“Sorry.” / “Het spijt me.” / “Mijn oprechte excuses.”
Ik schrijf om mijn oprechte excuses aan te bieden voor [beschrijf de fout]. Ik heb diep spijt van mijn acties en begrijp de impact die ze op u hebben gehad. Het was niet mijn bedoeling om schade te veroorzaken en ik neem de volledige verantwoordelijkheid voor mijn gedrag. Ik verzeker u dat ik maatregelen neem om ervoor te zorgen dat dit niet meer gebeurt.
Voorbeeld van een professionele verontschuldigingsmail
Ik schrijf om mijn excuses aan te bieden voor [specifieke fout]. Ik neem de volledige verantwoordelijkheid voor dit toezicht en begrijp de impact ervan op [het project/ons werk]. Om dit recht te zetten, heb ik [actie ondernomen]. Laat me weten of er nog iets is dat ik kan doen om dit probleem op te lossen.
Wees oprecht: gebruik een toon die oprechte spijt uitdrukt. Neem uw verantwoordelijkheid: erken de fout zonder excuses te maken. Leg het probleem uit: geef duidelijk aan wat er mis is gegaan en waarom. Bied een oplossing: geef aan hoe u het ongemak wilt verhelpen of compenseren.
'Een goede verontschuldiging gaat over jouw gedrag, waarvoor je verantwoordelijkheid neemt en spijt uitdrukt. Je omstandigheden, beweegredenen of klachten over de ander bewaar je voor een ander deel van het gesprek. '
" Ik heb enorm veel spijt van mijn daden en de pijn die ze je hebben bezorgd." "Ik verontschuldig me voor mijn gedrag; ik wilde je niet kwetsen." "Het spijt me echt wat ik heb gezegd/gedaan; het was onnadenkend van me." "Ik wil dat je weet hoe erg het me spijt en dat ik eraan zal werken om het goed te maken."
De beste manier om sorry te zeggen is je daden veranderen
“Sorry..”, “het spijt me..”, “ik zal het niet meer doen..” Heb jij weleens 'sorry' gezegd, maar voelde het toch niet helemaal goed? Dat kan heel goed kloppen.
De woorden "Het spijt me" of "Ik bied mijn excuses aan" zeggen is niet onderhandelbaar in een fatsoenlijke verontschuldiging, groot of klein . Vermijd termen als "Ik heb spijt" of "Ik voel me echt slecht over wat er is gebeurd." Voor grotere overtredingen helpt het expliciet zeggen waarvoor je je verontschuldigt en waarom het fout was, je om verantwoordelijkheid te nemen.
Zinnen en alternatieven voor ‘sorry’ in professionele e-mails
“ Weet dat ik eraan werk om dit zo snel mogelijk te verhelpen .” “Ik waardeer uw feedback en ga dit probleem aanpakken.” “Deze situatie krijgt prioriteit om ervoor te zorgen dat het niet meer gebeurt.” “Ik besef dat dit een ongemak kan zijn.”
Zeg bedankt i.p.v. 'sorry' (of kies een ander positief woord). Bijvoorbeeld als je te laat komt op een afspraak zeg je geen 'sorry dat ik te laat ben', maar wel 'dankjewel voor het wachten, ik waardeer het'. Zo blijf je beleefd communiceren en spreek je waardering uit, in plaats van excuses te maken.
"Excuses voor het ongemak" is de meest voorkomende uitdrukking die bedrijven gebruiken om zich te verontschuldigen voor fouten in de klantenservice, zoals slechte service, productproblemen, factureringsfouten of miscommunicatie.
Simpel, draai er niet om heen en geef toe dat je een fout hebt gemaakt. Gebruik bij zware fouten iets meer woorden, maar houd het simpel. Zeg oprecht sorry, fouten maken is menselijk. Bij zware fouten zeg je natuurlijk twee keer sorry, aan het begin en aan het eind.
Bij sorry gaat het om een excuus voor iets minder ernstigs, of een verontschuldiging waarbij het aspect 'verantwoordelijkheid' niet nadrukkelijk aanwezig is. Excuses worden wel de 'ducttape voor relaties' genoemd. Maar in relaties en interacties zijn er ook tal van kleinere 'ongemakkelijkheden'.
In veel naslagwerken wordt aangeraden om het werkwoord vergeten met hebben te vervoegen als het betekent 'niet bij zich hebben' of 'er niet aan gedacht hebben om iets te doen'. In de praktijk wordt echter in beide betekenissen zowel hebben als zijn gebruikt. Beide mogelijkheden zijn correct.
Het gaat om luisteren, belangstelling en respect tonen, empathie en distantie, acceptatie, echtheid. het tonen van respect voor de patiënt/cliënt en anderen. Wanneer je de ander in zijn waarde laat, toon je dat in de manier waarop je een ander behandelt. Je probeert vanuit het gezichtspunt van de ander te kijken.