te lijden; hij moet regelmatig stroom leveren om te starten en krijgt de kans niet om volledig opgeladen te worden.
Gel-accu's
Een gel-accu is een onderhoudsvrije loodaccu, waarbij het aanwezige elektrolyt een gel is in plaats van vloeistof. Deze gel zit in de scheidingsplaten en in de ruimtes om de platen. Ze kunnen in elke positie gebruikt worden, want de gel kan er niet uitlopen.
Gel accu laden
Je kunt een gel accu niet met elke oplader opladen. Een gel accu laden moet met een oplader die daar geschikt voor is. Je kan de gel accu wel opladen met de lader van bijvoorbeeld een loodaccu, alleen is dat niet goed voor je gel accu.
Wat zijn de kenmerken van een AGM accu:
Bij een AGM accu is het accuzuur opgenomen in geweven glasvezelmatten die zich tussen de loodplaten van de accu bevinden. Dit in tegenstelling tot andere soorten loodaccu's (ook wel 'natte accu's' genoemd) waarbij het accuzuur zich los in de accu bevindt.
De gemiddelde prijs voor de auto accu vervangen ligt tussen de 160 en 180 euro.
Een auto accu van VMF, Varta, Odyssey, Optima of Exide is gemaakt van de beste zodat de auto accu betrouwbaar is en lang mee zal gaan. Er zijn verschillende lijnen auto accu's van verschillende merken, bijv. VMF Green System accu auto, Varta Siver Dynamic, Varta Blue Dynamic, Varta Black Dynamic.
Omdat een batterij bij lang bewaren te veel energie verliest om nog bruikbaar te zijn, heeft een Alkaline batterij een houdbaarheid van maximaal 5 jaar.
Een ongevuld geladen accu bevat geen elektrolyt. Deze droge accu moet dus eerst nog gevuld worden voor ingebruikname. Een droge accu is in principe onder ideale omstandigheden onbeperkt houdbaar.